Delta: další vlna rušení mezinárodních linek
17.06.2009 - USA & Kanada
Delta Air Lines se připravují na období příštího zimního letového řádu, které mnohé aerolinie nazývají jako velmi obtížné, kruté nebo nevídané. Po skončení letní sezóny se pravděpodobně opět v plné síly projeví vlivy hluboké ekonomické krize hlavních světových ekonomik. Tyto dopady by navíc mohly být podtrženy vysokou cenou ropy, která opět od začátku roku pomalu roste a v posledních dnech přesáhla již 71 dolarů za barel. Od začátku roku se tak její cena zvýšila již o 20 procent. Delta Air Lines na základě těchto faktů aktivně přistoupily k dalšímu omezení kapacit pro zimní letový řád 2009/2010.
Z celosvětové sítě mezinárodních linek bude staženo celkem 15 procent celkové kapacity. Nově oznámená redukce letového řádu představuje plných pět procent. Zrušeny budou non-stop linky z Atlanty do Soulu a Šanghaje. Cestující budou směrování přes huby v Detroitu a Tokiu nebo budou knihovány na linky aliančních partnerů. Zastaveny budou dále linky z Clevelandu do Frankfurtu nad Mohanem a Londýna/Heathrow. Cestující budou v tomto případě směrováni přes evropské huby v Paříži a Amsterdamu. Skončí také linka New York – Edinburgh a citelně budou omezeny lety z USA do Mexika, jehož cestovní ruch a celá ekonomika byla výrazně ovlivněna epidemií prasečí chřipky. Omezení kapacit se bohužel dotkne i linky Atlanta – Praha, která bude minimálně po dobu zimního letového řádu také vypuštěna.
Na druhé straně Delta Air Lines pokračují v selektivní expanzi na vybrané trhy. Pro nás pozitivní zprávou je otevření non-stop spojení mezi New Yorkem a Prahou. Mezi další nové a zajímavé linky patří také spoj Atlanta – Los Angeles – Sydney, který síť společnosti napojí na poslední kontinent, kde její letadla ještě doposud nepřistávala. Dalším příkladem je linka Atlanta – Johannesburg nebo Salt Lake City – Tokio, která je vůbec první linkou z tohoto středoamerického města do Asie. V plánu je nadále i zahájení letů na trase Detroit – Šanghaj. Práva k těmto letům získaly ještě Northwest Airlines (NWA) v minulém roce.
Celkově se Delta Air Lines snaží ekonomické krizi čelit maximálním využití potenciálu současných hubů. Po spojení s NWA a založení joint-venture s Air France-KLM mohou aerolinie využít síťového efektu na letištích v Paříži, Amsterdamu, Tokiu a omezit dálkové linky, které v současném ekonomickém prostředí negenerují zisk. Společnost očekává, že špatný stav světové ekonomiky a nízká poptávka po letecké dopravě v letošním roce zcela vyrovná pozitivní vliv nižších cen ropy, synergií plynoucích z fúze s NWA a redukce kapacit ostatních dopravců. Ty přitom Delta vyčíslila na plných šest miliard amerických dolarů.