Coventry otevřelo přistávací místo pro letadla eVTOL

15.05.2022 - Evropa



První městské letiště na světě pro elektrická letadla s kolmým startem (eVTOL) bylo koncem dubna slavnostně otevřeno v britském městě Coventry. Název projektu letiště pro letadla eVTOL v Coventry je Air-One. Tato letiště zabírají o 60% menší plochu než tradiční heliporty. Na rozdíl od vrtulníků mají však být letadla eVTOL výrazně tišší, jejich provoz levnější a ekologičtější. K dnešnímu dni je však vývoj těchto letadel stále na úrovni prototypů, které usilují o certifikaci leteckých úřadů.

Město Coventry má samotné 371.000 obyvatel, nachází se v anglickém hrabství West Midlands. Město leží v těsné blízkosti miliónového města Birmingham, z hlediska dobré dostupnosti Coventry je mezinárodní letiště v Birminghamu "na správné straně města". Z centra Coventry je vzdálenost na letiště v Birminghamu jen 20km. Také letiště Londýna jsou dobře dostupná. Nejbližší Luton je vzdálen 110km a 1hodinu a 20minut jízdy autem po dálnici M1 a M45. Proto také vlastní letiště na jih od Coventry zůstává mimo zájem leteckých společností.

Na sever od centra Coventry, v části Rowley's Green, se nachází se nachází Ricoh Arena pro 32 000 diváků, stadión na němž hraje svá utkání fotbalový klub Coventry City FC a pořádají se zde velké rockové koncerty. Právě tuto oblast si vybral britský start-up Urban Air Port Ltd., aby zde postavil ve spolupráci s firmou Hyundai první městský dopravní hub vhodný pro přistání letadel eVTOL. Lokalita u stadionu má dostatek parkovacích míst, železniční stanici Coventry Arena a je tak vhodným místem pro přestup z letadel eVTOL na návazný typ dopravy.

umístění letiště Air One pro letadla eVTOL u stadionu Ricoh Arena v Coventry (zdroj: media kit společnosti Hyundai)

První komerční lety letadel eVTOL s pasažéry se očekávají během několika let. Zřejmě se bude jednat spíš o letecké taxi s kapacitou 1-5 pasažérů a doletem 100-200km. Což je ovšem dostatečné napřklad pro spojení velkého letiště s centrem přilehlé metropole. Na jejich vývoji pracují nejen známí výrobci letadel jako je Airbus, Boeing a Embraer, ale také i automobilky jako Honda, Hyundai a Toyota, stejně jako množství start-upů. Pro jejich masové rozšíření je zásadní vývoj v oblasti ukládání energie do baterií, respektive množství energie uložené na 1kg baterie.

vizualizace letiště Air One pro letadla eVTOL v Coventry (zdroj: media kit společnosti Hyundai)

Obecně se rozšíření letadel eVTOL očekává ještě v této dekádě. Podle expertů má trh s letadly eVTOL růst v příštích 20 letech průměrně o 9% ročně. Brzdou masivnějšímu rozšíření letadel eVTOL tak paradoxně nemusí bránit technologický pokrok v ukládání energie do baterií, jako spíš nedostatek přistávacích míst v centrech měst, ideálně u přestupních uzlů městské dopravy. Momentálně se celosvětově plánuje nebo již staví přes 200 podobných míst. A právě Air-One v Coventry bude pilotním místem, kde se bude technologie eVTOL zřejmě v blízké budoucnosti testovat. Zřejmě nejen pro spojení s blízkým letištěm v Birminghamu, ale i na letiště v Londýně. Například Heathrow je ve vzdálenosti 150km, což by měla i již první komerční letadla eVTOL zvládnout.

Témata