Boeing stopnul zkušební lety nového modelu 777X

20.08.2024 08:31 - Nová letadla



Americký výrobce Boeing pozastavil zkušební lety letadel 777-9. Důvodem je poškození na jednom ze spojovací prvků mezi motorem a křídlem letadla. O problému informoval včera letecký server The Air Current a Boeing jej později potvrdil. Podle serveru bylo poškození objeveno na třetím testovacím Boeingu 777-9 poté, co absolvoval pět a půl hodinový let z Havajských ostrovů. Následné kontroly odhalily praskliny v této součástce i na dalších testovacích letadlech.

Boeing 777-9 při předváděcím letu na Dubajském aerosalonu (foto: Mztourist/Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0)

Boeing v prohlášení problémy potvrdil a uvedl, že uvedená součástka „nefungovala tak, jak byla navržena“. Výrobce dále uvedl, že informoval americký letecký úřad FAA a zákazníky. Společnost plánuje součástky vyměnit a následně pokračovat v testování nového modelu.

Letadla Boeing 777X jsou poháněna dvojicí motorů GE9X od společnosti GE Aerospace. Jedná se o největší a nejvýkonnější motor pro komerční letadla, který byl dosud vyroben. Vzletový tah motoru je 489 kN. Motor využívá nejnovější technologie s využitím kompozitních materiálů pro lopatky motoru. Nový motor má vyšší obtokový a kompresní poměr. Oproti předchozím modelům je spotřeba paliva o více než 10 % nižší. Emise CO2 jsou podle údajů výrobce nižší až o 50 %.

Motor GE9X na snímku z roku 2019 z prvního představení letadla Boeing 777-9 (foto: Dan Nevill/Wikimedia Commons - CC BY 2.0)

Pozastavení zkušebních letů znamená další komplikaci v programu nové generace letadel Boeing 777, která má několikaleté zpoždění. Americký výrobce dosud tvrdil, že první letadla 777-9 budou zákazníkům dodána v příštím roce. Pozastavení testovacích letů by mohl tento termín posunout až na rok 2026. Podle expertů problémy při testování budou znamenat delší schvalování nového typu do provozu.

Přerušení letů znamená další problém pro Boeing, který potýká s problémy od celosvětového uzemnění letadel 737 MAX. Výrobce stále nemá schváleny verze 737 MAX 7 a 737 MAX 10 do provozu a nemůže je tak dodávat zákazníkům. Dalším problémem, se kterým se výrobce potýká, je kontrola kvality. To se projevilo v lednu, kdy na letu Alaska Airlines odpadla za letu z jednoho Boeingu 737 MAX 9 záslepka dveří.

Boeing 777-9 je určen pro přepravu 426 cestujících v uspořádání kabiny do dvou tříd. Dolet nového modelu je až 13 500 kilometrů. Letadlo je určeno zejména pro dálkové linky s velkou poptávkou. Boeing má závazné objednávky na více než 500 letadel 777X. Největší zájem je o variantu Boeing 777-9, na kterou má výrobce závazné objednávky na 401 letadel. Nejvíce letadel 777X objednala letecká společnost Emirates, která postupně uzavřela kontrakty na dodávku 170 letadel 777-9 a 35 777-9. Dalším velkým zákazníkem jsou Qatar Airways s objednávkou na 60 letadel 777-9 a 34 nákladních 777-8F.

Témata