ČSA oslovují zájemce o cargo terminál

26.10.2006 - Česká republika



Začátkem tohoto měsíce ČSA oznámily, že na základě finančních analýz a v souladu s novou strategií společnosti, se rozhodly iniciovat odprodej svého cargo terminálu a cargo handlingu na ruzyňském letišti. Tento prodej je v souladu se strategií OK 2006-2008, která předpokládá koncentraci na hlavní činnost společnosti, jíž je pravidelná letecká přeprava osob. Monika Kristková, výkonná ředitelka pro Strategický rozvoj a projekty ČSA, v úterý na setkání s novináři informovala, že ČSA oslovily 20 potencionálních strategických investorů a daších 20 možných finančních investorů. V současnosti ČSA připravují informační memorandum, které bude potencionálním zájemcům poskytnuto v listopadu. Do poloviny prosince by měl proběhnout užší výběr firem, kterým bude umožněno provedení due dilligence. "Závazné cenové nabídky bychom tak mohli obdržet do poloviny února, z nich vybereme preferovanou variantu, kterou pak předložíme vlastníkovi ke schválení," uvedla Kristková. Pro ČSA je při výběru investora rozhodující kvalita nabídky a budoucí vztah s investorem. V souvislosti s plánovaným prodejem, ČSA zahájily přípravu vyčlenění cargo terminálu do dceřiné společnosti. Založení nové firmy se očekává v lednu příštího roku.

Cargo terminál ČSA na letišti Praha-Ruzyně
Cargo terminál ČSA na letišti Praha-Ruzyně (foto: autor)

Vedle provozu cargo terminálu zajišťuje ČSA Cargo samotnou leteckou přepravu zboží a pošty na pravidelných a charterových linkách ČSA. Tuto činnost si chce společnost na rozdíl od terminálu ponechat, poněvadž souvisí s hlavní činností společnosti, kdy přeprava zboží a nákladu je vhodným vytížením nákladového prostoru letadel pro cestující. ČSA nejčastěji dopravují hi-tech a zboží podléhající zkáze jako například ovoce a zelenina. "Vysoce nadprůměrná je u ČSA přeprava nebezpečného zboží a živých zvířat," uvedl Vladimír Perný, ředitel ČSA cargo. Hlavními destinacemi v oblasti nákladní přepravy ČSA jsou cíle v zemích bývalého Sovětského svazu a dalších východoevropských zemích mimo EU, ale také Kanada, USA či Dubaj. Letos do konce září letadla ČSA přepravila 16 363 tun zboží a pošty, což ve srovnání se stejným obdobím loňského roku představuje nárůst o 3,9 %.

Vybavení cargo terminálu ČSA
Cargo terminál ČSA má kapacitu 60 tisíc tun zboží ročně (foto: autor)

Automatizovaný zakladač
Automatizovaný zakladač pro kontejnery a palety (foto: ČSA)
Cargo terminál, který ČSA chtějí odprodat, byl slavnostně uveden do provozu 12. ledna 2004. Terminál, jehož výstavba stála 750 mil. Kč, je jedním z nejmodernějších cargo terminálů v Evropě. Areál ma skladovací a odbavovací kapacitu 60 tisíc tun zboží ročně s možností případného rozšíření až na 100 tisíc tun. Terminál nabízí také 3 000 m2 kancelářských ploch. Terminál je vybaven moderními technologiemi pro manipulaci s přepravovaným nákladem a jeho skladováním. Automatizovaný systém skladování ULD nabízí 29 pozic pro 20ft palety a 32 pozic pro 10 ft palety v automatickém zakladači, soustava válečkových drah pro kontejnery a palety umožňuje vykládku přímo z letadla do kamionů. Vedle běžných skladovacích prostor jsou v terminálu také chladící a mrazící boxy, sklady pro radioaktivní a jinak nebezpečné zboží či místnost pro živá zvířata. Součástí terminálu jsou stojanky pro dvě nákladní letadla typu Boeing 747F nebo pro několik menších letadel. V prostorách terminálu sídlí řada spedičních a leteckých společností včetně České pošty a DHL.

V současnosti je terminál využíván z poloviny kapacity a jak uvedl Perný kapacita terminálu převyšuje současné možnosti ČSA, což je i jeden z důvodů jeho prodeje. Vedle samotných ČSA služeb ČSA Cargo využívá dalších 22 společností (např. Air France, Korean Air, China Airlines a další). Jedním z důvodů nižšího využití terminálu je podle Perného i skutečnost, že někteří zákazníci z konkurenčních důvodů také posuzují neutralitu provozovatele tedy, jestli se jedná o nezávislý terminál. Cargo terminál ČSA zajišťuje také odbavení nákladních Boeingů 747F společnosti China Airlines, které pravidelně létají do Prahy z Taipei a dále pokračují do Luxembourgu. Pokud pomineme pravidelné linky expresních kurýrních služeb, jedná se o jedinou klasickou pravidelnou nákladní linku létající do Prahy. Podle Perného je přilákání nových cargo dopravců dlouhodobou záležitostí a vyžaduje součinnost dalších organizací působících na ruzyňském letišti. Do budoucnosti má Praha největší potenciál zejména pro dopravce z Asie. Ti v současnosti však stále dávají přednost nalétávání cílů v západní Evropě, odkud je zboží přepravováno po zemi do východní Evropy. Tomu dosud nahrávaly i vysoké ceny ropy, kdy se provozování nákladních spojů nejevilo vždy efektivní, současný pokles cen ropy by mohl vést ke změně a časem by se v Praze mohly objevit i další cargo dopravci.

China Airlines - Boeing 747F
ČSA cargo odbavují i Boeingy 747F pravidelné linky China Airlines
(foto: ČSA)

Témata