Boeing se pomalu probouzí ze svého snu
17.01.2008 - Nová letadla
Jen minimum programů nových dopravních letadel se obešlo bez zpoždění ve vývoji. Boeing 787 Dreamliner k nim rozhodně patřit nebude. Ve středu byl Boeing nucen oficiálně oznámit další tříměsíční zpoždění, které tento program postihlo. Letoun je tak nyní již devět měsíců za původním časovým harmonogramem. Důvodem jsou především pokračující potíže při kompletaci prvního letounu, které jsou zapříčiněné především problémy v globálním řetězci dodavatelů, z nichž někteří svou úlohu v programu zcela nezvládli.
Postiženi budou hlavně první zákazníci s dodávkami letounů, které byly původně naplánovány na letošní a příští rok. Boeing Company původně plánovala dohonit původní harmonogram dodávek v roce 2009. V tuto chvíli ale není jasné, zda se to podaří. I letecké společnosti teprve zkoumají dopad, který na ně bude další zpoždění mít. All Nippon Airways, které měly převzít první letoun v květnu, v současnosti s výrobcem o kompenzacích nejednají.
Na druhé straně Qantas Airways již veřejně připustily možnost, že výrobci vystaví účet za náklady spojené se zpožděnými dodávkami. Společnost bude pravděpodobně muset oddálit vyřazení některých letadel a nebo jinak rozplánovat stávající kapacitu. Právě Qantas Airways mají v jednáních o kompenzacích praxi, neboť i druhé letadlo, na kterém je postaven jejich dlouhodobý obchodní plán, převezmou s dvouletým zpožděním. Jedná se samozřejmě o nové superjumbo Airbus 380.
Boeing tak sice zažívá období rekordních objednávek, kterých se negativní posuny v dodávkách nového letadla téměř nedotkly, ale na druhé straně je nucen veškeré své úsilí a zdroje věnovat právě tomuto programu. Dokud přitom výrobce nerozběhne výrobu prvních tří variant Dreamlinerů, je velmi málo pravděpodobné, že zahájí vývoj největší verze Boeing 787-1000, o kterou má několik společností zájem.
Jakékoliv finanční dopady bude společnost prezentovat na tiskové konferenci 30. ledna, kdy veřejnost seznámí se současnou finanční situací a očekávaným vývojem pro roky 2008 a 2009. Společnost nepředpokládá, že bude muset kvůli zpožděným Dreamlinerům měnit svá finanční očekávání.