Invaze západních letadel do Ruska

01.11.2004 - Evropa



Již v 90. letech se objevily západní typy letadel ve flotilách ruských aerolinií, tabu sovětského období bylo prolomeno. Počet společností s těmito stroji by však šlo spočítat na prstech jedné ruky. Navíc tato letadla létala výhradně na vybraných mezinárodních linkách. Většímu rozšíření letadel vyrobených na Západě bránila vysoká dovozní cla ve výši až 100 % hodnoty letadla, kterými ruský stát chránil svůj letecký průmysl. I přes ochranu domácích výrobců nebylo vyrobeno nových letadel mnoho vzhledem k dostatku starších letadel ruské provenience, které byly dováženy i z východní Evropy nebo Číny zpět do Ruska. Jenom dvě společnosti – AeroflotTransaero – v minulosti mohly dovézt za zvláštních podmínek bezcelně západní letadla. U Aeroflotu byl počet takových letadel omezen na 27 kusů, pro Transaero spočívá omezení v délce doby, po kterou bude moci bezcelně dovezená letadla využívat.

Vše se ale změnilo začátkem tohoto roku, kdy vstoupily v platnost nové celní předpisy, jež znamenaly podstatné snížení dovozního cla. Možnost dovozu západních letadel se otevřela všem leteckým společnostem, které na to mají. Stačí zaplatit dovozní clo ve výši 20 % a dalších 18 % činí daň z přidané hodnoty, takže celkové poplatky dosáhnou přibližně 38 % hodnoty dováženého letadla, navíc platby lze odložit až o 34 měsíců. Tím se dovoz západních letadel stal finančně únosným i pro ruské aerolinie. Ty začaly nových možností náležitě využívat a se staršími západními letouny létají nejen na mezinárodních, ale i na vnitrostátních linkách. Stále častější používání západních letadel u ruských aerolinií je zřetelným trendem tohoto roku. Přinášíme vám stručný přehled letadel ze Západu ve flotilách ruských leteckých společností.

VIM Airlines 757
Boeing 757 VIM Airlines na letišti v Pardubicích, kam v polovině srpna zahájil charterové lety. (Foto: Petr Huňáček)

První letošním dovozem západních letadel (a zatím nepřekonaným) se stal nákup 12 letadel Boeing 757-200 ruskou finanční společností Center Capital. Letouny byly odkoupeny od německé charterové aerolinie Condor. Dosud bylo do Ruska dovezeno osm strojů B757, zbylé čtyři by měly být dodány koncem října. Sám Center Capital nemá licenci na provozování letecké dopravy a letouny pronajímá dále leteckým společnostem. Prvním zájemcem se stala společnost VIM Airlines operující z moskevského letiště Domoděvovo. Pronajaté boeingy létají na charterech do Spojených arabských emirátů, na Seychelly, Maledivy, do Turecka, Egypta, Itálie či Španělska. VIM Airlines nasadily 757 i na svůj pravidelný speciál do Pardubic. V průběhu léta získal Center Capital většinový podíl ve VIM Airlines. Dalšími zákazníky Center Capital je sibiřská společnost Chitaavia, která s letounem léta mezi městem Čita a Moskvou, a AeroBratsk, společnost operující z Bratsku.

Ruský dopravce Volga-Dnepr v rámci ambiciózního projektu pravidelného leteckého spojení mezi Čínou a Lucemburkem vytvořil dceřinnou společnost AirBridge Cargo, která v květnu zařadila do své flotily první ze šesti plánovaných strojů Boeing 747-200F. Byl to vůbec první Boeing 747, který kdy létal ve službách ruské společnosti. V září společnost převzala druhý Jumbo Jet, rovněž odkoupený od Alitalia.

Sibir 310
Airbus A310 Sibir přistává na letišti ve Frankfurtu nad Mohanem.
(Foto: Axel Juengerich)

První společností, která začala systematicky nasazovat západní letadla na vnitrostátní tratě, se stala letecká společnost Sibir. 3. července 2004 začal létat na lince Moskva/Domoděvovo - Nižnevartovsk nedávno převzatý Airbus A310-300. Ještě v červenci začal druhý A310 létat na lince z Moskvy do Irkutsku. Oba stroje, jež byly pronajaty od Airbus SAS, jsou staré 17 let a naposledy létaly u Aeroflotu. Sibir chce svou flotilu A310 dále rozšiřovat, počítá s dalšími 2-3 stroji, které budou mít základnu v Novosibirsku.

Další sibiřskou společností, která rozšířila flotilu o západní letadla se v červnu stal Kras Air, který provozuje nově dva stroje Boeing 767-200. Další tři letouny tohoto typu by měly být dodány v blízké budoucnosti. Letouny létají na vnitrostátní lince Krasnojarsk – Moskva a na charterových linkách do Španělska, Itálie a Řecka. 26. října 2004 společnost zahájí s B767 lety na nové lince Moskva/Domoděvovo – Male – Colombo.

V Rusku je zájem i o západní regionální letouny. UT Air, pátá největší společnost v Rusku, oznámila začátkem srpna pronájem pěti starších letadel ATR-42 od irské leasingové společnosti Magellan Air. První letoun má být ještě letos, zbylé čtyři v první čtvrtletí příštího roku. Letadla mají nahradit starší stroje Antonov An-24. UT Air, sídlící v západosibiřském městě Chanty-Mansijsk, v loňském roce koupily společnost Kominteravia.

Ruská společnost Kaliningradavia operující z ruské Kaliningradské oblasti, enklávy mezi Polskem a Litvou, před časem oznámila svůj záměr postupně vyměnit celou svou flotilu za západní letadla. Ještě letos by měla společnost převzít pět strojů Boeing 737-300/400. Společnost má dlouhodobý záměr postupně vyměnit celou svou flotilu 19 letadel za stroje B737.

Pulkovo Aviation Enterprise, třetí největší letecká společnost v Rusku, oznámila minulý týden uzavření smlouvy s ILFC o pětiletém pronájmu dvou letadel Boeing 737-500. První letoun by se měl ve flotile dopravce ze Sankt Petersburku objevit v březnu příštího roku, druhý stroj má být dodán v červnu. Společnost zvažuje pronájem dalších tří letadel B737 od roku 2006. Již dříve se vedení společnosti Pulkovo zájímalo o nová letadla typu Airbus A319.

Zájem o další západní letadla má rovněž Aeroflot. Ruský národní dopravce se zajímá o typ 7E7 a podle časopisu Flight International může být mezi prvními zákazníky tohoto typu. Aeroflot se údajně zajímá o verzi 7E7-8, jež by mohla nahradit na dálkových linkách nyní používané stroje Boeing 777-200ER. Dalším typem ve flotile Aeroflotu by se mohly stát typy Embraer 170 a 190. Podle informací ruského deníku Kommersant by se mohl uskutečnit zajímavý výměnný obchod: Rusko by dodalo Brazílii 12 bojových letadel Suchoj-35, za které by obdrželo 50 regionálních letadel Embraer 170 a Embraer 190. Celý obchod by se měl stát předmětem jednání chystané návštěvy ruského prezidenta Putina v Brazílii.

Jak je vidět poptávka po starších západních letadlech mezi ruskými aeroliniemi stále roste a ty se tak na vnitrostátních linkách objevují stále častěji. Tomuto vývoji nahrává nedostatek vhodných nových typů ze strany ruského leteckého průmyslu i chystané zpřísnění hlukových předpisů v západní Evropě.

Témata