Austrian Airlines omezují dálkové linky
27.11.2006 - Evropa
Již v průběhu léta bylo oznámeno, že rakouský dopravce ukončí na jaře 2007 své pravidelné lety do Austrálie. Letouny společnosti se tak přestanou objevovat v Sydney (6x týdně) a v Melbourne (3x týdně). Austrian Airlines jsou přitom posledním dopravcem z kontinentální Evropy, který provozuje přímé lety na nejmenší kontinent. Z letového řádu přitom zmizí i Kuala Lumpur a Singapur, které slouží místa mezipřistání při letech do Sydney, respektive Melbourne. Tento krok tak uvolní dálkové letouny Boeing 777, jež budou převedeny na jiné linky. Jmenovitě pak na spoje do Tokia, Bangkoku a Washingtonu.
Optimalizace dálkových linek je nutným krokem k restrukturalizaci celé společnosti, která je stále ve ztrátě i přesto, že v meziročním srovnání došlo k výraznému zlepšení jejích hospodářských výsledků. Přestože ve třetím čtvrtletí dosáhly aerolinie zisku před zdaněním ve výši 31,6 miliónu euro, je společnost za prvních devět měsíců od ledna do září 2006 ve ztrátě téměř 50 miliónů euro. Počet cestujících se zvýšil o velmi dobrých 10,3 %, růst však zajistily především krátké a střední tratě.
Boeingy 777, které nyní létají na linkách do Austrálie, budou převedeny na jiné linky (foto: autor)
V současnosti zaznamenávají Austrian v rámci dálkové dopravy finanční ztráty, a navíc představují tyto linky malý přínos pro linky evropské, neboť v průměru pouze 14 % pasažérů využívá návazné lety po Evropě. V budoucnu se tak chce společnost zaměřit na dálkové linky, u kterých existuje stabilní poptávka po Vídni jako destinaci. Toto opatření se samozřejmě ani v nejmenším netýká ostatních krátkých linek, které jsou naopak založeny na principu transferu cestujících mezi linkami směřujícími na západ a východ kontinentu. V jejich případě se síť a frekvence letů neustále rozrůstá. V rámci svého programu Focus East létají aerolinie již do 44 měst. Posledním oznámeným přírůstkem je Erbil na severu Iráku. 11. prosince se Austrian konečně stanou první evropskou leteckou společností s komerčními lety do této země. Původně měla být linka otevřena již na jaře tohoto roku.
Optimalizace dálkových linek sebou přinesla potřebu zredukovat a racionalizovat flotilu dálkových letadel. Dozorčí rada společnosti proto 1. listopadu rozhodla, že flotilu opustí všechna dálková letadla Airbus. O odchodu dvou letadel Airbus 340-300 bylo rozhodnuto již dříve, letecký park ale opustí i čtveřice letadel Airbus 330-200. Všech šest letadel má být prodáno během příštího roku. Společnost chce využít příznivé situace na trhu, kdy zpoždění dodávek letounů A380 vytváří poptávku po jiných dálkových letadlech stejného výrobce. To by mělo umožnit prodej za výhodných podmínek. Již teď je známo, že dvojice letadel Airbus 340 přejde ke Swiss International Air Lines.
Počet dálkových letounů by se v příštím roce měl tak ustálit na čísle deset, a to díky příchodu dvou nových Boeing 777-200ER. Dálková flotila se tak bude skládat ze čtyř strojů B777-200ER a šesti B767-300ER. Poslední letoun řady 767 dceřinné společnosti Lauda Air bude přitom zařazen k Austrian, a Lauda Air se tak stáhne z mezikontinentální charterové dopravy. S příchodem letního letového řádu 2007 by měly být již všechny letouny vybaveny novým interiérem business třídy (více o nové business class Austrian).
Obětí redukce dálkové flotily se staly dálkové Airbusy A330 (na fotografii) a A340 (foto: Austrian Airlines)
Kromě čtyř výše uvedených destinací bude 7. ledna 2007 ukončen také provoz na lince směřující do Šanghaje, která je nyní čtyřikrát týdně obsluhována letouny Airbus 330-200. Koncem dubna se letouny naposledy objeví v Phuketu (1x týdně B767-300ER), Colombu (2x týdně B767-300ER), Male (2x týdně B767-300ER) a na ostrově Mauritius (1x týdně B767-300ER). Od května pak dojde rovněž k uzavření linky do Kathmandu (1x týdně A330-200). Společnost dále avizovala, že za současné situace nehodlá otevřít linku do Karáčí a do třetí indické destinace, jímž měl být Chennai. O obou destinacích se uvažovalo jako o novinkách příštího roku.
Jedna nová dálková destinace se však i přesto v letním letovém řádu 2007 objeví. Austrian ve spolupráci s aliančním partnerem United Airlines představí novou non-stop linku Vídeň – Chicago, kam budou rakouské aerolinie létat šestkrát týdně. Kromě toho společnost navýší během příštího léta počet letů do New Yorku (13x týdně B767-300ER). Na linku do Washingtonu bude nasazen větší B777-200ER, který ji bude obsluhovat denně. Počet letů do Toronta bude zvýšen ze tří až na sedm letů týdně, jež budou opět zajišťovány letadly B767-300ER.
Kromě čtyř destinací v Severní Americe bude společnost pokračovat v provozu těchto dálkových linek: Tokio (6x týdně nově s B777-200ER), Peking (7x týdně B767-300ER), Bangkok (7x týdně nově s B777-200ER), Díllí (7x týdně s B767-300ER), Bombaj (7x týdně B767-300ER). Dále bude se svými střednětraťovými letadly Airbus 320 nebo B737 nalétávat také další asijské destinace: Jekatěrinburg, Baku, Tbilisi, Jerevan, Beirut, Damašek, Tel Aviv, Teherán, Dubaj a nově od 11. prosince pak dvakrát týdně s letouny Airbus 319 i irácký Erbil.
Prezident společnosti k současné situaci uvedl: "Snížení počtu personálu v divizi Austrian Flight Operations a komerčně-technických divizích, které budou spojeny s odchodem flotily dálkových letounů Airbus, budou řešeny s nejvyšší sociální odpovědností. O detailech a časovém sledu těchto kroků právě jednáme." Eliminování nevýdělečných linek by mělo společnost připravit na plánované navýšení kapitálu ve výši 350 miliónů euro. "Navýšení kapitálu nám umožní zrychlit proces zlepšování ale pouze za podmínky, že my sami vytvoříme silné základy pro ziskový růst a soustavně budeme eliminovat nevýdělečné tratě," uvedl k problematice prezident aerolinií Alfred Otsch.