ČSA očekávají finální nabídky výrobců letadel

12.09.2004 - Česká republika



Do závěrečné fáze se dostávají jednání se společnostmi Boeing a Airbus v rámci poptávkového řízení na dodávku dvanácti střednětraťových letounů nové generace pro ČSA. Součástí poptávkového řízení je rovněž výběr výrobce motorů, v němž ČSA volí mezi dvěma největšími světovými výrobci International Aero Engines a CFM International. "Na základě souhlasu představenstva ČSA jsme včera zaslali výrobcům letadel a motorů výzvu k  předložení finální nabídky. Očekáváme, že oba výrobci předloží své nejlepší nabídky do středy 15.9.2004 do 15 hodin," uvedl šéf výběrové komise a ředitel pro strategii ČSA Jan Váňa.

Celá první etapa vyjednávání byla ukončena v pátek 10. září 2004 setkáním prezidenta ČSA Jaroslava Tvrdíka se zástupci jednotlivých výrobců – viceprezidentem Boeingu panem M. Dailey a viceprezidentem Airbusu panem Ch. Buckley. Jaroslav Tvrdík oběma znovu zdůraznil oblasti, na které bude vedení ČSA klást při vyhodnocování finálních nabídek nejvyšší důraz. Podtrhl strategický zájem ČSA na tom, aby zavádění letounů nové generace do flotily ČSA bylo zahájeno již v roce 2005. ČSA totiž počítá s tím, že si pořídí formou operativního nájmu od některé z velkých leasingových společností jak první charterové speciály nové generace, tak i letouny nové generace určené pro pravidelnou přepravu již v roce 2005.

"Doposud předložené nabídky v určitých ohledech předčily očekávání zakomponovaná do Finančního plánu 2004-2014 a s potěšením jsem dnes přijal ujištění obou výrobců o dalších předpokládaných zlepšeních ve finálních nabídkách", uvedl Jaroslav Tvrdík. Všichni uchazeči splnili provozně technická očekávání ČSA a jediným kritériem pro konečné rozhodování tak bude ekonomická efektivnost předložených nabídek pro ČSA.

Poptávkové řízení, jehož technické přípravy začaly ČSA již na sklonku minulého roku, se blíží ke svému rozhodujícímu okamžiku. Po otevření obálek budou nabídky vyhodnoceny pomocí vyhodnocovacího modelu, který ČSA připravily spolu s finančním poradcem ČSA - společností McKinsey&Company. Model je založen na stanovení Net Present Value (čisté současné hodnoty) nabídek, které jsou předmětem poptávkového řízení. Díky této standardní metodě hodnocení používané v obdobných případech nejen leteckými přepravci, ale i firmami v jiných oblastech podnikání, budou ČSA schopny objektivně vyhodnotit naplnění svých očekávání. Dalším důležitým mezníkem při pořizování letounů nové generace je 30. říjen 2004. Jak již bylo oznámeno, k tomuto datu ČSA plánují uzavřít kupní smlouvu s vybraným výrobcem.

Témata