Boeing představil letadlo budoucnosti
02.04.2001 - Nová letadla
Americký výrobce letecké techniky Boeing oznámil ve čtvrtek 29. března zastavení vývoje obřího superjumba označovaného jako Boeing 747X. Letoun měl pojmout 522 cestujících a stát se tak přímým konkurentem nového Airbusu A380. Projet superjumba však nezískal ani jednu objednávku, tradiční zákazníci se obrátili k Boeingu zády a objednali konkurenční Airbus A380. Místo toho Boeing představil minulý týden projekt nového, menšího a rychlejšího letounu, na jehož vývoj se výrobce v nejbližších letech zaměří.
Zastavením vývoje B747X přenechal Boeing nečekaně nadvládu nad trhem obřích letadel svému rivalovi, evropskému konsorciu Airbus Industrie. Americký výrobce dosud ovládal kategorii největších dopravních letadel svým typem Boeing 747. Nicméně na nejnovější tah Američanů nemá konsorcium, které svou pozornost upřelo zcela na vývoj A380, pravděpodobně žádnou odpověď. Podle mínění Boeingu je daleko perspektivnější trh letadel střední velikosti, kde se dá očekávat vyšší poptávka než na trhu obřích letounů.
Nový letoun Boeingu Sonic Cruiser (foto: Boeing Co.)
Nové letadlo, označované jako Sonic Cruiser má futuristickou konstrukci s delta křídlem a motory na zádi. Letadlo má létat rychlostí Mach 0,95 (tj. 95 % rychlosti zvuku), tedy rychlostí 1200 km/hod (což je o 20 % více než u současných dopravních letadel) v závislosti na teplotě vzduchu a nadmořské výšce. Vyšší rychlost znamená zkrácení letu mezi Evropou a Severní Amerikou o více než hodinu, mezi USA a Asií o téměř tři hodiny. Navíc má nový letoun létat ve vyšších nadmořských výškách (12 500 - 15 000 m), čímž se vyhne přetíženému vzdušnému prostoru. Kapacita nového typu se má pohybovat mezi 175 - 250 cestujícími, dolet letadla má být 16 700 km, což znamená non-stop let z Londýna do Austrálie. K výrobě letadla mají být použity nejnovější materiály a konstrukční postupy, což má vést ke snížení ceny i provozních nákladů. Pohon letadla budou zajišťovat dva silné motory odvozené od typů, které dnes používá Boeing 777. Celkové náklady na vývoj nového letounu mají podle předpokladů Boeingu dosáhnout 9 mld. USD.
"Máme letoun, který otevře novou kapitolu civilního letectví. Je to letadlo, o které nás naši zákazníci žádali, abychom se na ně zaměřili. Sdílí totiž náš názor, že nový letoun může změnit způsob, jakým svět létá stejně dramaticky, jako ho kdysi změnila proudová letadla." řekl Alan Mulally, výkonný ředitel divize komerčních letadel. Někteří analytici však soudí, že oznámení o novém letounu má odvrátit pozornost od plánu Boeingu na přesídlení ze Seattlu a tím vyvolaného poklesu cen akcií a získat si zpět důvěru akcionářů. "Nikdy bych nepomyslel, že Boeing svolá tiskovou konferenci, aby oznámil něco tak vzdáleného," řekl analytik firmy Lehman Campbell. "Mohou ho vyrábět, ale také nemusí. Je to ještě dlouhá cesta. Teď zrovna po takových letadlech není příliš velká poptávka, ale to neznamená, že nebude za rok či dva," soudí analytik CS First Boston Pierre Chao. Skeptický je i konkurent Boeingu společnost Airbus Industrie, který nevěří, že se Američanům podaří vyrobit levnější stroj, jak proklamují. "Jít do nového segmentu trhu s letadlem, které má vyšší náklady na cestujícího se nám nezdá přesvědčivé," řekl Phillippe Camus, náměstek výkonného ředitele firmy EADS (vlastní Airbus), a pokračuje zpochybněním proklamované vyšší rychlosti: "U Concordu byl rozdíl v rychlosti signifikantní, ale u Boeingu bude nepatrný a může být velmi snadno pohlcen zpožděním," nicméně plán Boeingu vítá, neboť podle něho zvyšuje šance Airbusu na prodej A380, "Rozhodnutí Boeingu zastavit vývoj 747X jenom posiluje naši víru, že do roku 2019 prodáme 750 letounů A380." Analytici se shodují, že rychlý letoun bude pravděpodobně obírat A380 o cestující v business třídě i přesto, že superobří A380 bude mít prostorné a nadstandardní vybavení. "Cestující business třídy si nyní budou moci vybrat mezi pohodlím a rychlostí.", tvrdí Tim Coombs, ředitel a analytik společnosti Aviation Economics.
Někteří experti poukazují rovněž na to, že nový letoun sníží odbyt B757 a B767, což Alan Mulally vyvrací tím, že nový letoun má létat ve vyšších výškách na delší vzdálenosti. Mullaly při této příležitosti neopomenul zdůraznit výhody pro životní prostředí vyplývající z tišších startů a přistání nového letounu.
Nový typ již vzbudil zájem leteckých společností. "Máme opravdu zájem," říká výkonný ředitel Singapore Airlines, pan Cheong Choong Kong. "O tomto projektu jsme ve skutečnosti věděli ještě předtím, než ho Boeing veřejně oznámil." Šéf United Airlines James Goodwin podotkl: "Jsme nadšeni, že se Boeing odhodlal k takové výzvě." Dalším kandidátem pro nový letoun jsou British Airways, jež kladou zvýšený důraz na klienty cestující v business třídě a jako stávající provozovatel nadzvukových letadel Concorde, se nebudou zdráhat začít létat také s novým nekonvenčním strojem. Zájem stihly dále projevit společnosti Air Canada a JAL. Podle posledního čísla časopisu Flight International z minulého týdne hodlá Boeing oslovit 12 největších leteckých společností, aby pomohly při vývoji tohoto nového letounu. Podobná skupina aerolinií spolupracovala s výrobcem při vývoji Boeingu 777 na počátku devadesátých let.
První prototyp nového letounu by měl být k dispozici v roce 2006.