CIAF 2002
04.09.2002 - Česká republika
Jako fanda dopravních letadel jsem navštívil CIAF pouze několikrát, jen když jsem měl vysloveně čas a bylo hezky. Tak tomu bylo i v případě mé návštěvy CIAF 2002. Krásné sobotní ráno, vydal jsem se tedy z Prahy do Hradce, kam jsem dorazil po desáté hodině a po zmatcích i zaparkoval asi 30 minut pěšky od letiště. Při mém úprku na letiště došlo k přeletu formace AN-26, Mig-21 a L-159 naší armády, později jsem se dozvěděl, že to byl začátek programu. Během projevu velitele Vzdušných sil AČR jsem se probojovával přes bránu. Při kupování lístků (pro mne a syna) v ceně celkem 300,-Kč a placení 1000,-Kč bankovkou, jsem byl odbyt, ať si jdu někam, kde mají zpátky a mladý prodavač se choval dost neurvale. Na letištní plochu pro diváky jsem se dostal, když Očovski bačovia řádili opravdu jako na horách.
Prvním (a pro mne asi posledním) překvapením byl Li-2 společnosti GOLDTIMER FOUNDATION z Maďarska, bohužel ukázka byla neletová. Program pokračoval Zlínem-142, tentokrát AČR a také vystoupení Let. muzea HK, které je pro mne osobně stejně zajímavé jako historický šerm. Program "gradoval", následují Gripen ze Švédska, Sokol a Mi-17, L-159 AČR, Tornado, Saab Draken, Mig-29, Mi-24, Pilatusy, Mirage, F-16 a znovu!!! Gripen, F-16, L-159, Sokol a Mi-24, tentokrát ze Slovenska, Galeb, vystoupení Bielych albatrosů a přesné létání ve skupině švédských Team 60 na Saabech-105.Tak to by byly akrobatické teamy na proudových letadlech. Z šedi vybočovala perfektní ukázka švédského Herculesu. Stále jsem čekal na "něco", vloni to byly pro mne B-1 USAF. 70-ti letý pan Polášek perfektně, ale dosti dlouho, předvedl opět Z-142. Program pomalu končil vystoupením čtyř sportovních letadel, která sem prostě nepatří. Ono "něco" nepřišlo a letošní CIAF byl pro mne vysloveně zklamáním. Koho také nezaujal program CIAF 2002 měl mnoho možností, jak ukrátit dlouhou chvíli. Nechyběl kolotoč, autodrom, malé motocykly nebo dům hrůzy a houpačky.
Lisunov Li-2 maďarské organizace Goldtimer Foundation.
(Foto: Petr Popelář)
Statická ukázka začínala C-160 Transall Luftwaffe, kolem hangáru s Z-142 Aeroklubu ČR a AČR jste se dostali k F-60 nizozemského letectva, který opět nelétal, jinak věřím, že mnozí pamatují perfektní vystoupení s F-27. Pak stálo několik replik ULL(Letecké muzeum HK) z první světové války a Li-2. Na druhé straně to bylo AN-26 Slovenského letectva i se stánkem se suvenýry.
Další v řadě byla Casa -235, Short-330 a dva zástupci fotoletu naší armády-AN-30 a L-410FG. Na provozní ploše stál B707, nebo vlastně KC-135R spolu s dvěmi F-16 USAF. Pro mne novinkou byl zde vystavený L-159B vybavený Zařízením pro tankování za letu. Na pojezdové dráze stála obvyklá škála stíhacích letounů a vrtulníků, které asi nemá cenu jmenovat. Mne zaujal SAAB Draken, Mi-9 AČR, Bell Slovinského letectva. Další "atrakcí" bylo zapůjčení anti-g obleku a zahrání si na pilota F-16 USAF, no nepořiďte si za pouhou stovku fotku před F-16?
Statická ukázka sportovních letadel. (Foto: Petr Popelář)
Vzpomenu-li si na některý, asi z pěti CIAF, které jsem navštívil, byl tento určitě nejslabší, čísla se opakovala (myslím typy), program měl mnohdy obsah, který by se hodil spíše na nějaký letecký den většího aeroklubu. Chyběla nějaká skupina, myslím opravdu z těch, které nedělají nic jiného a mají silné zázemí pro činnost.
Dnes, kdy píši tento článek, v Praze fouká vítr a prší, a druhý den CIAF v Hradci právě začíná. Vy co jste tam chtěli jet v neděli, myslím, že nemusíte litovat. Zkusíme do Hradce Králové vyrazit zase někdy příště. Věřím, že pokud nám nebude vyhovovat program, určitě přibude lochneska nebo alespoň horská dráha.
PS.:Pro koho vyzněl tento článek moc pesimisticky, ať se podívá na přiložené fotografie a třeba si zlepší náladu. Bohužel se musíme smířit s tím, že pokud nebude mít naše letectvo co nabídnout na zahraničních air show, bude hradecký CIAF navštěvovat stále méně a méně atraktivních letadel nebo skupin.
Antonov An-26 slovenského vojenského letectva. (Foto: Petr Popelář)