Evropská komise schválila převzetí ITA Airways Lufthansou

04.07.2024 03:00 - Evropa



Podle včerejší tiskové zprávy společnosti Lufthansa Group, schválil antimonopolní orgán Evropské komise převzetí 41 % podílu ITA Airways skupinou Lufthansa. Tato transakce je plánována ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku. ITA Airways se stanou pátou síťovou leteckou společností, která bude úzce integrována do skupiny Lufthansa, přičemž si zachová svoji značku ITA Airways. Řím-Fiumicino se stane šestým a geograficky nejjižnějším uzlem skupiny Lufthansa. Skupina Lufthansa tak získá v součtu významný tržní podíl na italském trhu s leteckou dopravou. Itálie je již nyní pro společnost druhým nejdůležitějším trhem mimo její domácí trhy, hned po USA. Z hlediska hrubého domácího produktu je Itálie třetí největší ekonomikou v Evropě se silně exportně orientovanou ekonomikou a jednou z nejoblíbenějších dovolenkových destinací na světě.

Skupina Lufthansa, italské ministerstvo hospodářství a financí (MEF) a společnost ITA Airways uvítaly souhlas Evropské komise v rámci práva hospodářské soutěže. Tímto schválením ze strany orgánu pro hospodářskou soutěž je nyní volná cesta k nabytí menšinového podílu ve výši 41 % ve společnosti ITA Airways (Italia Trasporto Aereo S.p.A.) a následnému převzetí zbývajících akcií společností Deutsche Lufthansa AG za kapitálový vklad ve výši 325 milionů eur, který byl dohodnut již v květnu 2023. Investice bude dokončena prostřednictvím navýšení kapitálu. Uzavření transakce se očekává ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024. To vyžaduje jak předchozí provedení nápravných opatření vyjednaných s Komisí EU, tak souhlas dalších orgánů pro hospodářskou soutěž mimo EU. Skupina Lufthansa a společnost MEF se dohodly na opci na koupi zbývajících akcií společnosti ITA Airways, kterou lze uplatnit nejdříve od roku 2025.

infografika společnosti Lufthansa ke schálení převzetí ITA Airways (zdroj: media kit Lufthansa group)

"Souhlas Bruselu je vynikající zprávou pro společnosti ITA Airways a Lufthansa a zejména pro všechny cestující, kteří létají do Itálie a z Itálie. Těšíme se, že budeme moci brzy přivítat společnost ITA Airways a její vynikající zaměstnance jako nového člena naší letecké rodiny. Rozhodnutí je také jasným signálem pro silnou leteckou dopravu v Evropě, která se může úspěšně prosadit v globální konkurenci.", uvedl Carsten Spohr, generální ředitel společnosti Deutsche Lufthansa AG.

Jenže, aby se zachovalo konkurenční prostředí, je převzetí podílu v ITA Airways navázáno na splnění bodů, které Lufthanse úplně příjemné nebudou. Lufthansa a italské ministerstvo financí musí pomoci jednomu nebo dvěma konkurentům, aby mohli nabízet lety z Říma nebo Milána do některých měst ve střední Evropě - a to nejen krátkodobě. Easyjet byl jednou z leteckých společností, o nichž se v této souvislosti dříve hovořilo. Musí také zajistit, aby jedna z těchto leteckých společností měla přístup k vnitrostátní letecké síti ITA Airways, aby mohla nabízet nepřímé spojení mezi destinacemi ve střední Evropě a italskými destinacemi mimo Řím a Milán.

Společnost Lufthansa a ministerstvo financí se rovněž zavázaly, že se vzdají slotů na milánském letišti Linate. Komise EU neuvedla konkrétní počet. Dříve se hovořilo o nejméně 30 párech slotů. Podle Komise EU by však po vzdání se slotů mohl konkurent "zřídit životaschopnou základnu na milánském městském letišti". Kromě Easyjetu již o sloty projevily zájem společnosti Wizz Air a Volotea.

A konečně, ústupky na dálkových linkách bude muset udělat i Lufthansa. Skupina se musí dohodnout s konkurenty, aby zlepšila svou konkurenceschopnost na letech mezi Itálií a USA a Kanadou. Konkrétně se to týká destinací Washington, Chicago, San Francisco a Toronto. Podle Evropské komise by to mohlo mít například podobu dohod o interliningu nebo výměně letištních časů. Na oplátku již nebude Evropská komise po Lufthanse požadovat, aby německá skupina po určitou dobu bránila společnosti ITA Airways stát se členem společné těsné transatlantické spolupráce společností Lufthansa, Austrian, Brussels, Swiss, United Airlines a Air Canada.

Témata