Embraer ERJ 170/190 - 1. díl
14.08.2001 - Nová letadla
Brazilská firma Embraer - Empresa Brasileira de Aeronáutica S.A. - se v současné době intenzivně věnuje montáži letounů ERJ 135/145 zejména pro Continental Express, American Eagle, SA Airlink a další, jejichž objednávky jsou velmi lukrativní, a proto se může zdát, že poněkud zaostává za konkurencí. Je to však opravdu jen zdání.
Zatímco BAE SYSTEMS koncem dubna zveřejnila letové snímky nového modelu Avro RJX a rozjela poměrně slušnou propagační kampaň v odborném tisku - pod heslem "RJXtra profit$". Co je však důležitější: od 28. dubna do půlky července uskutečnila již kolem 30 zkušebních letů. Firma Bombardier na pařížském Le Bourget v evropské premiéře představila svůj elegantní Regional Jet CRJ 900. Americko-německá firma Fairchild Dornier se mediálně zviditelnila také na letošním pařížském aerosalónu a následně ještě prostřednictvím prvního odběratele typu 728JET, společnosti Lufthansa CityLine, a to pod heslem: "756 days to entry into service". Ovšem firma Embraer na projektu nových regionálních letounů ERJ 170/190 pracuje také velmi intenzivně a přesně podle časového plánu. Od letecké show na Le Bourget v roce 1999, kdy jej představila, pokročila ve výrobě prototypu ERJ 170 natolik, že se slavnostní roll-out bezpochyby uskuteční jak bylo stanoveno: v posledním čtvrtletí 2001.
Embraer ERJ 170 (Foto: Embraer)
Projekt rodiny letounů ERJ 170/190 je koncipován tak, aby v silné konkurenci mohl se ctí obstát. Firma Embraer vsadila na mezinárodní spolupráci, novátorský přístup a využití nejmodernějších technologií a postupů. Na výrobě se podílí 16 renomovaných partnerů ze 7 zemí. Embraer, kromě toho, že celý projekt zastřešuje a zajišťuje finální montáž, vyrábí přední a střední část trupu včetně centroplánu a přechodu trup - křídla. Druhou a třetí sekci trupu plus dveře a nákladové vstupy vyrábí Latécoére, zadní část trupu, svislé i horizontální ocasní plochy Gamesa. Křídla včetně wingletů a pilony pro gondoly pohonných jednotek General Electric CF34-8E jsou společným dílem firem Embraer, Kawasaki a Sonaca. Elektroinstalaci, řídicí systém a také zadní ukončení trupu a pomocný agregát APU má na starosti firma Hamilton Sundstrand, avioniku Honeywell, letový ovládací a kontrolní systém, palivový a hydraulický systém Parker, kompletní přistávací zařízení Liebherr, komplexní řešení interiéru zajišťuje firma C&D. Samozřejmě nelze opominout také instituty, které se podílely na vývoji a dolaďování projektu v první fázi - model letounu byl testován v aerodynamickém tunelu ruského Ústředního aerohydrodynamického institutu - CAGI, kde se zjišťovaly jeho vlastnosti při nízkých rychlostech, a v nizozemských NLR National Aerospace Laboratory probíhaly testy při vysokých rychlostech.
Embraer ERJ 190-100 (Foto: Embraer)
Při návrhu kokpitu ERJ 170/190 firma Embraer využila všechny své bohaté zkušenosti stejně jako svých partnerů a současné pokročilé technologie. Pilotní kabinu, jak je zřejmé z připojené ilustrační fotografie, koncipovala ve spolupráci s firmou Honeywell podle nejnovějších poznatků. Na palubní desce dominuje pět velkých LC displejů, které zobrazují hlavní informace, moderní elektronický ovládací a kontrolní systém - Primus Epic Avionic System umožňuje snadné ovládání a kontrolu letounu - chod motorů i pomocného agregátu APU (Auxiliary Power Unit) Hamilton Sundstrand, samotné ovládání během letu, kontrolu hydraulického systému, systému udržujícího tlak vzduchu v kabině až po detekci chyb a snadné vyhodnocování během letu, ale zejména pak při pozemní kontrole a pravidelných revizích. Ačkoli je ovládací a kontrolní systém elektronický ("fly-by-wire"), piloti disponují téměř tradičními ovládacími prvky, byť futuristického designu, což bylo přijato s oceněním.
Pro pohon letounů byly zvoleny motory General Electric CF34-8E, jejichž základní verze byla již od 2. dubna 2000 testována ve vzduchu - motor byl jako pátý připevněn na levé křídlo "létající laboratoře" Boeing 747 mezi motor č. 2 a trup. Verze pro ERJ 170 byla podrobena 300hodinovému zkušebnímu programu, jenž skončil letos v březnu a v březnu 2002 by mělo být uděleno certifikační osvědčení. Chod pohonných jednotek je přesně řízen a kontrolován počítačem, jsou velmi hospodárné a tiché. Pro letouny ERJ 190 je plánována verze CF34-10E, která by měla být k dispozici v roce 2002, aby získala certifikaci začátkem roku 2003. Slavnostní roll-out prototypu ERJ 170 je naplánován na poslední čtvrtletí letošního roku a model s prodlouženým trupem ERJ 190 by měl být představen právě v prvním čtvrtletí roku 2003. Letouny ERJ 170/190 budou operovat maximální cestovní rychlostí 870 km/hod (Mach 0,80) a disponovat doletem větším než 3000 km. Při maximálním zatížení se dolet u typu ERJ 170 pohybuje od 3300 do 3900 km, u ERJ 190-100 od 3300 až do 4300 km a u modelu ERJ 190-200 s prodlouženým trupem pak od 2 600 do 3300 km.
Příčný průřez kabinou odhaluje zvolenou koncepci, která poskytuje dostatek prostoru v kabině cestujících. (Foto: Embraer)