Boeing 737-200
02.05.2001
Společnost Boeing vylepšenou verzi Boeing 737-200 připravovala, jak jsme připomněli již v závěru pojednání o letounu Boeing 737-100, podle specifikací United Air Lines. To se ukázalo jako rozhodující zejména pro získání dalších potenciálních zákazníků hlavně z USA a Kanady, tedy nejatraktivnějšího trhu dopravních letounů a letecké dopravy. A skutečně, Boeing 737-200 zaujal a společnost Boeing postupně získala několik kupců. Předně to byly samotné United Air Lines, které nejprve projevily zájem o 40 kusů, ale nakonec objednaly dokonce 75. Následovaly Western Airlines (12), GATX - Bothe (15), Pacific Southwest Airlines (10) a stejný počet objednaly také All Nippon Airways. V polovině roku 1981 již bylo prodáno celkem 745 letounů, což byl nesporný obchodní úspěch. Cena jednoho stroje Boeing 737-200 činila v té době 10 milionů USD. To již však výrobce připravoval výrobu nové verze, Boeing 737-300, s novými pohonnými jednotkami s velkým obtokovým poměrem CFM56-3 s tahem po 89 kN a přitom velmi ekonomickým a tichým provozem.
Boeing 737-242C Nordair s úpravou pro provoz na nezpevněných letištních plochách.
Boeing 737-200 měl trup prodloužený o 1,83 m, neboť se ukázalo, že pro ekonomičnost provozu i na krátkých tratích je třeba přepravovat větší počet cetujících než umožňovala verze -100. V prodlouženém trupu bylo nyní možno pohodlně přepravovat až 130 cestujících a přitom letoun poháněly téměř identické motory - Pratt & Whitney JT8D-9 s maxmálním tahem po 64,45 kN (verze -100 používala JT8D-7 s tahem 64 kN), přičemž rychlost i dolet s maximálním zatížením zůstaly téměř stejné, nebo byly ještě lepší (cestovní rychlost se zvýšila z 917 na 927 km/hod a dolet se snížil jen o zanedbatelných 175 km - z 3360 na 3535). Přesto výrobce nebyl docela spokojen. Jednak srovnání s konkurenčním typem DC-9 nevyznívalo ani pro Boeing 737-200 stále ještě příliš optimisticky. Firma Douglas totiž v onom období překonala své hospodářské potíže sloučením s ekonomicky velmi silnou společností McDonnell (v roce 1967) a nabídla prodlouženou verzi DC-9 s možností dalších modifikací.
Ale hlavně: provoz typu B 737-200 odhalil poměrně závažné nedostatky této prodloužené verze. Společnost Boeing proto přistoupila k dalším úpravám a od 135. vyrobeného letounu, tj. od roku 1971, produkovala verzi Boeing 737-200A - Advanced. Tento pokročilý model již skutečně nebyl jen prodlouženou verzí původního letounu. Výrobce snížil odpor vzduchu (úpravou povrchu, snížením počtu a zmenšením deskových vířičů, zahlazením spár u slotů a Krügerových klapek ap.), dosud nevyhovující obraceče tahu modifikoval tak, že měly o 23 % vyšší účinnost a ještě prodlužovaly gondoly motorů, takže se zdokonalil jejich aerodynamický tvar, a upravil také vztlakové klapky, aby usnadnily vzlet plně naložených letounů i z kratších VPD. Pohonné jednotky PW JT8D-15 měly zvýšený statický tah na 68,90 kN. Letouny Boeing 737-200A mají cestovní rychlost 930 km/hod a dolet až 4075 km při stejném zatížení jako předešlá varianta.
Boeing 737-275C Advanced Pacific Western Airlines rovněž s úpravou pro provoz na nezpevněných letištních plochách.
Výrobce později nabídl ještě verze C (Convertible, přestavitelný) a QC (Quick Change, umožňující rychlou přestavbu) pro kombinovanou dopravu osob a nákladů, případně jen nákladů, nebo jen osob - dle momentální potřeby. Mají vyztuženou podlahu a uvnitř trupu záchytné body pro upevnění nákladu, na levém boku v přídi trupu pak nákladová vrata s rozměry 2,18 × 3,40 m. Navíc je pohánějí již opět modifikované pohonné jednotky JT8D-17 se statickým tahem 71,20 kN.
Mnozí dopravci obsluhují v síti svých linek také letiště s nižší kvalitou povrchu VPD i pojížděcích drah. Pro ně firma Boeing připravila soubor ochranných doplňků a úprav. Patří do něho například deflektorová plocha na příďovou podvozkovou nohu. Ta usměrňuje proud vzduchu a tudíž i případně písek, drobné kameny a další nebezpečné nečistoty mimo náběžnou hranu křídel a vstupní otvory motorů. Každý motor navíc ochraňuje soustava vzduchových trysek vysunutých před spodní okraj vstupního otvoru. Dalším opatřením jsou štítky ochraňující hydraulické zařízení podvozku a klapek, laminátový povlak spodní plochy vztlakových klapek, teflonový potah spodní plochy křídel a také vyztužené antény umístěné na spodní části trupu.
Boeing 737-282 TAP – Air Portugal při dojezdu po přistání se zapnutými reverzory.
Společnost Boeing nabízí také perfektně propracovaný servisní systém, není tedy žádný div, že se i její letoun pro krátké trati obchodně velmi dobře prosadil a počtem prodaných kusů nakonec předstihl i svého největšího konkurenta, Douglas DC-9. O Boeing 737-200 pokročilých verzí projevily v hojném počtu zájem nejen dopravci z amerického kontinentu. Významný nákup učinila opět německá Lufthansa (32 kusů B 737-230C), připojily se také British Airways s 28 B 737-236A, ale i další letecké společnosti, například Aer Lingus odebrala 19 kusů, MAS Malaysian Air System celkem 23 letounů Boeing 737-100/200, společnost Air Algérie 13, indické společnosti zakoupily celkem 23 kusů... a tak dále.
Na přelomu 80. a 90. let byly zpřísněny požadavky na snížení hluku generovaného dopravními letouny, které se citelně dotklo Boeingů 737-200 s motory PW JT8D (v té době jich operovalo po celém světě přibližně 900...). Výrobce situaci řešil především intenzivní podporou výroby a prodeje letounů "nové generace" - tedy verzí -300 a později také -400 a -500, ale podpořil také projekt firem Pratt & Whitney a Nordam, které nabídly účinnou úpravu pohonných jednotek na již operujících letounech Boeing 737-200. Doplňkové zařízení a úpravy umožnily snížit hlukovou hladinu tak, že vyhověla požadavkům stupně 3 FAA a ICAO. Tato opatření spolu s propracovaným systémem údržby a kontroly významně prodloužily život tomuto oblíbenému a spolehlivému letounu a přispěly k tomu, že se stal jedním z nejúspěšnějších typů všech dob. A nutno dodat, že jeho následnické verze si dosud vedou obdobně a navíc s velmi dobrým výhledem do budoucna.
TECHNICKÉ SPECIFIKACE:
Boeing 737-200 | Boeing 737-200 Advanced | Boeing 737-200C | |
---|---|---|---|
Rozpětí: | 28,35 | 28,35 | 28,35 |
Délka: | 30,48 | 30,48 | 30,48 |
Výška: | 11,28 | 11,28 | 11,28 |
Maximální vzletová hmotnost: | 52 390 kg | 58 105 kg | 53 070 kg |
Maximální hmotnost paliva: | 15 626 kg | 18 078 kg | 15 626 kg |
Rychlost: | 927 km/hod | 927 km/hod | 927 km/hod |
Dolet: | 4 448 km | 5 098 km | 4 448 km |
Kapacita: | 130 | 130 | 130/16 tun |
Motory: | PW JT8D-7 / -9 | PW JT8D-15 / -17 | PW JT8D-7 / -9 |
Boeing 737-200C Eagle Air (C jako Combi, tj. pro kombinovanou přepravu osob a nákladů); na snímku je krásně vidět přístupnost nákladového prostoru plus výsuvné schůdky v přídi.
SPOLEČNOSTI, KTERÉ SI OBJEDNALY U VÝROBCE BOEING 737-200:
Aer Lingus (11), Aerolineas Argentinas (12), Air Algerie (17), Air California (2), Air Europe (7), Air Florida (10), Air France (10), Air Gabon (1), Air Guinee (1), Air Madagaskar (2), Air Malta (6), Air Nauru (2), Air New Zealand (15), Air Pacific (1), Air Portugal (7), Air Tanzania (2), Air Zaire (3), Air Zimbabwe (3), Alaska Airlines (3), All Nippon Airways (22), Aloha Airlines (13), Alyemda Airlines (2), Ansett Australia (12), Arkia Israeli Airlines (2), Aviogenex (2), Bahamasair (1), Bavaria (6), Braathens S.A.F.E. (17), Brit Airtours (9), Britannia Airways (27), British Airways (35), Busy Bee (1), CAAC (13), Cameroon Airlines (4), Canadian Pacific (24), China Airlines (4), Condor (4), Cruzeiro (6), Delta Air Lines (39), Dome Petroleum (1), Eastern Provincial Airways (7), Egyptair (7), El Al Israel Airlines (2), Eldorado (1), Essex Wire Corp. (1), Ethiopian Airlines (2), Far Eastern Air Transport (1), Federal Express (4), Frontier Airlines (35), GATX Capital Corp. (12), Gulf Air (9), Hapag-Lloyd (6), ILFC (9), Indian Airlines (30), Iran Air (4), Iraqi Airways (3), Itel Air (4), Japan Transocean Air (8), Kuwait Airways (1), Ladeco (3), LAM (4), Lan Chile Airlines (1), Lufthansa (44), Luxair (2), Maersk Air (14), Malaysia Airlines (13), Markair (7), Mey-Air (2), Midland Montagu Leasing (2), Midway Airlines (3), Monarch Airlines (2), MSA - Malaysia Singapore Airlines, Nigeria Airways (8), Noga Export Import (1), Nordair (9), Olympic Airways (11), Orion Airways (7), Pacific Southwest Airlines (11), Pacific Western (28), Piedmont Airlines (51), PLUNA (4), Polynesian Airlines (1), Privatair (1), Quebecair (3), Royal Air Maroc (6), Royal Brunei Airlines (3), SABENA (16), SAHSA (1), Saudia (20), Sobelair (3), South African Airways (19), Southwest Airlines (49), Sudan Airways (2), TAAG Angola Airlines (8), TACA International Airlines (1), TAME (1), TEA Belgium (4), Thai Airways International (5), Transair Canada (3), Transavia Airlines (7), Tunisair (4), United Airlines (75), US Airways (23), VARIG (10), Western Airlines (45), Wien Air Alaska (10), Xiamen Airlines (1), Yemen Airways (1), Zambia Airways (1).