Heathrow

20.05.2002 - Evropa



Heathrow - stan
Předletové občerstvení ve stanovém terminálu na Heathrow.

Historie začíná ještě za druhé světové války, kdy tehdejší "Air Ministry" zadalo v roce 1944 projekt na vybudování letiště, které mělo sloužit jako hlavní základna pro Royal Air Force. Mimochodem během války byly všechny civilní lety z Londýna provozovány z nedalekých letišť Heston a Hanworth Park. Než však bylo nové letiště dostavěno, válka skončila. Londýn již nepotřeboval velkou vojenskou leteckou základnu, ale nové velké civilní letiště s moderním vybavením.To vedlo v roce 1946 k převzetí rozestavěného Heathrow (název dostalo podle vísky, která stála na místě dnešního terminálu 3) tehdejším ministerstvem civilního letectví. Jedna vzletová a přistávací dráha (VPD) byla dokončena, ale vše ostatní chybělo. Jak mohl být tedy zahájen provoz ještě v roce 1946? Doslova na zelenou louku byl umístěn vojenský stan, kde si cestující mohli nejen vyzvednout palubní lístek, ale také si dát předletový drink. Jakkoliv se to zdá neuvěřitelné, takto začínalo dnes největší evropské letiště. První civilní letadlo s cestujícími odstartovalo 1. ledna 1946 na lince do Buenos Aires přes portugalský Lisabon, kde bylo technické mezipřistání pro doplnění paliva. Ještě v roce 1946 bylo z Heathrow uskutečněno 9000 letů do 18 destinací.

I TO SE NA HEATHROW STÁVÁ...
rekordním dnem byla neděle 29. července 2001 kdy letištěm prošlo 213 000 cestujících,
každý den projde letištěm 80 mil. kusů různých zavazadel,
každý den se prodá 26 000 hrnků čaje a 6 500 sandwichů,
whisky je nejoblíbenější letištní lihovina - každých sedm vteřin se prodá jedna láhev,
letiště se podílí 10% na prodeji parfémů ve Velké Británii - k dostání je přes 400 vůní, přičemž nejoblíbenější je Channel No. 5
průměrně se ztratí 20 mobilních telefonů za den, ztráty a nálezy obdrží průměrně 200 žádostí denně - k pozoruhodným nálezům patří například: skleněné oko, kufr s mrtvou rybou, umělá noha či přední část automobilu Ford Escort

Od té doby uplynulo již téměř 60 let a současné Heathrow by nepoznal snad ani jeho původní projektant. Ohromný rozkvět letecké dopravy napomohl tomu, že již v následujícím roce byly dokončeny další VPD a na začátku padesátých let zmizel i tzv.stanový terminál, přičemž jako náhrada vyrostla budova v centrální části letiště, která ovšem není počítána do dnešních terminálů. První skutečný terminál byl otevřen roku 1955 spolu s tunelem, jímž prochází hlavní přístupová cesta do centrální části letiště Heathrow (oblast mezi dnešními terminály 1, 2, 3). Tento terminál představuje dnešní T2, který dříve nesl název Europe Building díky svému zaměření na evropské linky. Tato v současné době nejmenší část letiště odbaví ročně 8,2 mil. cestujících na linkách 28 převážně evropských dopravců. Jako další byl v roce 1961 otevřen terminál 3, dříve známý pod názvem Oceanic Building. Ten v posledních letech podléhá kontinuální modernizaci, jejíž hlavní etapy jsou již dokončeny. Nyní jej využívá pro mezikontinentální linky 41 dopravců a ročně tudy projde na 15,5 mil. cestujících. V roce 1969 vznikl terminál 1, který v současnosti ročně odbaví 24,6 mil. pasažérů, tedy větší počet než na kterémkoliv jiném evropském letišti vyjma Frankfurtu a letiště Charlese de Gaulla v Paříži. Z terminálu 1 je vypravována většina vnitrostátních linek, evropských spojů British Airways a dálkové linky společností El-Al a South African Airways. Máme tedy již za sebou celou centrální část letiště, ale chybí ještě jeden velmi důležitý článek, bez kterého by Heathrow nebylo tím letištěm, kterým v současnosti je. Je to terminál 4. T4, jež byl otevřen v roce 1986, je od ostatních terminálů "odříznut" VPD 27L-09R. Jakkoliv by se mohl zdát nedostupný, opak je pravdou. S centrální částí jej každých patnáct minut spojuje vlak Heathrow Express a má navíc svou vlastní stanici metra, která zajišťuje rychlou cestu do středu Londýna. Čtyřku využívá šest leteckých společností - Air Malta, British Airways, Kenya Airways, KLM, Qantas a SriLankan Airlines, které přepraví zhruba 14,2 mil. cestujících ročně. Exkluzivitu mají British Airways a odbavují zde všechny své dálkové spoje mimo linek do Kapského města, Lagosu a Miami, jež odlétají z terminálu 3. Z evropských linek British Airways jsou zde odbavovány trasy do Amsterdamu, Athén, Moskvy, Paříže a Tel Avivu, všechny další evropské spoje britského národního dopravce odlétají opět z terminálu 3. Při pohledu z dálky je T4 tedy především přehlídkou různých verzí kormidel letadel Boeing 747 a 777 známých jako World Tails, které bohužel postupně mizí…

Plánek letiště Heathrow
Plánek londýnského letiště Heathrow.

Takhle Heathrow v posledních 55 letech rostlo. Jaké je však dnes? Letiště je nejdůležitější křižovatkou leteckých linek v celé Evropě. V posledních letech vzrůstá sice konkurence letišť v Paříži, Amsterdamu nebo Frankfurtu, ty ovšem stále zaostávají o dobrých 20 mil.cestujících ročně. Heathrow představuje také výchozí bod pro ohromnou transatlantickou tepnu, která je nejpoužívanější leteckou trasou světa. Spojení s některými destinacemi se již nepočítá v řádech jednotek ale desítek - tak například 33 letů denně má namířeno do Paříže a 23 do New Yorku!!!. K nim můžeme ještě přidat pravidelné linky do Amsterdamu a Dublinu. Heathrow tak odbavuje více mezinárodních pasažérů než kterékoliv jiné letiště světa. V žebříčku absolutního počtu cestujících se nachází na třetím místě za Atlantou (Hartsfield), Chicagem (O'Hare) a před Los Angeles (International). Celkem 90 leteckých společností přepraví za rok 64 mil. pasažérů do 160 destinací při průměru 1 250 letů za den. Mezi zvláštnosti patří dohoda zvaná Bermuda II - úmluva mezi Velkou Británií a USA, která limituje přístup leteckých dopravců z těchto dvou zemí na Heathrow. Anglickými zástupci jsou samozřejmě British Airways a dále Virgin Atlantic, americkými United Airlines a American Airlines. V poslední době jsme o této dohodě mohli slyšet ve spojení se společností bmi british midland, které se snaží "vyčistit nebe", ale výsledkem je pro ně zatím jen licence na pár letů přes Atlantik. Ze situace těží zejména British Airways, ale nutno říct, že i na linkách z londýnského letiště Gatwick (zhruba 36 mil. cestujících za rok) si nevedou špatně a jejich celkový počet destinací v USA se blíží dvaceti. Bermuda II však má negativní dopady i na British Airways. Není tomu dávno co antimonopolní úřady chtěly, aby výměnou za povolení code-sharingu mezi British Airways a American Airlines, tedy mezi vedoucími členy Oneworld Alliance, se obě společnosti vzdaly dohromady 224 slotů na letišti Heathrow, na což společnosti odmítly přistoupit.

Toto letiště je jakýsi živý organismus, který se stále mění a roste. I když jsou možnosti rozšíření díky okolní zástavbě omezené, již dnes je jasné, že Heathrow neustrne na současné kapacitě. British Airport Authority (BAA), které letiště provozuje, připravuje projekt terminálu 5, který by měl výrazně odlehčit přeplněnost dosavadních terminálů. Ale o tom až někdy příště.

HEATHROW - FAKTA
Rok zahájení provozu: 1946
Provozovatel: BAA - British Airport Authority
Rozloha: 1 200 hektarů
Cestující: 64 000 000 ročně
Letecké společnosti: 90
Počet letů: 1 250 za den
Zaměstnanci: 68 000
Vzletové a přistávací dráhy:
27R/09L 3 900 m
27L/09R 3 600 m
05/23 1 966 m

Témata