Fairchild Dornier 728JET - 1. díl

04.07.2001 - Nová letadla



Pro regionální trati jsou nabízeny proudové dopravní letouny s doletem kolem 1600 km a s kapacitou 60 až 110 cestujících. Většinou navazují na předešlé modely, jen firma Embraer opustila koncepci čistého křídla s motory na zádi trupu a u svých ERJ-170/190 umístila jejich gondoly na úzké pilony pod křídly. Společnost Bombardier v současnosti nabízí modely CRJ 700/900, koncepčně shodné s CRJ 200 navrženým ještě v původní firmě Canadair, a pospíšila si s představením nejnovějšího modelu BRJ-X, který na ně navazuje. Firma Fairchild Dornier se zaměřila na prosazení programu 728/928JET a BAE Systems (Avro) za 30 let starý typ BAa 146 nabídla model označený RJX a to ve třech verzích: 70místný RJX 70, 85místný RJX 85 a stomístný RJX 100. První let vykonal RJX 85 již 28. dubna, zkušební program probíhá podle plánu a v dubnu 2002 se mají uskutečnit první dodávky pro British European Airways a Druk Air. "Do hry" vstoupil také 70- až 90místný projekt Alliance Aircraft "StarLiner 100" (resp. 200 a 300), který bude detailně představen v červenci ve Farnborough a jehož tvůrci vedou jednání s designérským oddělením ruské firmy Suchoj o možné spolupráci. Předpokládá se, že v příštích 20 letech bude na trhu poptávka po asi 4000 malých proudových letounech s kapacitou od 60 do 110 sedadel.

Fairchild Dornier 728JET
Srovnání průřezů trupů a vnitřního uspořádání čtyř nabízených regionálních "jetů". (Zdroj: Fairchild Dornier)

V souvislosti s rozhodnutím Českých aerolinií zakoupit regionální proudové letouny Fairchild Dornier 728JET je jistě vhodné, abychom si tento typ představili trochu blíže. Dosud zůstával poněkud stranou zájmu sdělovacích prostředků, snad i proto, že hlavními trháky poslední doby byl vzdušný obr Airbus A 380 a americká odpověď v podobě projektu Sonic Cruiser, ale i samotné soupeření Airbus kontra Boeing. Přitom počet objednávek 728JET - 276 kusů včetně opcí a 284, počítáme-li také 928JET, které výrobce prozatím eviduje - je jistě dobrým příslibem do budoucna a ve srovnání s konkurencí si stojí velmi dobře: Bombardier eviduje 222 objednávek CRJ 700 a celkově 320 kusů CRJ 700/900, Embraer 145 kusů ERJ-170 a celkově 325 kusů ERJ-170 a ERJ-190-100/200. Firma Fairchild Dornier byla také velmi úspěšná na letošním 44. ročníku "Paris Air Show" - 18. června oznámila, že se jí podařilo uzavřít kontrakty za více než 297 millionů USD a celkový počet objednávek včetně opcí činí 543 letounů za více než 12 miliard USD. Zájem je také o starší modely: například Air Namibia objednala dva letouny 328JET s termínem dodání do konce tohoto roku a Grupo InvestBlue se sídlem v Madridu projevila zájem o verzi pro přepravu svých vedoucích pracovníků a obchodníků, Air Alps objednala pět 428JET a tři 328JET.

První leteckou společností, která typ 728JET představí na pravidelných linkách, bude německá Lufthansa CityLine, člen Lufthansa Group a podle časopisu Air Transport World "Regional Airlines of the Year". Objednala 60 kusů, na dalších 60 si zajistila předkupní práva a firma Fairchild Dornier pověřila Lufthansu také provozováním výcvikového a školicího centra pro 728JET, což bylo oznámeno 22. března v Oberpfaffenhofenu spolu s přestavením tří základních programů - "CityLine Simulator and Training", "Lufthansa Flight Training" a "Lufthansa Technical Training". Toto středisko bude fungovat tři měsíce před dodáním prvních letounů, přičemž to je plánováno na polovinu roku 2003. Druhou největší objednávku učinila leasingová společnost GECAS - GE Capital Aviation Services, sesterský podnik General Electric Aircraft Engines, a to 50 letounů plus 50 opcí, ale objednala také stejný počet ERJ-170, 15 Bombardier CRJ 200, 25 CRJ 700 a 10 CRJ 900. Konkurenční ILFC - International Lease Finance se zatím více soustředila na letouny Embraer, když objednala 75 ERJ-145 a zvažuje objednávku stejného počtu větších ERJ-170, ale nakoupí také větší letouny s kapacitou kolem 100 sedadel. Mnohá jednání probíhala samozřejmě také na pařížském aerosalónu a jejich výsledky budou v dohledné době zveřejněny. Dosud je známo, že dalšími zákazníky jsou italská společnost SolAir a Bavaria International Aircraft Leasing, která objednala čtyři 928JET, dva 728JET a na další letouny si zajistila předkupní práva; celková hodnota kontraktu dosahuje hodnoty 305 milionů USD. Výrobce také jednal s dalšími potenciálními zákazníky z Austrálie, Nového Zélandu a blíže nespecifikovaných asijských zemí.

Lufthansa - Fairchild Dornier 728JET
Fairchild Dornier 728JET v barvách společnosti Lufthansa.
(Foto: Fairchild Dornier)

ČSA objednaly 8 letadel 728JET s kabinami v úpravě pro přepravu 70 - 77 cestujících a s termínem dodání v období let 2003 až 2006. Nahradí jimi ve své flotile letouny ATR 72-200. V letech 2003 a 2004 by měly získat po třech letadlech, v následujících dvou po jednom. Cena jednoho 728JET je 20 až 21 milionů USD, hodnota celého kontraktu pak 230 milionů USD. Čtyři zakoupí ČSA přímo od výrobce, ostatní prostřednictvím leasingové smlouvy se společností GECAS. Podmínky kontraktu dovolují ČSA změnit objednávku dvou letadel na větší typ 928JET s kapacitou od 85 do 110 míst, který bude k dispozici v roce 2005 a měl by takřka ideálně splňovat potřeby hlavních dopravců a vyhovovat požadavkům jak regionálního, tak i charterového trhu. Připomeňme si, že ČSA svůj záměr rozšířit flotilu letadel o malá proudová letadla pro své evropské regionální trati oznámily již před časem. Tyto letouny provozují všechny významné evropské letecké společnosti. Ze středoevropských si je jako první pořídily maďarské aerolinie Malév (Fokker 70), od loňského roku polské aerolinie LOT provozují letouny Embraer ERJ 145. A právě brazilským letounům se přičítaly největší šance v souvislosti s rozšířením letového parku ČSA, proto je výběr Fairchild Dornier 728JET pro mnohé překvapivý. Ale moment překvapení tkví spíše ve skutečnosti, že v souvislosti s výběrem typu nebylo a dosud není k dispozici dostatek informací a ty, které se k veřejnosti dostaly, s volbou 728JET příliš nepočítaly. A tak není asi jednoduché posoudit, do jaké míry rozhodnutí ovlivnil fakt, že se jedná o letoun z produkce americko-německé firmy, na jehož výrobě se navíc podílejí další evropští subdodavatelé a tudíž zde má svůj zájem také EU, nebo zda hrály větší roli kapacita letounu, jeho technická vyspělost a také ekonomické hledisko. ČSA chystají oficiální oznámení o uzavření kontraktu na nákup regionálních letounů společně s firmou Fairchild Dornier na září letošního roku, kdy bude v Praze také nový letoun představen a předány veškeré informace.

Témata