ČSA rozšiřují nabídku e-letenek a on-line služeb
17.09.2005 - Česká republika
Rozvoj služeb prostřednictvím internetu a dalších elektronických kanálů je pro ČSA prioritou. O zavádění elektronických letenek, novém věrnostním programu pro firmy a dalších on-line službách hovořil tento týden na setkání s novináři Bohuslav Šantrůček, viceprezident ČSA pro marketing a prodej.
Elektronické letenky
ČSA plánují plné zavedení elektronických letenek ještě před koncem roku 2007, tedy před 31. prosincem 2007, který jako závazný termín pro plný přechod na elektronické letenky stanovila pro své členské aerolinie mezinárodní organizace leteckých společností IATA. Nejdále s přechodem na e-letenky jsou letecké společnosti z nejvyspělejších zemí, v USA dosahuje celkový podíl elektronických letenek okolo 70 %, na vnitrostátních linkách se blíží téměř 100 %. Naopak zhruba třetina členských leteckých společností, většinou z méně vyspělých zemí, se nezačala přechodem na elektronické letenky ještě ani zabývat.
Vzhledem k tomu, že elektronické letenky se stávají pro letecké společnosti nezbytností, je jejich zavádění prioritou i pro ČSA. České aerolinie začaly s přechodem na elektronické letenky v loňském roce, nyní lze e-letenky vystavit do 51 destinací přímo operovaných ČSA, tedy zhruba do 70 % sítě společnosti. Rozšiřování počtu destinací nyní závisí zejména na technickém vybavení na letištích. V některech zemích jsou limitujícím faktorem právní předpisy, kdy imigrační úřady při vstupu cizince do země vyžadují papírovou letenku. Od září ČSA zpřistupnily elektronické letenky pro IATA agentury, od listopadu by pak mělo dojít k zpřistupnění pro většinu agenturních prodejců sítě. Elektronické letenky ČSA mohou v současnosti vystavovat cestovní kanceláře ze sedmi nejdůležitějších trhů – České republiky, Slovenska, USA, Velké Británie, Španělska, Itálie a zemí Beneluxu. Od září bylo rovněž zprovozněno propojení na alianční partnery Air France a KLM, brzy by mělo být spuštěno propojení s Delta Air Lines a Northwest Airlines, do konce roku se počítá s propojením s Korean Air a na začátku příštího roku s Alitalia. V letech 2006-7 by mělo dojít k propojení na nealianční letecké společnosti.
Stále více zákazníků ČSA volí elektronickou letenku. Zatímco v lednu letošního roku bylo vystaveno okolo 500 elektronických letenek týdně, první zářijový týden bylo vystaveno přes 5300 e-letenek, minulý týden dokonce již 7700 elektronických letenek. ČSA plánují podle Šantrůčka zvýšit do konce roku podíl elektronických letenek z nynějších 10 % na 30 %, v příštím roce by se měl podíl e-letenek dále zvýšit až na 60 – 70 %. Celková úspora při vystavení e-letenky v celém procesu prodeje dosahuje okolo 9 USD na letenku. Celkové náklady na zavádění elektronických letenek se u ČSA pohybují ve stovkách milionů, návratnost investice lze očekávat v řádu několika let.
Program pro firemní zákazníky
ČSA zavedly od září nový věrnostní program OK Plus Corporate orientovaný na firemní klientelu. Program je určen pro malé a střední firmy, které vysílají své zaměstnance na služební cesty letadlem. Firma získává body za prolety letenek na linkách ČSA, získané body pak může podnik vyměnit za bonusové letenky, které může využít na další služební cesty zaměstnanců, darovat je obchodním partnerům či odměnit jimy své zaměstnance, a tak uspořit své náklady. Středně velká firma, která vysílá své pracovníky letadlem do zahraničí v průměru jednou měsíčně, může během roku získat 1-2 zpáteční letenky po Evropě. K přihlášení do věrnostního programu stačí firmě registrace si na adrese www.okpluscorporate.cz. Po založení účtu jsou automaticky registrovány zakoupené lety a na účet připisovány body podle bodové tabulky. Prostřednictvím webové stránky probíhá i on-line správa firemního účtu, výpis, přehled rezervací, registrace letenek. Pokud má často létající zaměstnanec věrnostní program OK plus, jsou mu míle za tutéž letenku připisovány i na jeho soukromý účet.
Rozšíření on-line služeb
ČSA začátkem září rovněž upgradovaly své stávající on-line služby. On-line booking umožňuje nyní nově rezervaci i jednosměrných letenek. Rozšířil se i výběr cenových tarifů a jejich kombinací, které lze rezervovat on-line. Cestující získává již při rezervaci informaci o počtu mil nebo bodů, které by ve věrnostních programech získal. Přibyl dále kalkulátor mil a převodník měn. Při rezervaci místa následuje do destinací, do kterých ČSA zavedly e-letenky, automatické vystavení elektronické letenky, do ostatních destinací je možné volit mezi doručením či vyzvednutím letenky v kanceláři ČSA. Rezervační modul je propojen s věrnostním programem OK Plus a automaticky načítá zákazníkům body na jejich účty. Úvodní formulář samotného on-line bookingu na úvodní stránce webu ČSA byl zvýrazněn a obsahuje odkaz pro vstup na stránky pro firemní zákazníky. Cestující si mohou rovněž nově po internetu předobjednat zboží ve Sky Shopu, s tím, že objednané zboží obdrží na palubě letadla ČSA. Internetové knihování činí nyní podle Šantrůčka zhruba okolo 5 % prodejů, v brzké době by společnost chtěla zvýšit podíl internetu na 10 %. ČSA předpokládají, že se podíl internetových rezervací bude dále zvyšovat s rozšiřováním vysokorychlostního internetu v ČR. ČSA plánují postupné zavádění dalších on-line služeb, např. samoodbavovacích kiosků na letišti v Ruzyni.