China Airlines kupují deset Boeingů 747-400
10.10.2002 - Asie & Austrálie
China Airlines se již delší dobu připravovaly na obnovu svého parku letadel na střední a dálkové tratě. O tento kontrakt za velké politické podpory svých vlád soutěžily výrobci Airbus a Boeing. China Airlines v červenci tohoto roku oznámily, že po zvážení konkurenční nabídky od firmy Boeing týkající se typu Boeing 777 se rozhodly pro letadla Airbus Industrie v rámci plánu na vyřazení dvanácti starších Airbusů A300-600R. China Times o nabídce Boeingu tehdy napsaly, že sice obsahovala i 110 miliónů dolarů za jakési vykoupení letounů A340-300 z flotily společnosti, ale i přesto měl být návrh z Everettu svou cenou nejméně o 155 mil. dolarů dražší než nabídka od Airbus Industrie. Toto rozhodnutí tchajvanských ze 71 % státem kontrolovaných aerolinek podnítilo několik amerických zákonodárců začít intervenovat ve prospěch letadel Boeing.
V září americký deník Wall Street Journal uveřejnil důkazy o tlaku, jež byl vyvíjen na tchajvanského prezidenta Chen Shui-Bia v podobě celkem dvaceti dopisů od amerických zákonodárců poukazujících na nutnost budovat vzájemně prospěšné bezpečnostní i obchodní vztahy. Výsledkem se stalo náhlé rozhodnutí China Airlines koupit deset Boeingů 747-400 a nahradit tak část své flotily dálkových letounů. Společnost však i nadále pokračuje v jednáních o koupi letounů Airbus A330, což se zdá být snahou uspokojit jak USA tak vlády států Evropské unie. Pokud se oba kontrakty uskuteční, bude celková hodnotu objednávky okolo 4 miliard dolarů, přičemž každý z výrobců se bude na ni podílet zhruba polovinou. Otázkou nyní je, co si společnost s novými Boeingy 747 vůbec počne. Průměrný věk jejích 55 letounů Airbus i Boeing je šest let, přičemž tento průměr kazí právě dvanáct letounů Airbus A300, kterým je průměrně devět let.
Podle posledních zpráv se společnost opravdu rozhodla objednat všech 22 letounů typu Airbus i Boeing, ale vše musí ještě být schváleno představenstvem společnost, přičemž pozorovatelé očekávají velmi hladké schválení této objednávky. Objednáno bude tedy dvanáct Airbusů A330-300 s dalšími opcemi a dodávkami začínajícími v roce 2004. Z deseti Boeingů 747-400 budou čtyři letouny v nákladní konfiguraci. Cena za letouny B747 je téměř jasná, jelikož katalogová cena jednoho stroje se pohybuje mezi 185 - 211 milióny dolarů (nákladní konfigurace 187,5 - 214,5 mil. USD). Vyjasněna ale nebyla cena kontraktu s Airbus Industrie, oficiální zástupce firmy v Singapuru prohlásil, že 2 miliardy dolarů za dvanáct A330 je nereálná představa, ale na druhé straně China Airlines obdrží výraznou slevu.
Žádné aerolinky na světě nemají dobré zkušenosti se zasahováním státu do činnosti firmy. Průběh výběru letadel pro China Airlines je příkladem vítězství politických zájmů nad ekonomickými kritérii. Vzhledem k tomu, že USA jsou nejbližší vojenský spojenec, nechtěl si Tchajvan pohněvat americkou vládu a zákonodárce. V době rostoucí síly kontinentální Číny je bezproblémové spojenectví důležitější než dříve. Čína totiž považuje ostrov za svoji rebelující provincii a vojenskými výhružkami brání občasným snahám vyhlásit samostatnost. V první polovině 70. let musel Tchajvan opustit řadu mezinárodních organizací, v roce 1974 China Airlines vystoupily i z IATA. Členství znovu nabyly až tento rok po takřka sedmileté snaze. Většina států světa ostrov neuznává a udržuje diplomatické styky jen s kontinentální Čínou. Výjimku tvoří nejchudší země světa zejména z Afriky u nichž si Tchajvan "kupuje" uznání za poskytnutí nemalé pomoci.
LETADLOVÝ PARK CHINA AIRLINES: | ||
---|---|---|
12 | Airbus A300-622R | |
5 | Airbus A340-313 | (dva kusy budou ještě výrobcem dodány) |
13 | Boeing 737-809 | (dva kusy budou ještě výrobcem dodány) |
9 | Boeing 747-409 | |
9 | Boeing 747-409F |