ČSA vybírají letadla pro střední tratě
28.07.2004 - Česká republika
ČSA postupně nahradí B737-400 (foto: M. Brabec) |
A jaké jsou představy ČSA o nových letadlech? Nové letouny by měly létat v uspořádání sedadel 2+2 v business třídě a 3+3 v turistické třídě. Rozteče sedadel by měly být 33 palců v business a 30 palců v turistické třídě. ČSA chtějí s novými letouny nabídnout novou generaci služeb, a proto by mělo být možné do letounů zabudovat palubní audio a video systém s LCD monitory nad řadami sedadel či komunikační technologie umožňující telefonické a internetové spojení z paluby letadel. Konkrétní využití možností těchto rozšiřujících služeb pro cestující se bude podle Váni lišit v závislosti na lince a tyto nové technologie budou dostupné spíše na delších linkách. Avionika nových letadel by měla umožňovat přistání za podmínek CAT IIIB, či umožňovat monitoring stavu letadlových systémů za letu. ČSA požadují, aby nové stroje splňovaly i doposud jen plánované bezpečnostní požadavky.
VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ ČSA NA LETADLA PRO STŘEDNÍ TRATĚ |
---|
Zdroj: ČSA |
Předpokládá se, že ve výběrovém řízení bude rozhodnuto o jednom vítězi na dodavatele letounů pro střední tratě, sám Váňa si nedokáže představit kombinaci dvou vítězů. Jako nejvhodnější pro potřeby ČSA na středních tratích se jeví letouny typu Airbus A320 a Boeing 737-800. Vzhledem k tomu, že Airbusy A320 mohou být poháněny dvěma rozdílnými motory (s výrobci motorů se jedná samostatně), existují tři možné varianty výsledku výběrového řízení: letouny Boeing s motory CFM56-7, letouny Airbus s motory CFM56-5 nebo s motory IAE V2500.
Dvanáct nových strojů, jež jsou předmětem tendru na obnovu střednětraťové flotily a jež budou pořízeny na finanční leasing, by mělo být dodáno v letech 2006 až 2008. První letouny by měly být k dispozici ČSA již před letní sezónou v roce 2006. ČSA však chtějí, aby vybraný typ létal v jejich flotile již před příští letní sezónou! Proto se rozhodly, že si na operativní leasing pořídí čtyři letouny typu, jež bude vybrán v tendru. Dva letouny budou určeny pro pravidelnou dopravu, další dva budou létat na charterových tratích, což souvisí s plány ČSA získat zpět část trhu charterové přepravy.
Jaká jsou kriteria pro hodnocení nabídek výrobců? Rozhodujícím kritériem hodnocení je ekonomická výhodnost nabídky pro ČSA – nabídky budou vyhodnoceny podle následujících pěti kritérií: vhodnost letadla z hlediska marketingových a obchodních potřeb ČSA, letové a provozní charakteristiky letadel, cena za pořízení letadel, financování nákupu letadel a zákaznická podpora.
Jak již bylo uvedeno 12 střednětraťových letadel bude pořízeno cestou finančního leasingu. Platby prvních záloh, které vyžadují výrobci, by měly proběhnout v druhém pololetí roku 2005, zahájení splácení v roce 2006 s ukončením v roce 2020, poté by se letouny staly vlastnictvím ČSA. Způsob financování splátek je alternativní součástí nabídky výrobců letadel a je tudíž předmětem vyjednávání.