ČSA zvažují převzetí Travel Service
13.11.2003 - Česká republika
ČSA jsou již delší dobu na řadě linek pod tlakem nízkonákladových aerolinií, které po prvních nesmělých pokusech letos naplno objevily Prahu. V naprosté většině případů byly ČSA nuceny na nabídků low-cost společností cenově zareagovat a snížit ceny letenek na tratích, kde se objevila nízkonákladová konkurence. Nástup nízkonákladových společností na ruzyňské letiště se nezastavil ani na podzim - Volareweb.com začal provozovat lety do Milána, Germanwings do Stuttgartu, bmi baby do Manchesteru a Cardiffu, Jet2 do Leeds/Bradford, FlyBe do Southamptonu - a patrně bude pokračovat i příští rok - ohlášeno je již otevření linky flyglobespan.com do skotského Glasgow.
Vzhledem k potenciálu nízkonákladové dopravy na ruzyňském letišti se začaly zabývat ČSA možností vstupu do tohoto segmentu. V květnu schválilo dřívější vedení obchodní strategii, která uvažovala o zavedení třetí třídy na linkách do západní Evropy od začátku příštího roku. Nové vedení toto dřívější rozhodnutí zrušilo s tím, že pod značkou ČSA nehodlají nabízet nízkonákladové lety, ale naopak kvalitnější služby. ČSA zvažují, že se vydají podobnou cestou, jako některé jiné velké společnosti, jež nabízejí levné lety prostřednictvím dceřinné společnosti. "V úvahu připadalo více leteckých přepravců a v současné době je rozpracovávána varianta úplného převzetí společnosti Travel Service. ČSA mají zájem o její případné přetvoření na 100 % vlastněnou dceřinou společnost a pod novou značkou nabízet služby charterové a nízkocenové přepravy v ČR i na otevřeném evropském trhu," uvedly ČSA ve svém prohlášení vydaném ve čtvrtek 13. listopadu.
Po několika měsících se tak vrací záměr ČSA o převzetí společnosti Travel Service, která je jedničkou na českém trhu charterové přepravy. Na jaře tohoto roku ČSA připravovaly projekt vstupu do Travel Service odkoupením poloviny akcií od dvou vlastníků. Podle týdeníku Euro se cena za 49 % podíl společnosti pohybovala mezi 450 až 650 mil. Kč. Vedení obou aerolinií tehdy podle Eura o spojení velmi stála, ale celou transakci zatrhl tehdejšímu vedení ČSA stát.
Nový záměr vedení ČSA by se měl projednávat již příští týden na mimořádném zasedání dozorčí rady. V případě schválení by se stal součástí připravované strategické vize ČSA. "Převzetím firmy Travel Servis by ČSA znovu získaly rozhodující vliv na trhu charterové přepravy, konkurovaly by nově připraveným vlastním produktem ostatním low cost přepravcům v ČR a pojistily si svou pozici lídra ve všech segmentech letecké přepravy v České republice," vysvětlují ČSA obnovený zájem o akvizici Travel Service.
ČSA tvrdí, že převzetí Travel Service by jim umožnilo "posunout se z pozice národního do pozice panregionálního hráče a stát se leteckou společností pro střední Evropu a pro rozšířenou EU po pádu aero politických bariér s možností otevření linek pravidelné přepravy i mimo mateřský hub Praha," což je velmi odvážná vize. Podle ČSA by převzetí Travel Service umožnilo skokově zvýšit produktivitu práce v mateřské společnosti a růst zisku. Případným převzetím charterové společnosti by ČSA rozšířily svou flotilu nad rámec současných plánů (4 letadla v roce 2004) o 7 Boeingů 737 nejnovější generace, což by umožnilo optimalizaci letového provozu a s ním souvisejících služeb.
"Jednání jsou na samém začátku, ovšem celý proces může rychle skončit. Rozhodující pro nás bude stanovisko dozorčí rady a teprve po jejím případném souhlasu by se rozeběhlo Due Dilligence a finální cenová ujednání. Přesto je to zajímavá možnost a zavedení nové značky by nám umožnilo držet krok se srovnatelnými Evropskými partnery a připravit si půdu na úplnou liberalizaci letecké dopravy se vstupem do EU", uvedl Michal Požár, pověřený řízením úseku marketingu a obchodu. K přípravě podkladů pro jednání dozorčí rady a k transparentnosti a verifikaci procesů spojených s případným převzetím si ČSA najaly společnosti KPMG a Baker&Mc Kinsey.