ČSA hospodařily vloni s půlmiliardovou ztrátou

06.06.2006 - Česká republika



České aerolinie (ČSA) včera zveřejnily očekávané auditované hospodářské výsledky za rok 2005. Ty jen potvrdily již dříve avizovaný výsledek, který vedení společnosti ohlásilo v březnu 2006. Společnost skončila za loňský rok ve ztrátě 496 mil. Kč. Celkové provozní výnosy ČSA dosáhly vloni 22,4 mld. Kč, což je o 12 % více než v roce 2004. Více než 88 % provozních výnosů připadla na pravidelnou a charterovou přepravu osob, zbylé výnosy připadají na palubní prodej zboží, výnosy z Duty Free obchodů, údržby letadel, odbavení cestujících a catering.

Rychleji než provozní výnosy však rostly provozní náklady, které se meziročně zvýšily o 21,4 % na 23,4 miliardy Kč. Spotřeba materiálu se kvůli rostoucím cenám ropy zvýšila o téměř 1,8 mld. Kč, což je o 45 % více než v roce 2004. Výrazný nárůst podle ČSA nastal také u položky opravy a údržba, a to o 0,5 mld. Kč. Rozšíření flotily o další letadla vedlo ke zvýšení nákladů na operativní leasing o 0,6 mld. Kč. Mzdové náklady vzrostly téměř o 20 % a zvýšily se tak o 0,7 mld. Kč. Zvýšení mzdových nákladů vycházelo z kolektivní smlouvy uzavřené předchozím vedením na jaře 2005.

Na rozdíl od hospodářských výsledků dosáhly ČSA vynikajících přepravních výsledků. S Českými aeroliniemi v roce 2005 cestovalo více než 5,2 mil. cestujících, což je o 20 % více než v roce 2004. ČSA tak poprvé přepravily během jediného roku více než pět milionů cestujících, což je rekord v dějinách ČSA. Podle počtu přepravených cestujících jsou ČSA největší leteckou společností ve východní Evropě s výjimkou Ruska. ČSA se dále podařilo zvýšit svůj tržní podíl v počtu přepravených cestujících na ruzyňském letišti z 44,8 % na 48,4 %. "Tohoto nárůstu počtu cestujících však bylo dosaženo za cenu neúměrně vysokých nákladů," upozornil v tiskovém prohlášení společnosti k hospodářským výsledkům prezident ČSA Radomír Lašák. "Hospodářský výsledek Českých aerolinií, dosažený v roce 2005, je důsledkem nerovnováhy mezi výnosy a náklady společnosti. Tento problém má původ už v roce 2003, kdy bylo rozhodnuto o skokovém navýšení počtu letadel ČSA o 45 %. Tím narostla přepravní kapacita ČSA o 59 %, na což ale společnost nebyla obchodně připravena," dodal Lašák.

Vzhledem k tomu, že očekávání vycházející ze strategie ČSA pro roky 2005 – 2015 vypracované předchozím vedením ČSA se v prvním roce jejího uplatnění nenaplnily, připravil nový management pod vedením prezidenta Radomíra Lašáka novou strategii ČSA pro roky 2006 – 08 zaměřenou na zvýšení výnosů a snížení provozních nákladů. Konkrétní plán, jak vrátit ČSA zpět do kondice, má management představit začátkem příštího týdne.

Témata