Historie a současnost British Airways - 3. díl
05.06.2001 - Evropa
Začátkem června 1997 British Airways představily svoji novou image, navenek reprezentovanou zejména originálním pojetím barevného schématu letounů. Tradiční stylizovanou vlajku na směrovkách vystřídala pestrá umělecká výzdoba s etnickými motivy snažící se poukázat na kulturní různorodost současné mnohonárodní Británie a vyjádřit i změnu chápání významu britské identity: symbolem Velké Británie byla vždy královská rodina a třídně hierarchizovaná společnost, pro dnešní Blairovu Británii je příznačná kulturní různorodost, kreativita a novátorský duch. Zásadní změna designu ovšem také symbolizovala posun aerolinií k celosvětové strategii. Jejich cílem je být jednou z vůdčích světových leteckých společností, ne jen "dobrým dopravcem". Inovace tradičních služeb a rozšiřování okruhu činnosti jsou pro British Airways základem budoucí prosperity. Nový design letadel, nové logo a nové služby zákazníkům - to jsou základní prvky nové koncepce, a tak přestože jen náklady na inovaci vzhledu letounů činily přibližně 100 milionů USD, vedení aerolinií bylo přesvědčeno, že nebyly vynaloženy nadarmo.
Ovšem již v první polovině roku 1999 bylo zřejmé, že nákladná změna image aerolinií oslovila pouze menšinu cestujících. Naopak tradiční konzervativní styl chyběl většině osob, zejména pak samotným Britům. Tato skutečnost byla dokonce jedním z faktorů, které vedly k poklesu zisku aerolinií, a tak jejich vedení 6. června 1999 oznámilo, že rozhodlo o návratu symbolů "Union Flag" na svislé ocasní plochy podle schématu uplatněného na letounech Concorde. Přemalování letounů však nenásledovalo vzápětí po tomto rozhodnutí, aby se nezvyšovaly náklady. Byl zvolen postupný přechod a kupříkladu závěrem loňského roku British Airways představily v "klasickém" barevném schématu "Union Flag" první (a poslední) Boeing 747-236B G-BDXB (tyto letouny stahují z provozu a nahrazují je typem Boeing 777). Jmenovaný letoun operoval ve spolupráci s Nigeria Airways na trati z Lagosu do Londýna a v říjnu 2000 byl představen "v novém hávu" a s nápisem "British Airways Dreamflight" v rámci společné akce s britskou charitou "holiday of a lifetime", když přepravoval děti do Disneyworldu na Floridě. British Airways svých 15 B 747-200B po stažení z provozu předávají Aircraft Exposure Management, který je během 18 měsíců připraví k předání dalším zákazníkům, některé také v nákladní verzi.
Boeing 747-436
British Airways postupem doby převzaly několik menších dopravců, s některými uzavřely těsnou spolupráci, včetně propojení sítě linek, pobídkových programů, systému prodeje a knihování letenek a dalších aktivit. Bohatě komentováno bylo zejména převzetí British Caledonian Airways, francouzské společnosti TAT či vývoj kolem Deutsche BA. V USA jsou jejich partnerem American Airlines. Od roku 1997 rozvíjely užší spolupráci se společnostmi Iberia a Finnair (v code-share od 27. února mezi Londýnem, Helsinkami a Stockholmem byla zapojena i Deutsche BA). Ve stejné době byla zahájena také spolupráce se společností LOT (code-share na tratích Manchester - Varšava, Londýn/Gatwick - Varšava, zvažována byla také trať z Varšavy na londýnské Heathrow a codeshare s Deutsche BA vč. propojení programů "frequent flyer" od dubna 1998). K většímu rozšíření ale nedošlo, neboť společnost LOT nakonec dala přednost vstupu do aliance Qualiflyer v rámci SAirGroup. Naopak společnost Finnair SAirGroup opustila a začlenila se do aliance Oneworld. Jejími členy kromě dvou dominantních - British Airways a American Airlines - jsou Aer Lingus, Cathay Pacific Airways, Finnair, Iberia, LanChile a Qantas Airways. Celkový počet destinací obsluhovaných v rámci Oneworld je 559 ve 134 zemích a operuje na nich 1 852 letounů. Další spolupracující dopravci jsou America West Airlines a Malév.
Boeing 757-236
Kromě partnerských společností v rámci aliance Oneworld operují s British Airways tzv. Franchise Carriers, kteří jsou s nimi díky "frenčízingové" smlouvě propojeny, nabízejí jejich vysoký standard, doplňují jejich síť linek ve svých domovských regionech a umožňují značnou flexibilitu. Jejich letouny používají barevné schéma mateřských aerolinií doplněné svým logotypem a názvem, také interiér je řešen v podobném duchu, stejně tak uniformy letového personálu a lety nesou označení British Airways. Společností, které jsou tímto způsobem s British Airways spjaté, je celá řada: Base Airlines, British Mediterranean Airways, British Regional Airlines (Birmingham/Manchester/Scotland), Brymon Airways, CityFlyer Express, Comair, GB Airways (GB Airways Leisure), Loganair, Maersk Air, National Jet Italia, Sun-Air of Scandinavia a Zambian Air Services. British Airways také založily nebo získaly další společnosti, které jsou nyní jejími dceřinnými podniky nebo s ní splynuly: British International Helicopters, British Asia Airways (zřízena pro lety na Taiwan), Caledonian Airways (zformovány z British Airtours; jsou de facto dceřinnou společností Thomas Cook Group, Ltd.), GO Fly, TAT European Airlines a Deutsche BA Luftfahrt, GmbH. Zajímavou aktivitou bylo založení společnosti Carib Express se sídlem na mezinárodním letišti Grantleye Adamse na Bahamských ostrovech. British Airways vlastní 20 % akcií, po 2 % mají vlády Barbadosu, Dominikánské republiky, Grenady, St. Lucie a St. Vincenta, zbývajících 70 % bylo ponecháno pro soukromé investory. Naopak společnost GO hodlají v rámci svých úsporných opatření prodat. Ukončí totiž finanční rok 2000 se ztrátou pravděpodobně 2,8 milionu liber. Jedním z možných kupců je společnost Easy Jet, která by díky GO mohla operovat z letiště v Lutonu (na Stanstedu byly neúměrně zvýšeny letištní poplatky). Ovšem kamenem úrazu může být cena, kterou British Airways za GO nasadily: 200 - 500 milionů. Cargo operace pro British Airways zajišťují společnosti Cannel Express Air Services s letouny Airbus A 300B4, Atlas Air s typem Boeing 747-400F a African International s letouny Douglas DC-8F-54.
Boeing 777-236
Trh letecké přepravy je plný změn a dynamického vývoje, a tak nepřekvapilo, když představitelé British Airways koncem roku 2000 potvrdili zprávu z Financial Times, že vedli předběžná jednání s Delta Air Lines a Air France o možnosti vstoupit do aliance SkyTeam - přitom zvláště zdůraznili jejich předběžný ráz a jako důvod pro jejich zahájení uvedli "mapování" situace poté, co zkrachovala jednání o převzetí společnosti KLM. Ovšem pokus o spojení tří ze sedmi největších světových leteckých společností do nové aliance by byl velmi komplikovaný především pro mnoho regulačních opatření. Roger Maynard, ředitel British Airways pro investice a společné podniky, řekl, že aerolinie vedou rovněž jednání se svým zaoceánským partnerem, American Airlines, která by měla vést k přehodnocení křehkých vztahů uvnitř aliance Oneworld. British Airways totiž v rámci jednání s KLM uvažovaly o možnosti nahradit spojenectví s American Airlines za Northwest Airlines či Continental Airlines. Případný úspěch v jednání s aliancí SkyTeam by přinesl mnohé změny. Delta Air Lines totiž na rozdíl od American Airlines nemají přístup na londýnské letiště Heathrow. To trpí přetížeností, a proto British Airways hledají možnosti rozšíření svého působení na jiná blízká letiště. Spojenectví s Air France by jim umožnilo přistávat i na pařížském letišti Charlese de Gaulla. Nicméně je třeba poznamenat, že případné spojenectví by ještě podléhalo schválení řady antimonopolních úřadů.
BAe Jetstream 41
British Airways také představily ucelený koncept inovace odbavovacích hal, které mají navozovat uvolněnou, osvěžující atmosféru, aby cestující strávili svůj pobyt na letišti co nejpříjemněji. Myšleno je skutečně na všechno - a na všechny, od cestujících obchodníků a manažerů až po malé děti. Obdobný program je uplatňován na všech důležitých britských letištích a ve všech saloncích a prostorách aerolinií na zahraničních letištích. Velká pozornost je věnována inovacím interiérů letadel, vylepšování palubních služeb i věrnostních programů pro stálé zákazníky ("Executive Club"). Inovace interiérů se týka první a všech business tříd. Na zdokonalení Club Europe, obchodní třídy pro krátké linky, bylo vyčleněno 50 milionů liber a investice zahrnovala nová sedadla ve stylu sportovních automobilů, větší úložný prostor pro příruční zavazadla, nová menu, ale také třeba nový, příjemnější a rychlejší způsob odbavení. V rámci Club World nabízí British Airways jako jediný dopravce na dlouhých tratích cestujícím obchodní třídy ergonomicky tvarovaná sedadla s možností úpravy na lůžko dlouhé 1,82 m vybavené originální podnožkou. Velká pozornost byla věnována úpravám interiérů v první třídě, která je vybavena zcela novými sedadly s možností úpravy na zcela rovná lůžka o délce 1,95 m stisknutím jediného tlačítka. Letouny Boeing 747 jsou vybaveny čtrnácti oddělenými kabinkami, Boeing 777 až sedmnácti, přičemž každá umožňuje vytvořit tandemová sedadla. Aerolinie zavedly také zcela novou třídu, World Traveller Plus, určenou obchodním cestujícím, kteří mimo jiné získávají více prostoru, pohodlí a soukromí oproti World Traveller a za rozumnou cenu. Nový interiér v konfiguraci sedadel 2-4-2 nabízí maximálně 40 sedadel v letadlech Boeing 747 a Boeing 777. Sedadla jsou širší, mají nastavitelné opěrky hlavy, podnožky a bederní podpěrky. Nové služby a komplex inovačních opatření jsou nejrozsáhlejší v dějinách dopravního letectví. British Airways jimi chtějí předznamenat vývoj v novém století, posunout hranici komfortu o velký krok dopředu a odlišit se od konkurenčních dopravců.
Boeing 767-336
Pro nás je podstatnou informací rozšíření pravidelného spojení Heathrow - Ruzyně: British Airways od 29. října 2000 nabízejí tři lety denně a navíc je rozložily tak, aby cestující mohli lépe využít svůj čas. Z Prahy jsou odlety v 9.15, 12.20 a 18.20, odlety z Londýna v 7.30, 14.30 a 17.50. Na všech spojích operují letouny Boeing 757-200 a nabízejí dvě třídy: Club Europe a Euro Traveller. Sedačková kapacita se zvýšila oproti loňsku o 22 %. Navíc k návštěvě Londýna vábí nová dominanta, jejíž vznik aerolinie zaštítily: British Airways London Eye - obří, 135 m vysoké vyhlídkové kolo na břehu Temže naproti parlamentu. Bylo spuštěno 1. března 2000 a 30. listopadu přivítalo již třímiliontého návštěvníka... A také ono, ve shodě s filozofií British Airways, svým způsobem symbolizuje začátek nového století a s ním spojené očekávané změny.
Airbus A319