ČSA a China Airlines zahajují code-share spolupráci
29.03.2008 - Česká republika
Zhruba jednoroční jednání tak svým podpisem završili viceprezident pro marketing a rozvoj produktu Českých Aerolinií Petr Pištělák a viceprezident pro marketing China Airlines Su-Chien Hsieh. Spolupráce na dané lince, která se bude skládat ze dvou úseků Praha – Frankfurt a Frankfurt – Tchaj-pej, začne již 30. března. Další společnosti, se kterými chtějí China Airlines uzavřít code-share dohodu jsou Continental Airlines, Northwest Airlines a Transaero.
Nové spojení bude v provozu čtyřikrát týdně. Spojení na prvním úseku z nebo do Frankfurtu budou zajišťovat ČSA se svými novými letadly Airbus 319 případně Airbus 320. Druhý úsek z nebo do hlavního města Tchaj-wanu zajistí China Airlines dálkovými letouny Airbus 340-300. Podle vyjádření viceprezidenta ČSA Petra Pištěláka pro ČSA znamená tato spolupráce strategický způsob, jak nahradit vlastní dálkové lety, pro které jsou potřebná nová dálková letadla. Investice do těchto strojů však pro společnost v současné době představuje neúměrnou zátěž.
Cestující tak budou moci nově využít pohodlné kombinace ranní linky ČSA do Frankfurtu, která z Prahy odlétá v 7:20 a ve Frankfurtu přistává v 8:35. V rámci sítě ČSA je tato linka označena jako OK534. China Airlines tyto lety označí kódem CI9062. Odsud budou cestující pokračovat non-stop linkou CI062 do Tchaj-pej, kterou provozují China Airlines. Letouny Airbus 340-300, které obsluhují tuto linku, odlétají z Frankfurtu v 11:20. Celá cesta od odletu v Praze do přistání na Tchaj-wanu tak bude trvat 16 hodin a pět minut. Spojení bude k dispozici vždy v pondělí, středu, pátek a sobotu. Celý přestup se vzhledem k propojení systémů obou společností samozřejmě obejde bez nutnosti vyzvedávání zavazadel a jejich opětovného odbavování.
Zpět bude společná linka v provozu ve stejné dny. Cestující budou z Tchaj-wanu odlétat linkou CI061 ve 23.15, která přilétá do Frankfurtu v 6:50 následujícího dne. Po krátkém přestupu pak nastoupí do letadla ČSA zajišťující návazný spoj do Prahy, které odlétá v 9:25 a přistává v Praze o hodinu později. V síti ČSA je tato linka označena jako OK535, China Airlines ji označí jako CI9061. Cestovní čas v případě zpátečního letu bude v případě sobotního odletu z Tchaj-wanu pouze 15 hodin a 55 minut. V ostatních dnech to bude o něco déle vzhledem k delšímu přestupu ve Frankfurtu.
Viceprezident pro marketing China Airlines Su-Chien Hsieh a viceprezident pro marketing a rozvoj produktu Českých Aerolinií Petr Pištělák (foto: ČSA)
Lety mezi Frankfurtem a Tchaj-pejí označí svým vlastním kódem také náš národní dopravce. Ve směru na Dálný Východ se bude jednat o linku OK3160. Zpáteční let bude označen jako OK3161. Hlavní město tohoto ostrovního státu bude teprve druhou destinací ČSA v tomto regionu. Již několik let existuje spolupráce s KoreanAir na non-stop lince Praha – Soul. Code-sharing je relativně velmi výhodnou formou spolupráce, kdy cestující letí všechny úseky pod kódem jedné společnosti. Většinou je doprovázen koordinací letových řádů, která ale nebyla v případě společných letů ČSA a China Airlines potřeba. Z marketingového hlediska letí cestující stále s jednou společností, ale povinnosti a práva vyplývající z postavení dopravce zůstávají vždy u operující aerolinie.
Zástupce společnosti China Airlines Su-ChieHsieh k zahájení letů uvedl: „Měl jsem tu příležitost obdivovat krásy Prahy, která opravdu patří k těm nejkrásnějším městům Evropy, a věřím, že díky nové společné lince bude moci stejné krásy obdivovat mnohem více mých krajanů. Na dotaz, zda společnost uvažuje o zahájení přímých nebo non-stop letů do Prahy zástupce China Airlines odpověděl: „Ano, i o takové možnosti uvažujeme. Naše rozhodnutí ale bude záležet na vývoji počtu cestujících do Prahy, tedy částečně i na naší spolupráci s ČSA. Praha ale patří k vážným kandidátům na novou linku do Evropy. Na našem seznamu budoucích destinací v Evropě je Praha v současnosti číslo jedna.“ Su-ChieHsieh v odpovědi také zmínil otevřenost české vlády a potažmo českých úřadů k novým leteckým dopravcům v České republice.
Přítomný zástupce Českých aerolinií dále uvedl, že tato v současnosti již uzavřená spolupráce není jedinou svého druhu, o kterou mají ČSA v rámci regionu Asie zájem. Jednání s China Airlines byla ze strany ČSA označena za příkladná, což napomohlo jejich brzkému uzavření. K podpisu smlouvy byla přitom zapotřebí nejen změna bilaterální letecké dohody mezi Českou republikou a Tchaj-wanem, ale také souhlas německých úřadů. V rámci jednání byla zvažována také možnost spojit linky obou společností ve Vídni. Ta je jednou z destinacích China Airlines v Evropě, kam ještě nedávno létaly i ČSA. Proti takové spolupráci se ale postavily rakouské úřady.
Praha se tak během několika dnů stane v pořadí pátou destinací China Airlines v Evropě. Vlastními letadly aerolinie nalétávají Amsterdam, Frankfurt, Řím a Vídeň. Ve spolupráci s China Airlines nabízí svým zákazníkům spojení na Tchaj-wan i italská Alitalia, která je jedním ze tří code-share partnerů v Evropě. Kromě výše uvedených destinací nabízí asijské aerolinie spojení i do další německých měst formou code-sharingu s Deutsche Bahn. Další cíle jsou i ve Velké Británii, ty však nejsou obsluhovány formou code-sharingu. ČSA jsou tak jedním ze tří evropských subjektů, které mají podepsánu code-share dohodu s China Aiirlines.
Pro cestující má nová spolupráce s ČSA hned několik výhod. Kromě zmíněného zjednodušeného přestupu se jedná také o propojení frequent flyer programů obou společností. Členové programů obou společností budou mít možnost na letu partnerské aerolinie načítat míle na svůj účet. Obchodním cestujícím a držitelům stříbrných a zlatých karet bude umožněn vstup do salónků partnerské společnosti. Spolupráce by mohla vyústit i v nižší cenu letenek, to však bude záviset na momentálním stavu poptávky a nabídky.