EasyJet si vybral Airbus
15.10.2002 - Evropa
Přesná cena kontraktu, který obsahuje i opce na dalších 120 strojů platných do roku 2012, nebyla zveřejněna, ale katalogová cena se pohybuje okolo 6,2 miliardy dolarů. CEO EasyJetu Ray Webster prohlásil: "Byli jsme doslova podníceni zařadit do flotily nový typ." Důvod je zřejmý. Jsou to peníze, neboť EasyJet dokázal vyjednat nejméně 30 % slevu na každý stroj. Ztráta tohoto zákazníka se ihned projevila na hodnotě akcií Boeing Company, které se v den oznámení propadly o 1,12 dolaru, a skončily tak na 30,88 dolaru za akcii. Na tomto výsledku se ovšem podílely i teroristické útoky na ostrově Bali, jež ubraly na hodnotě celého leteckého průmyslu
Airbus se dlouho snažil dostat na trh nízkonákladových dopravců. Až do této chvíle byl jeho jediným zákazníkem v tomto oboru americký JetBlue, který operuje zejména z New Yorku. Připomeňme, že největší rival EasyJetu společnost Ryanair se naopak přiklonila k letounům Boeing, když objednala 100 strojů Boeing 737 New Generation s 50 opcemi. Odborníci se shodují, že pokud by Airbus ztratil i tento kontrakt, mohl by dát low-cost trhu sbohem. A low-cost je odvětví, které jako jediné od loňského 11. září zaznamenává růst. Dokonce koluje názor, že toto je největší smlouva, kterou kdy Airbus Industrie uzavřel, ale ne co se týče absolutní hodnoty jako spíše strategického hlediska.
Letouny Boeing 737-300, které v současnosti tvoří flotilu společnosti, budou kompletně vyřazeny. EasyJet předpokládá, že nová letadla bude provozovat při nižších nákladech a to až o deset procent. Naopak by se mohlo zdát, že zvýšené náklady přinese tří až čtyřleté období, kdy společnost bude muset udržovat dva rozlišné typy letounů Airbus i Boeing. Není to ovšem pravda, protože se Airbus zavázal tyto náklady představující vše od náhradních dílů až po výcvik osádek krýt z vlastních zdrojů. Stejně tak se zavázal odkoupit od EasyJet nejméně deset B737-300. Některé zdroje tvrdí, že Airbus tyto letouny A319 prodává se ztrátou, ale tomu se společnost brání.
Prvních 120 strojů A319-100 je určeno k nahrazení starších letadel Boeing a také k pokrytí průměrného meziročního 25% růstu. Dalších 120 letounů pak má umožnit EasyJetu růst nad rámec daných 25%. Všechny stroje budou v konfiguraci pro 150 cestujících s možností zvýšení až na 156 a první letadla budou uvedeny do provozu ve Švýcarsku, přesněji hubu v Ženevě. Airbus na rozdíl od svého amerického konkurenta nesnižuje výrobu - v tomto roce plánuje dodat celkem 300 letadel, se stejným počtem je počítáno i příští rok stejně jako v roce 2004 a pravděpodobně i 2005.