Boeing zastavil Sonic Cruiser
23.12.2002 - USA & Kanada
Páteční tisková konference šéfa divize dopravních letadel Boeing Co. Alana Mulallyho přinesla to, co odborníci již dávno očekávali - oznámení o zastavení vývoje rychlého letounu netradičního vzhledu Sonic Cruiser. Šéf divize uvedl, že rozhodnutí bylo učiněno již dříve, kdy byly stanoveny nové priority v oblasti vývoje. "Chystáme se přesunout naše zdroje na super efektivní letoun, což se stane ohniskem našeho zájmu," uvedl Mulally, když oznámil koncept nového úsporného letounu, který má být představen v roce 2004 a do provozu se dostat o čtyři roky později.
I když se jedná již o třetí projekt nového letadla u Boeingu během dvou let, podle šéfa divize je nyní volba opravdu správná. Nový letoun by měl vypadat jako zmenšená verze Boeingu 777 s kapacitou srovnatelnou s Boeingem 767-300ER, tedy přibližně 218 cestujících při uspořádání ve třech třídách. Nový typ má obsahovat mnoho technologií, které byly rozpracovány při vývoji Sonic Cruiseru. Na rozdíl od současných typů by se měly používat ve velké míře lehké kompozitní materiály a nové technologie v pohonných jednotkách, což umožní aby byl letoun lehčí a spotřeba paliva až o pětinu nižší v porovnání se současnými typy. Mulally věří, že díky tomu bude o tento typ mezi leteckými společnostmi velký zájem. Údajně by se nového letounu mohly prodat 2 - 3 tisíce kusů během následujících 24 let, pro srovnání - během stejné doby prodal Boeing 1987 kusů typu B757 a B767. Nový, zatím nijak nepojmenovaný typ, by mohl časem nahradit v nabídce Boeingu typ B757, který se prodává poměrně málo. Nový typ by měl být ideální náhradou za starší letouny A300, A310, DC-10, L1011 a MD-80.
Zastavení projektu Sonic Cruiser je logickým důsledkem současné celosvětové krize v letecké dopravě. Letoun měl být určen zejména pro ní cestující, kteří ocení vyšší rychlost letounu. Tito cestující, kteří létají ve vyšších třídách, jsou pro letecké společnosti zajímavým zdrojem zisku, a tak by se koupě letounu i při vyšší ceně, za kterou by byl jistě nabízen, vyplatila. O nový typ projevili zájem British Airways, Continental, Singapore Airlines a United Airlines, tedy aerolinie, které se hodně zaměřují na obchodní klientelu. Pak přišlo bohužel 11. září a s ní krize v letecké dopravě, kdy nejvýraznější pokles byl právě v segmentu obchodníků. "Hned od začátku závisela existence letounu Sonic Cruiser na ochotě lidí platit více za možnost letět rychleji." řekl zdroj seznámený s jednáními mezi Boeingem a jeho zákazníky deníku The Wall Street Journal. "Odpověď v současné době zní - Ne." I přes počáteční zaujetí zájem leteckých společností o Sonic Cruiser postupně ochladl a Boeing nezískal jedinou objednávku. Podobný vývoj zaznamenal i projekt "super jumba" prodlouženého Boeingu 747 označovaného jako B747X. Vývoj byl zahájen s cílem konkurovat obřímu Airbusu A380, poté, co nebyl získán jediný zájemce, byl vývoj 31. března 2001 zastaven a oznámen vývoj Sonic Cruiseru. Tehdy vedení Boeingu mluvilo o revoluci v letecké dopravě, který tento typ přinese a která bude srovnatelná se zavedením proudových letadel na letecké linky. Přejme proto novému typu, aby si získal větší zájem aerolinií než jeho předchůdci a letoun se odlepil z rýsovacích prken respektive monitorů počítačů ke startům s cestujícími na pravidelných linkách.