Inaugurační let ČSA Praha – Lublaň – Praha

30.03.2001 - Česká republika



Letošní jarní letový řád Českých aerolinií nabízí hned několik novinek. Největší pozornost oprávněně poutá přistoupení ke strategické alianci SkyTeam. Nicméně jsou zde i další novinky: ČSA v letošním roce rozšíří svou flotilu o další nové Boeingy 737, do sítě ČSA přibude v letní sezóně pět nových destinací (Lyon, Birmingham, Lublaň, Vilnius a Soluň). V pondělí 26. března byla otevřena linka do Lublaně, Airways.cz bylo při tom. A jaký byl inaugurační let na trati Praha - Lublaň - Praha? Přinášíme Vám krátkou reportáž z inauguračního letu nové linky.


Letadlo ČSA před odletem z ruzyňského letiště (foto: Jan Pěnkava)

Ruzyňské letiště v pondělí 26. března bylo již od rána zaplněno zvýšeným počtem osob, znatelné bylo i dění na ploše - přilétajících i odlétajících letounů je oproti minulému týdnu více - zkrátka bylo znát, že začal platit jarní letový řád. Navíc však jsou stále v platnosti ochranné procedury proti možnému zavlečení slintavky a kulhavky do naší země, které zpomalují odbavení. Naštěstí hlavní tíži opatření nesou jen cestující přilétající k nám ze zemí EU a Polska. Odletům způsobuje jisté zdržení pouze postřik letounů těsně před rolováním ke startu.

Odlet našeho letounu do Lublaně (linka OK838) byl stanoven na 12.00 hodin. Byl však posunut z důvodu pozdního příletu letadla z Hamburku. Důvodem byla přeplněnost letových tras nad daným územím - kalendářní jaro začalo v celé Evropě, i když "paní Zima" se ještě nechtěla své vlády vzdát a na Ruzyni fičel studený vítr. Naštěsí během dopoledne přestal alespoň poletovat sníh. Pro pravidelnou linku do Lublaně ČSA zvolily typ ATR 42-400 vybavený motory Pratt & Whitney of Canada PW121A s výkonem po 1600 kW pohánějícími šestilisté "šavlovité" vrtule RatierFagiec/Hamilton Standard. Nejlépe vyhovuje jak počtem sedadel pro cestující, tak i ekonomikou provozu. Dosahuje maximální rychlosti 560 km/hod, jeho dolet činí 1850 km a pojme maximálně 46 cestujících; typická konfigurace je však 42 s větší roztečí mezi sedadly (81 cm) a cestující mají tím pádem větší pohodlí. Letouny ČSA mají úpravu s 41 sedadly. Pro inaugurační let byl připraven letoun OK-AFE "Kolín" (výr. č. 487, ex F-WWEF), který mají ve své flotile od března 1996. Jeho čtyřčlennou osádku tvořili: kapitán Rastislav Galuscak, letový operátor Drahomír Blažej, vedoucí kabiny Lenka Bubancová a palubní průvodčí Karel Přibyl.

Čekání na nástup do letadla bylo přirozeně nepříjemné. Na vrub ČSA je však nikdo nemůže přičíst, ty zpoždění rozhodně nezavinily. Ostatně v hodnocení leteckých provozovatelů z hlediska zpoždění letů si vedou dlouhodobě velmi dobře. Jakmile jsme však mohli nastoupit do letadla, ujala se nás osádka a vše negativní bylo rázem zapomenuto. A pak už následovaly tradiční postupy s jediným přerušením: po výjezdu ze stojánky letadlo učinilo oblouk a muselo opět vypnout motory, aby mohlo být těsně před odletem ošetřeno chemickým dezinfekčním roztokem. Poté jsme zahájily pojíždění směrem k VPD 31/13, ze které před námi odstartoval Airbus A 320 Air Malta, a za námi následoval Fokker 50 Team Lufthansa. Letoun překvapivě svižně akceleroval, ve 13.30 se odlepil od dráhy a poměrně strmě stoupal do "rozlitého mléka" na obloze. Opouštěli jsme podmračenou, ledovou Prahu a zamířili k jihu, který sliboval slunečné, opravdové jaro.

Nad mraky se rozlilo intenzivní sluneční záření a za poměrně dobře tlumeného hukotu motorů jsme se oddali příjemné obsluze palubních průvodčí. V letové hladině 5700 metrů a při rychlosti 460 km/hod jsme směřovali ke svému cíli vzdálenému přibližně 560 km a vůbec nám nepřipadlo, že za okénky je třicetistupňový mráz. Na jihu republiky a nad Rakouskem se mraky protrhaly a přelet Alp jsme si již mohli řádně vychutnat. A pak již zalesněné kopce a mezi nimi se vlnící řeky a silnice, nepatrná stavení i průmyslové komplexy a kolem čtvrt na tři jsme se už mohli kochat krásnou krajinou Slovinska, jehož rozloha je 20 251 čtverečních kilometrů. Hlavní město Lublaň má necelých 400 000 obyvatel a rozkládá se mezi řekami Sora, Sáva a Lublanica v podhůří Savinských a Julských Alp. Na malé, ale moderní a upravené lublaňské letiště pravidelně létají společnosti Aeroflot, Austrian Airlines, resp. Tyrolean Airways, Avioimpex, Croatia Airlines, Montenegro Airlines a Swissair prostřednictvím Ukrainian Mediterranean Airlines. A samozřejmě slovinská Adria, která zde má svou domovskou základnu.


Slavnostní proslovy na letišti v Lublani

Na sluncem zalitém a teplým, vlahým jarem příjemně vonícím lublaňském letišti jsme přistáli ve 14.41. Letoun zaroloval před letištní budovu, kde se uskutečnilo decentní a přátelské slavnostní přivítání. Po odbavení pokračoval slavnostní program ve VIP salonku a tiskovém centru proslovy zástupců ČSA a vážených hostů, jimiž byli paní velvyslankyně ČR ve Slovinsku Jana Hybášková, slovinský velvyslanec v ČR pan Dr. Damian Prelovšek, ředitel lublaňského letiště pan Peter Marm, viceprezident ČSA Ing. František Bis, ředitel vnějších vztahů ČSA pan Dan Plovajko a další. Zástupci ČSA předali panu Marmovi broušenou křišťálovou vázu s památečním nápisem k zahájení pravidelné linky ČSA Praha - Lublaň - Praha. Následoval přípitek, kratičká tiskovka, decentní občerstvení a samozřejmě také chvíle k neformálním rozhovorům i porozhlédnutí se po letišti a jeho okolí.

Před 16. hodinou jsme absolvovali velmi rychlé odbavení ke zpátečnímu letu linkou OK829. V 16.00 jsme se již opět pohodlně uvelebili v letadle a bez sebemenších průtahů jsme rolovali ke startu, abychom se v 16.05 odlepili od VPD a zamířili k domovu. Na zpáteční cestě jsme letěli v letové hladině 6000 m rychlostí 480 km/hod. Oblačnost byla obdobná jako při letu do Lublaně. Až nad naší územím bylo mnohem více oblačnosti a Praha nás přivítala snad ještě studenější než jakou jsme ji před několika hodinami opouštěli - kapitán hlásil teplotu -2 °C. Po sedmnácté hodině jsme byli u Prahy. Pak už jen přiblížení na přistání nad Bílou Horou, v 17.22 hladké přistání opět na "31" a v 17.25 letoun vypnul motory na stojánce. Zdálo se nám, že je v Praze ještě větší zima než odpoledne. Možná to bylo ale dílem i kvůli příjemné chvíli strávené na sluncem zalitém letišti v Lublani. Odbavení po příletu bylo velmi rychlé - naštěstí jsme nepobývali v členském státu EU, jinak bychom museli kvůli preventivním hygienickým opatřením přes rohože napuštěné dezinfekčním roztokem a k přísnější příletové kontrole.

Inaugurační let otevřel tedy pravidelné spojení Praha - Lublaň - Praha, na kterém budou operovat letouny ATR 42 pětkrát týdně: v pondělí, úterý, čtvrtek, pátek a neděli, odlet z Prahy je ve 12.35, přílet do Lublaně ve 13.50, odlet z Lublaně ve 14.35 a přílet do Prahy v 15.55. Nejlevnější cena zpáteční letenky byla stanovena na 7490 Kč bez letištních poplatků.

Témata