British Airways vykázaly o 88 procent nižší zisk
06.08.2008 - Evropa
Britské aerolinie British Airways zveřejnily zpávu o stavu společnosti za první čtvrtletí současného finančního roku obsahující i výsledky hospodaření. Aerolinie podle nich vykázaly provozní zisk ve výši pouhých 35 miliónů liber. Ještě v loňském roce přitom aerolinie za stejné období vykázaly zisk ve výši 266 miliónů liber. V meziročním srovnání to znamená o zhruba 88 procent méně.
Důvodem negativního vývoje je samozřejmě současná cena ropy, která se v posledním roce téměř zdvojnásobila.. Tento vliv ale společnost dokázala podstatně zmírnit tzv. hedgingem. Její náklady na letecké palivo se tak meziročně zvýšily o 33 procent. Další komplikací je podle ředitele společnosti Willieho Walsche zpomalující světová ekonomika, která se podepsala na poptávce. British Airways se nyní připravují na zimní období, které je pro evropské aerolinie z finančního hlediska obdobím nejtěžším. Společnost se chystá v porovnání s minulým rokem zeštíhlit nabízenou kapacitu o tři procenta. V porovnání s původním plánem se jedná o redukci o 6,4 procenta.
Tržby se meziročně v prvním čtvrtletí zvýšily o 2,9 procenta. Počet přepravených cestujících se ale meziročně snížil. Důvodem růstu tržeb byly především vyšší ceny letenek, silné euro a vyšší výnosy z dálkové dopravy v prémiových třídách. Provozní náklady byly vyšší více než o 15 procent. O největší podíl na tomto zvýšení se postarala ropa. Menší navýšení byla zaznamenána ale i v statních oblastech jako mzdy, údržba nebo letištní poplatky. Likvidita společnost je i nadále velmi dobrá. British Airways disponují likvidními aktivy ve výši dvou miliard liber. Kumulovaný dluh společnosti činí pouze 1,1 miliardy liber.
Vzhledem k možnému zvýšení efektivnost a dosažení multimiliónových synergií vedou British Airways opět jednání o možném sloučení se španělskými Iberia. „Zbývá ještě minimálně několik měsíců, než dosáhneme dohody, nicméně jsme si jisti tím, že získáme potřebná povolení od anti-monopolních úřadů,“ uvedl ve svém prohlášení Willie Walsch. Možné spojení obou aerolinií by vytvořilo bezprecedentní síť linek mezi Evropou a celým americkým kontinentem od Kanady až po Argentinu. Úspory plynoucí z tohoto spojení by pomohly oběma stranám překonat současnou krizi. Dá se tak očekávat, že jak British Airways tak Iberia budou tentokrát mnohem více motivováni k uzavření dohody než při posledním pokusu o sloučení.