Investice ČSL do protihlukových opatření rostou
13.01.2005 - Česká republika
Česká správa letišť (ČSL) investovala v loňském roce do realizace protihlukových opatření celkem 61,8 mil. Kč, ve srovnání s rokem 2003 to bylo o téměř dva miliony korun více. V rámci 228 projektů dostaly nová protihlukově utěsněná okna budovy v obcích ležících v okolí letiště. Vedle veřejných budov se v převážné míře jednalo o obytné místnosti v soukromých bytových domech. Z konkrétních projektů realizovaných v rámci programu protihlukových opatření lze uvést například investici 3,8 mil. Kč na protihlukové úpravy v základní a mateřské škole v Tuchoměřicích. Celkem 10,4 mil. Kč investovala ČSL do protihlukových opatření v soukromých domech v obci Hostouň a 18,2 mil. Kč v obci Jeneč. Zbývající peníze pak byly investovány do projektů v obcích Horoměřice, Přední Kopanina, Kněževes, Dobrovíz a Středokluky.
ČSL plánuje letos svůj příspěvek na protihluková opatření ještě zvýšit a spolu s aktivitami v oblasti kontinuálního monitoringu hluku investovat na eliminaci dopadu hluku z leteckého provozu až 100 milionů Kč. Částka 15 milionů korun by měla směřovat do oblasti zajištění kontinuálního monitoringu hlučnosti provozu hluku z leteckého provozu (měřící stanice pod koridory), zbývajících 85 milionů pak ČSL plánuje vynaložit na konkrétní stavební úpravy, aby se eliminoval dopad hlučnosti leteckého provozu na obyvatele žijící v okolí letiště.
Výrazné omezení dopadů hlučnosti na obyvatele Prahy by měla přinést plánovaná výstavba paralelní dráhy 06R/24L., která by podle předpokladu měla být zprovozněna v roce 2009. Její uvedení do provozu umožní omezit provoz na dráze 13/31, která je směřována tak, že vzletový a přistávací koridor vede přímo nad velkými obytnými celky Prahy 4, 5 a 6. Nová dráha odvede letecký provoz nad oblast, kde je osídlení o 95 % nižší. Výrazně omezit dopady hluku by měla i optimalizace řízení dráhového systému. Nová paralelní dráha má být primárně využívaná pro přistání v obou směrech, stávající dráha 06/24 pak primárně pro starty. Rozdělením drah na starty a přistání se mj. sníží doby pojezdů letadel po letišti.