ČSA snížily ztrátu na 324 mil. korun
17.11.2006 - Česká republika
Velký rozdíl v hospodaření ČSA podle českých a mezinárodních standardů je dán především odlišnou metodikou účtování finančního leasingu letadel. Přestože došlo k výraznému snížení ztráty společnosti oproti pololetním výsledkům, i nadále počítají ČSA s konečnou ztrátou za celý rok 2006 na úrovni roku 2005. Zde je nutné si uvědomit, že třetí čtvrtletí patří u leteckých společností díky vrcholící letní sezóně k těm nejlepším, jak z hlediska přijmů tak i počtu přepravených cestujících. Podle ČSA je i nadále dosažení střednědobých cílů podmíněno dokončením započaté restrukturalizace a zejména zvýšením prodejních schopností společnosti ve všech oblastech.
Náklady společnosti rostly stále rychleji než výnosy. Meziročně vzrostly provozní výnosy ČSA za prvních devět měsíců o 948 mil Kč (+ 5,6 %), náklady však vzrostly o 1 005 mil. Kč (+ 6,0 %). Meziročně je tedy provozní hospodářský výsledek za uvedené období horší o 57 mil. Kč. Z přepravních výnosů nejvýrazněji vzrostly o 34,9 % výnosy z charterové přepravy, výnosy z pravidelné přepravy vzrostly jen o 2,6 %. Na provozních výnosech se projevilo posilování české koruny, to však bylo kompenzováno i na nákladové straně, takže celkový dopad vlivu kurzu koruny je zanetbatelný.
Za první tři čtvrtletí roku ČSA přepravily celkem 4,25 mil. cestujících (+ 5 %). Největší podíl na přepravních výsledcích měla pravidelná přeprava, kde počet přepravených osob dosáhl téměř 3,56 mil. (+ 3,3 %). Nabízená kapacita na pravidelných linkách podle údajů AEA klesla o 3,2 %, seat load factor (SLF) na pravidelných linkách vzrostl o 2,3 procentního bodu na 71,5 %, stále však byl o několik procent nižší než průměr členských aerolinií AEA. Růst počtu cestujících o 15 % zaznamenala přeprava na charterových letech, na kterých cestovalo od ledna do září přes 685 tisíc cestujících. Výnos na osobokilometr (yield) byl za prvních devět měsíců meziročně nižší o 4,1 %. Pokles výnosu je podle ČSA způsoben především nárůstem konkurence na evropských linkách a posílením kurzu koruny, jež vedly k poklesu cen letenek. Negativní dopad poklesu yieldu byl kompenzován počtem přepravených cestujících a růstem SLF na pravidelných linkách. Jak uvedl Radomír Lašák byl SLF v srpnu nad 81 %, což je historicky nejlepší výsledek.
Boeing 737-500 ČSA (foto: autor)
Na straně nákladů nejvýrazněji vzrostly náklady na palivo a to o 609 mil. Kč (+ 16,6 %). Proti růstu cen ropy se ČSA zajistily pomocí hedgingu, bez zajištění by byly náklady na palivo vyšší o dalších více než 100 mil. Kč. Výrazně také rostly mzdy a odvody z mezd, které se meziročně zvýšily o 394 mil. Kč. (+ 13,1 %). Tento vysoký růst vyplývá zejména z kolektivních smluv na období 2005-07, jež uzavřelo předchozí vedení ČSA s odborovými organizacemi. Mzdové náklady však byly oproti plánu nižší s výjimkou srpna, jež zahrnuje vyplacená odstupné podle OK Dohody. Úspory vyplývající z programu OK Dohoda se však projeví až v roce 2007. Další položkou, která v prvních devíti měsících výrazně rostla, byl leasing letadel. Náklady na flotilu (leasing letadel a odpisy) meziročně vzrostly o 201 mil. Kč (+ 14,2 %). Důvodem nárůstu je podle ČSA pořízení tří letadel Airbus A320 na jaře letošního roku. Oproti plánu byl však růst nákladů na flotilu nižší díky posílení koruny.
Na druhou stranu se ČSA podařilo snížit ostatní náklady o 217 mil. Kč (-1,4 %). Společnosti se podařilo přesoutěžením prostřednictvím více než 200 výběrových dosáhnout zlepšení podmínek pro ČSA. Nejvýraznější úspory se podařilo dosáhnout výběrem pojišťovacího brokera, kterým se stalo konsorcium firem Renomia a JLT. Díky novému brokerovi ČSA ušetří na pojistném až 100 mil. Kč, což je téměř 50 procent toho, co ČSA na pojistném platí nyní. Společnost rovněž dokončila centralizace nákupu, která znamenala redukci počtu dodavatelů. Vedle samotných úspor při nákupu došlo centralizací nákupu ke snížení administrativy díky redukci počtu faktur a tím i k personálním úsporám. Společnost v rámci úspor rovněž přistoupila k redukci vozového parku, který byl zmenšen o třetinu. Podle ČSA dosahuje potenciál dalších úspor až 450 mil. Kč. Jde zejména o úspory za navigační a letištní poplatky, handling v zahraničí, ubytování, zpracování dat, pronájem prostor či náklady obchodních zastoupení.