ČSA zpřísňují podmínky programu OK Plus
19.03.2012 - Česká republika
Nemilé překvapení pravděpodobně zažije mnoho členů věrnostního programu OK Plus po prostudování změn, které České aerolinie (ČSA) zveřejnily v uplynulých dnech na svém webu. Stručně řečeno publikovaná úprava pravidel OK Plus znamená výrazné zpřísnění celého věrnostního programu. Podívejme se podrobněji na jednotlivé změny.
Nejvýraznější oznámenou změnou je zavedení expirace nasbíraných mil. Nově je platnost každé míle omezena na dobu 24 měsíců od data letu či využití služby, za kterou byla získána. Pokud člen OK Plus nasbírané míle během dvou let nevyužije, budou mu z účtu automaticky smazány. Další podmínkou, aby míle nepropadly, je, že člen programu musí absolvovat jednou za dva roky alespoň jeden let operovaný ČSA. Samozřejmě za takový let není považována cesta s využitím bonusové letenky. Pokud není podmínka letu splněna, budou míle z účtu smazány bez ohledu na datum jejich získání. Na druhou stranu jsou za let podle zveřejněných podmínek považovány i míle získané za platby vybranými platebními kartami partnerských bank ČSA (Citi ČSA, První Česko-ruská banka a Nomos Bank). Pro prodloužení platnosti mil je potřeba získat alespoň 100 mil za platby těmito kartami nebo výběry z bankomatů. Pokud člen splní letem či použitím karty podmínky pro prodloužení mil, začne se mu počítat nové období pro získávání mil.
Nová pravidla týkající se expirace mil vstupují v platnost 1. května 2012 s účinností od 1. října 2012. Podle vyjádření Hany Hejskové, tiskové mluvčí ČSA, mají nyní cestující více než půl roku, aby své staré míle využili na nákup některého z nabízených produktů. Vedle bonusové letenky sem patří upgrade do byznys třídy, přeprava nadlimitních zavazadel, vstup do salonku, parkování na ruzyňském letišti, pronájem vozu po celém světě, lekce na letovém simulátoru apod. Jak Hejsková připomenula, aktivní členové své nasbírané míle průběžně využívají, takže útrata starých mil se bude týkat jen menšiny cestujících. V případě, že cestující v průběhu nadcházejících měsíců žádnou možnost z nabídky věrnostního programu nevyužije, může míle převést na účet příbuzných nebo známých, a to i na nově založený účet.
Věrnostní program OK Plus byl dosud poměrně benevolentní vůči svým členům ve sbírání mil a donedávna i v upgradech do byznys třídy. Díky nepropadání mil byl OK Plus první volbou pro významnou část pasažérů létajících z Prahy. Program byl zajímavý nejenom pro časté cestující, ale i ty, kteří létali jen nahodile jednou za pár let. Stačilo provést pohyb na účtu OK Plus například nákupem zboží u partnerského subjektu a účet byl stále aktivní. Podmínky programu byly zajímavé i pro některé cestují dalších aerolinií aliance SkyTeam, kteří lety ČSA běžně nevyužívali. Expirování nasbíraných mil v rámci frequent flyer programů je dnes ve světě v podstatě standardem. Obvyklá doba od připsání, po kterou míle propadají, je 18 měsíců až tři roky. Na druhou stranu existují programy, ve kterých míle neexpirují. V loňském roce Delta Air Lines ohlásily u svého programu SkyMiles ukončení propadání nasbíraných mil (stalo se tak v reakci na spojení United a Continental). U zahraničních věrnostních programů však míle často nepropadají u elitních statusů po dobu jeho existence, což je významný rozdíl oproti ohlášeným změnám v OK Plusu.
Další změny podmínek OK Plus vstupují v platnost s novým letním letovým řádem tedy od 25. března 2012. Zpřísněny budou podmínky upgradů do Business Class na letech operovaných ČSA. Nově budou držitelům Stříbrných, Zlatých a Platinových karet OK Plus odečteny míle ve výši 100 procent základních mil, které by byly za daný lety načítány. Pro samotné získání Stříbrné, Zlaté a Platinové karty OK plus je nově zapotřebí v průběhu kalendářního roku, za který je nárok na kartu počítán, absolvovat alespoň dva lety operované ČSA.
ČSA dále oznámily další dílčí změny jako je ukončení platnosti poukazů pro známé držitelů Platinové karty k 30. červnu 2012 či podmínění získání partnerské Zlaté karty OK Plus využitím letu operovaným ČSA, za který je načítáno alespoň 100 procent mil v programu. Další novinkou je oddělení programů OK Plus a OK Plus Corporate, který je určen pro firemní zákazníky. V případě, že míle budou načteny do OK Plus Corporate nebudou cestujícímu již příslušet žádné míle do OK Plus. S platností od 22. února 2012 ČSA rovněž zrušily možnost využívat nasbírané míle za ubytování v Hilton HHonors. Členský časopis OK Plus News bude nově všem členům zasílán elektronicky, stejně tak i výpisy z účtů. Stávající papírové výpisy z účtů budou převedeny na elektronické výpisy.
„České aerolinie upravují věrnostní program takovým způsobem, aby zůstal pro zákazníky zajímavý, motivoval je k využívání služeb Českých aerolinií a zároveň aby měl pro společnost pozitivní obchodní význam,“ shrnula Hana Hejsková z ČSA změny v OK Plus ve vyjádření pro náš server. Podle Hejskové jsou tyto úpravy součástí celkových změn věrnostního programu OK Plus v rámci restrukturalizace, kterou ČSA nyní procházejí.
Ilustrační foto: ČSA