Čína utrácí miliardy za nová letadla
01.02.2005 - Asie & Austrálie
Některé kontrakty byly již delší dobu na spadnutí a byly téměř veřejným tajemstvím, ale to jim na důležitosti nijak neubírá. Celou Asii, především pak její východní a jihovýchodní část, považují oba výrobci z hlediska objednávek za nejdůležitější oblast, které je potřeba věnovat velkou pozornost. Boom low-cost aerolinií v Evropě ustal a byl vystřídán neustálým bojem s neúprosnou konkurencí, která je všudypřítomná. Severní Amerika je vzhledem k enormní zranitelnosti ekonomiky velmi nejistou oblastí. Možnosti prodeje letadel v Jižní Americe a Africe jsou omezené, a tak je Asie s Čínou v čele jedinou opravdu perspektivní oblastí. Tato země v posledních letech roste dynamickým tempem, ve 4. čtvrtletí loňského roku vzrostl HDP pro nás o neuvěřitelných 9,5 %. V roce 2008 se mají uskutečnit v Pekingu letní olympijské hry, událost, při které se bude chtít Čína bezpochyby prezentovat v tom nejlepším světle jako moderní a vyspělá země. Tato významná událost jistě ještě navýší počty cestujících do Číny, a tak není divu, že první letadla Airbus 380-800 a Boeing 787 mají být dodána ještě před letní olympiádou.
Kormidla B787 v barvách čínských jednotlivých čínských leteckých společností (foto: Boeing Company)
Většina objednaných dálkových letadel se má stát součástí Air China, čínské národní letecké společnosti a hlavního provozovatele mezinárodních linek. China National Aviation Holding Co., mateřská společnost této aerolinie, objednala 27. ledna 2005 dvě desítky letadel Airbus A330-200, které budou sloužit na linkách do Evropy, Severní Ameriky a Austrálie. Podle prohlášení Air China budou ale také obsluhovat některé klíčové destinace v Číně. Jmenována byla konkrétně Lhasa v Tibetu. Letadla mají být podle dohody dodávána od poloviny příštího roku do konce roku 2008. V průměru Airbus dodá každé tři měsíce dvě letadla, a tak naprostá většina letadel bude dodána ještě před olympijskými hrami. Katalogová cena dvaceti letadel Airbus A330-200 je 2,86 miliard dolarů, ale konečná suma bude díky slevě menší. Nákup bude společnost financovat ziskem z posledních let a komerčními úvěry.
Air China figuruje také v dalším významném kontraktu, který má být uzavřen v tomto roce. Na základě předběžné dohody mezi Boeing Company a šesti čínskými aeroliniemi dodá americký výrobce čínským společnostem 60 letadel Boeing 787. Tato dohoda byla prostřednictvím oficiálních představitelů státní agentury CASCG – China Aviation Supplies Im-Ex Group Corporation podepsána 28. ledna ve Washingtonu. Právě u této příležitosti byl původní projekt 7E7 oficiálně přejmenován na 787 a zařadil se mezi ostatní podobně označované a především sériově vyráběné řady. Není žádným tajemstvím, že číslo osm je právě v Číně považováno za šťastné. Dokonce i začátek olympiády je naplánován na 8.8.2008.
Katalogová cena všech letadel přesahuje 7,2 miliardy dolarů. Způsob financování zatím nebyl zveřejněn. Prodej 60 letadel Boeing 787 se řadí mezi největší kontrakty v celé historii letecké dopravy. Prozatím nebylo uvedeno mnoho podrobností. China Eastern Airlines potvrdily, že se na celém počtu objednaných letadel budou podílet 15 kusy. Výrazný podíl budou mít s 15 letadly také Air China. 13 letadel pak objednají China Southern Airlines. Tři z těchto letadel ale skončí ve flotile dceřinné společnosti Xiamen Airlines. Hainan Airlines potvrdily zájem o osm letadel. Na Shanghai Airlines zbývá pak devět letadel. Každá z aerolinií obdrží první letoun ještě před letními OH v Pekingu.
Pátek 28. ledna byl ale také příznivý pro evropský Airbus. Ten v Paříži podepsal s aeroliniemi China Southern Airlines a CASCG dohodu o všeobecných podmínkách na nákup pěti letadel A380-800. Tato obří letadla schopná přepravovat až 800 cestujících budou do flotily začleněna také před OH 2008 v Pekingu. Pro China Southern představují ideální řešení, neboť se nemohou spoléhat na neomezené přidělování slotů na mezinárodní linky ze strany čínských úřadů. I když se jedná o pouhých pět letadel, je pro výrobce důležité, že se aerolinie rozhodly právě pro tento typ, neboť je to poprvé, co China Southern do flotily zařadí typ s kapacitou nad 400 cestujících. Největším letounem ve flotile je nyní typ Boeing 777-200ER.
China Southern Airlines - Airbus A380 (foto: Airbus SAS)
Celkem tak v posledním týdnu z Číny přišly objednávky na 85 letadel za rekordních 11 miliard dolarů v katalogových cenách. Jak už to bývá u podobných velkých kontraktů v letecké dopravě, velkou roli hraje také politika a aerolinie z těchto důvodů objednávají letadla u "obou stran". Je zřejmé, že právě v případě Číny rozhodnutí o objednávkách nových letadel neprobíhá jen na úrovní leteckých společností, ale hodně závisí na politickém rozhodnutí. A tak francouzský ministr dopravy Gilles de Robien měl trochu pravdu, když hovořil v souvislosti s prodejem A380 do Číny o politickém vítězství, otázkou je však, jak označit potom prodej 60 letadel Boeing 787? Každopádně si americký výrobce připsal cenné body v globální soutěži mezi oběma výrobci a potvrdil své dominantní postavení na čínském trhu dopravních letadel.