Boeing ukončí výrobu typu 717
18.01.2005 - USA & Kanada
Americký výrobce dopravních letadel Boeing Co. koncem minulého týdne oznámil, že příští rok ukončí výrobu letadel typu Boeing 717. Tento typ o kapacitě 106 cestujících, který je určen pro krátké tratě a intenzivně provozované tratě, původně vyvinul konkurenční McDonnell Douglas jako MD-95, po fúzi s Boeingem v roce 1997 se jednalo o jediný typ, v jehož výrobě Boeing dále pokračoval. Důvodem ukončení výroby je nízký zájem o tento typ ze strany leteckých společností, které dávají přednost letounům rodin B737 či A320, ale v poslední době stále častěji i nejnovějším typům od Embraeru. Navíc většina amerických společností, které letouny B717 objednaly se v posledních letech dostaly do finančních problémů a tak načas upustily od obnovy svých flotil. I přes velkou snahu se Boeingu nepodařilo prodat ani jeden letoun do Číny, selhal rovněž prodej filipínské společnosti Cebu Pacific.
Připomeňme si stručně historii tohoto typu. Prvním zakazníkem (ještě jako MD-95) se stala v roce 1995 americká nízkonákladová společnost Valujet, která objednala 50 kusů a na dalších 50 letadel si zajistila opci. Roll-out letounu, nyní již Boeingu 717, se uskutečnil 10. června 1998, první let pak 2. září 1998. První leteckou společností, která zařadila tento typ do své flotily, byla americká nízkonákladová aerolinie AirTran, která spolu s Valujet převzala i jeho objednávku. Dalším významným zákazníkem byla společnost TWA, jež koncem roku 1998 objednala 24 strojů (American Airlines po převzetí TWA však tyto letouny vyřadily). Prvním evropským kupcem byla leasingová společnost Bavaria International, jež objednala pět letadel - dva letouny pronajala řeckým Olympic Aviation, zbylé tři dnes již neexistující australské společnosti Impulse Airlines. Dalšími zákazníky se postupně staly společnosti AeBal, Hawaiian Airlines, Jetstar, Midwest Airlines, Pembroke Group a Turkmenistan Airlines. V loňském roce získal Boeing objednávky na celkem 8 letadel B717.
Vedle vyráběné verze 717-200 Boeing plánoval výrobu zkrácené a prodloužené verze. Zkrácená verze označovaná jako 717-100X měla mít kapacitu 85 cestujících, prodloužená 717-300X pak až 130 cestujících ve dvou třídách. Tuto prodlouženou verzi Boeing představil v loňském roce. Žádná z plánovaných variant 717 se však již své výroby nedočká.