FAA certifikovala Airbus A321XLR i ve variantě s motory Pratt and Whitney

17.12.2024 08:15 - USA & Kanada



Pratt & Whitney získal povolení FAA k nasazení svých GTF (=geared turbofan) motorů PW1100G-JM do Airbusů A321XLR. Pro tuto kombinaci se již rozhodlo podle objednávek třináct zákazníků, kteří již objednali 217 Airbusů A321XLR právě s motory PW1100G-JM. První letadla v této kombinaci by měl Airbus dodat příští rok.

Dosud totiž vyrobená letadla Airbus A321XLR včetně stroje, který létá pro Iberii byla vybavena motory CFM Leap. Tuto kombinaci certifikovala EASA letos 19.července a FAA 2.října. První stoj byl dodán 30.října Iberii a první transatlantický let letoun provedl 14.listopadu na trase mezi Madridem a Bostonem.

Oproti motorům CFM LEAP mají motory PW1100G-JM některé parametry o trochu příznivější. Příkladem je lepší maximální hodnota tahu motoru či nižší spotřeba paliva. Jenže následné technické problémy ovlivnily postavení motorů Pratt & Whitney na trhu. Zejména zjištění kontaminace práškového kovu používaného pro součásti motoru si vyžádalo u motorů řady PW1000G rozsáhlé opravy, přičemž jednotlivé opravy motoru trvaly podle odhadů I 250-300 dní. Tato prodloužená odstávka značné části flotily letadel s motory PW1000G nakonec vedla některé letecké společnosti k přehodnocení strategie výběru motoru a některé se rozhodly právě pro konkurenční motor CFM LEAP. V letošním roce tak 75% zákazníků Airbusu rodiny A320neo dávalo u objednávek nových letadel přednost letadlům s motory LEAP.

motor PW1000G v letadle Airbus A320neo, září 2016 (autor: Rafael Luiz Canossa, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)

Témata