Embraer ERJ 170/190 - 2. díl
26.08.2001 - Nová letadla
Embraery ERJ 170 budou létat i u brazilské aerolinie TAM. (Foto: Embraer)
Tři modely ERJ 170 a ERJ 190-100/200 přesně splňují požadované přepravní kapacity pro tuto kategorii letounů, tedy uspořádání pro 60 až 110 cestujících, konkrétně 70 až 110. Všechny modely jsou nabízeny ve dvou základních variantách uspořádání interiéru: ERJ 170 se 70 a 78 sedadly, ERJ 190-100 s 96 a 104, ERJ 190-200 pak se 106 a 110 sedadly. Jak je velmi dobře patrno z připojeného vyobrazení příčného průřezu trupu ERJ 170/190, konstruktéři zvolili koncepci nazvanou "double bubble cross-section" - dvou jakoby samostatných skořepinových polosfér. Ve větší horní je kabina pro cestující, menší spodní poskytuje dostatečný prostor pro zavazadla a náklad. Interiér nabízí maximální možný cestovní komfort. Kabina je prostorná a vybavená pohodlnými křesly - po dvojicích ve dvou řadách. Velmi pečlivě jsou vyřešeny odkladné boxy pro příruční zavazadla i šatní skříně. Výrobce je v konečném řešení interiéru velmi přizpůsobivý a je samozřejmě připraven vyjít maximálně vstříc různým představám svých zákazníků - leteckých dopravců.
Pohled do kabiny cestujících, v níž jsou dvě řady dvojic pohodlných křesel. (Foto: Embraer)
Model ERJ 170 dosud objednaly dvě letecké společnosti a jedna firma zabývající se leasingem letadel. Jako první projevila zájem již v červnu 1999 společnost Crossair, která nakonec pevně objednala 30 kusů. Ve stejném roce se připojily Regional Airlines, které 10 letounů pevně objednaly a na 5 mají opci, a v červnu 2000 objednala společnost GE Capital Aviation Services 50 kusů, což představuje celkem 90 objednávek (firm orders). Společnost Crossair dále objednala 30 ERJ 190-200 a GECAS si zajistila předkupní práva na 78 dalších letounů a má možnost volby mezi typy 170/190 s tím, že minimálně 22 letounů bude ERJ 190-200. Dodávky prvních ERJ 170 jsou naplánovány na druhou polovinu roku 2002, tedy 38 měsíců od spuštění programu. Letos 20. června se k těmto zákazníkům připojily brazilské TAM Airlines, které v Paříži během letecké show podepsaly předběžnou objednávku (memo of understanding) rovných 100 ERJ 190-200 a existuje možnost, že ji ještě zvýší. Kontrakt je velmi flexibilní. Předpokládá pevnou objednávku minimálně 25 těchto 108místných letounů a jinak umožňuje aeroliniím operativně změnit požadavek na jiné modely z rodiny letounů ERJ 170/190. Hodnota kontraktu se pohybuje od 750 milionů až po 3 miliardy USD a první dodávky jsou naplánovány na začátek roku 2004. V červnu tedy výrobce evidoval 120 pevných objednávek plus 205 opcí a je optimisticky naladěn. Nutno však podotknout, že vývoj trhu letecké dopravy v oblasti Jižní Ameriky, do něhož byly vkládány nemalé naděje, není zdaleka ideální, připomeňme jen dění v Peru či nejnověji v Argentině, kde šla koncem května do konkursu druhá největší letecká společnost v zemi, LAPA, a záhy zkrachoval dokonce i vlajkový dopravce Aerolineas Argentinas... Nicméně předpokládá se, že trh bude v dohledné době konsolidován.
Švýcarský Crossair jako první projevil zájem o nová letadla.
Navíc je zcela zřejmé, že regionální dopravci nejeví přílišný zájem o letouny vrtulové, žádají proudové regionální stroje vykazující díky využití pokročilých technologií špičkové ekonomické parametry spolu s maximálním pohodlím pro cestující. A jak jsme si ukázali, firma Embraer má v tomto ohledu co nabídnout.
TECHNICKÉ SPECIFIKACE:
ERJ 170 | ERJ 190-100 | ERJ 190-200 | |
---|---|---|---|
Délka (m) | 29,90 | 36,24 | 38,65 |
Výška (m) | 9,67 | 10,28 | |
Rozpětí (m) | 26,00 | 28,72 | |
Rozpětí vodorovného stabilizátoru (m) | 10,00 | ||
Šířka trupu (m) | 3,01 | ||
Šířka kabiny (m) | 2,74 | ||
Výška trupu (m) | 3,35 | ||
Max. výška kabiny (m) | 2,00 | ||
Max. cestovní rychlost (km/hod) | 870 (Mach 0,80) | ||
Max. vzletová hmotnost (kg) - SV | 35 450 | 45 990 | 46 990 |
Max. vzletová hmotnost (kg) - LR | 36 850 | 48 500 | 48 990 |
Dolet při maximálním obsazení (km) - SV* | 3 222 | 3 334 | 2 593 |
Dolet při maximálním obsazení (km) - LRC - LR* | 3 745 | 4 260 | 3 334 |
Základní operační hmotnost (kg) | 20 150 | 26 200 | 27 100 |
Max. hmotnost nákladu (kg) | 9 100 | 12 400 | 12 700 |
Max. množství paliva (kg) | 9 470 | 13 000 | |
Max. přistávací hmotnost (kg) | 32 450 | 42 500 | 44 500 |
Potřebná délka VPD pro vzlet (m) - SV, SL, ISA | 1 473 | 1 741 | 1 833 |
Potřebná délka VPD pro vzlet (m) - SL, ISA, 600 nm | 1 202 | 1 431 | 1 563 |
Potřebná délka VPD pro přistání (m) ** | 1 231 | 1 300 | 1 351 |
Vysvětlivky a poznámky:
SV - standardní verze; verze LR - long range (s prodlouženým doletem)
* - při plném obsazení (1 cestující/100 kg), u verzí s prodlouženým doletem dle ISA, s rezervou na 100 nm + 45 minut
** - při typické přistávací hmotnosti