ČSA představily novou strategii pro roky 2006-08

13.06.2006 - Česká republika



Jádrem strategie je posílení prodeje, zachování vysoké kvality servisu na palubách, zavedení nových dálkových linek, řada úsporných opatření na straně nákladů a restrukturalizace firmy, včetně odprodeje některých dceřinných společností. Podle Lašáka neexistuje jedno všeobjímající řešení, ale řada dílčích kroků, které mají společnost posunout zpět do černých čísel.

ČSA plánují se soustředit na svůj core business, kterým je přeprava osob. ČSA by chtěly být dominantním leteckým přepravcem na domácím trhu a první volbou pro české klienty letící do zahraničí, ale i pro cizince cestující letecky do ČR. Klienty si ČSA chtějí i nadále získávat kvalitou produktu, společnost nechce za každou cenu konkurovat low-cost přepravcům. "ČSA se nebudou měnit na nízkonákladovou společnost. Kvalita našich služeb zůstane na vysoké úrovni, která ČSA již  několik let zajišťuje prvenství v řadě mezinárodních průzkumů a ocenění," uvedl Radomír Lašák. Silně konkurenční prostředí letecké dopravy podle jeho slov vyžaduje, aby se ČSA odlišily, jak od nízkonákladových, tak i tradičních aerolinek, čehož dosáhnou jen když budou nabízet dobrý poměr mezi cenou a úrovní nabízených služeb.

Tisková konference k nové strategii ČSA
Prezident ČSA Radomír Lašák představuje novou strategii na tiskové konferenci (foto: autor)

Zlepšení prodeje

Profitability chtějí ČSA dosáhnout zejména vyššími výnosy díky zlepšení prodeje letenek a tím i lepšího naplnění přepravní kapacity. K lepším prodejům má vést přítažlivější nabídka pro cestující, ČSA plánují zásadní zjednodušení tarifů. Výběr letenek má být jednodušší, hlavním distribučním kanálem bude přímý prodej s důrazem na rozvoj prodeje přes internet a call centrum. K vyšším výnosům má vést rovněž výraznější orientace na obchodní klientelu, která při cestování letadlem vyhledává vysokou úroveň služeb a je ochotna si za nadstandardní možnosti připlatit. Ovšem i cestující v tzv. economy třídě budou  nadále dostávat kvalitní servis, který ČSA odlišuje od konkurence.

Síť pravidelných linek

Podle prezidenta Lašáka by se neměla měnit přepravní kapacita společnosti. Namísto zavádění nových destinací budou ČSA preferovat intenzivní rozvoj existující sítě. Pro každý trh bude zpracována závazná tržní strategie, každá linka má být strikně ekonomicky vyhodnocována. ČSA chtějí posilovat linky do východní Evropy, která patří v rámci společnosti k nejziskovějším regionům. Společnost rovněž plánuje pokračovat v budování přípojových vln na letišti v Praze.

Nová strategie odpověděla na dohady ohledně budoucnosti dálkové flotily ČSA. Společnost počítá se stávajícími dálkovými linkami, přičemž plánuje rozvíjet nové dálkové trasy, prioritně na Dálný Východ (jako příklad možných cílu byly zmíněny Indie, Čína, Vietnam).

Obnova letadlového parku

V souvislosti s rozvojem dálkových linek je plánovaná i obnova dálkové flotily. Podle představených plánů by ČSA chtěly provozovat 4 - 6 dálkových letadel. Jak uvedl prezident Lašák ČSA již obeslaly dva subjekty se žádostí o předložení nabídky. Tomáš Heczko, viceprezident ČSA pro techniku, na dotaz upřesnil, že ČSA uvažují pouze o dvoumotorovém dálkovém letounu. Očekává se, že nové dálkové letouny zvýší efektivitu dálkových letů zhruba o čtvrtinu.

Pokračovat má i obnova střednětraťové flotily novými letouny rodiny A320, kterou zahájilo předchozí vedení společnosti. Pro rok 2007 se však nebude navyšovat přepravní kapacita, ale jen obnovovat flotila, tj. starší stroje Boeing 737 budou postupně vraceny leasingovým společnostem. Nová strategie počítá s unifikací letadlového parku a minimalizací typových řad. Vedle 4 – 6 dálkových letadel by se měla flotila skládat v optimálním případě z 8 až 21 letadel rodiny A320, 15 Boeingů 737 a 13 regionálních strojů ATR. Zlepšit by se mělo využití flotily lepší organizací pozemních procesů a nalezením nových efektivních způsobů rotace letadel.

Charterová přeprava

Strategie "OK 06 – 06" počítá s vyčleněním charterů do dceřinné společnosti. ČSA by chtěly provést konsolidaci trhu charterové přepravy. Z tohoto důvodu plánuje vedení ČSA znovu obnovit rozhovory s Travel Service, jak poznamenal prezident Lašák záleží také na zájmu druhé strany. Nicméně do konce roku by ČSA chtěly rozhodnout, zda-li dojde k převzetí Travel Service nebo ne. V případě převzetí Travel Service by však ČSA neměly zájem o nízkonákladové lety Smart Wings. Pokud by nedošlo k převzetí Travel Service je jednou z variant i odprodej části ČSA věnující se charterové přepravě.

Odprodej vedlejších aktivit

V souvislosti s rozhodnutím soustředit se na hlavní předmět činnost, přepravu cestujících, chce vedení společnosti vybrané vedlejší podnikatelské aktivity ČSA jako je např. Cargo, Catering a Duty Free, podrobit analýze, a případně je nabídnout na trhu. S novými vlastníky by v případě prodeje ČSA uzavřely dlouhodobé kontrakty. Výnosy z prodejů těchto činností by byly  použity k posílení a rozvoji hlavní oblasti podnikání ČSA – tedy přepravy osob.

Snížení počtu zaměstnanců a mezd

Strategie počítá se snížením počtu zaměstnanců o 10 – 20 %, zejména v administrativě. Zeštihlování administrativy by mělo probíhat s ohledem na provoz společnosti. Podle Dušana Rybána, viceprezidenta ČSA pro administrativu, se nepředpokládá propouštění u létajícího personálu. Strategie rovněž počítá se snížením mzdových nákladů, toho by chtělo vedení ČSA dosáhnout otevřením kolektivních smluv a jednáním s jednotlivými odborovými organizacemi.

Zisk je plánován v roce 2008

Výše uvedená opatření by měla zvrátit ztrátové hospodaření ČSA a navrátit společnost do černých čísel. Finanční plán ČSA pro léta 2006 – 2008 počítá pro letošní rok s provozními výnosy ve výši 24,603 mld. Kč (z toho přepravní výnosy mají činit 22,7 mld. Kč), nicméně provozní náklady mají být vyšší (25,2 mld. Kč) a plánovaná ztráta činí 485 mil. Kč. V roce 2007 by se měly začít projevovat první výsledky restrukturalizace, společnost by měla skončit ve ztrátě 105 mil. Kč při provozních výnosech 26,8 mld. Kč a nákladech 26,3 mld. Kč. V roce 2008 by měly být ČSA opět po čtyřech letech v zisku ve výši 215 mil. Kč při provozních výnosech 32 mld. Kč.

Témata