Austrálie jedná o liberalizaci

13.03.2005 - Asie & Austrálie



Australský ministr dopravy opět jedná se svým protějškem ze Singapuru o nové mezivládní dohodě, která se týká letecké dopravy mezi oběma zeměmi. Jednání se týkají především otevření lukrativních tras z Austrálie do USA singapurským dopravcům. Vzhledem k ekonomickému zlepšení situace v letecké dopravě je australská vláda stále méně ochotna chránit domácí aerolinie Qantas Airways před konkurencí a do popředí se dostává spotřebitel, cestující. Takové snahy samozřejmě nerady vidí právě Qantas Airways a pokud nebudou schopny tyto tendence eliminovat, budou požadovat minimálně stejná práva v Singapuru. S tím nemají překvapivě problém Singapore Airlines a jejich prezident se vyslovil pro úplné odstranění všech restrikcí, které ještě vyplývají ze stávající relativně hodně liberální dohody. Obě země mají s USA uzavřenu potřebnou open-sky dohodu, takže ani jedna aerolinie nebude mít problém obdržet povolení k dalším letům od amerických úřadů.

Situace na trasách mezi Austrálií a USA nahrává především samotným australským aeroliniím. Poptávka výrazně převyšuje nabídku a společnosti tak drží ceny letenek vysoko Pokud by Austrálie a Singapur dospěly k nové dohodě umožňující Singapore Airlines přístup na tyto linky situace by se změnila. Singapore Airlines se nechaly slyšet, že by neváhaly nasadit rovnou letadla Airbus A380. Nárůst kapacity by pak vytvořil ohromný tlak na ceny letenek směrem dolů. Nutno podotknout, že by tak Singapore Airlines získaly právo prodávat letenky pouze v Austrálii, nikoliv v USA. Na druhé straně by to zkomplikovalo vstup Virgin Blue na tento trh, o kterém se již dlouho mluví. Akcionáři Virgin Blue ale nemají na tento krok jednotný názor. Velkou podporu má tento plán u Virgin Group Richarda Bransona. Virgin Group však vlastní jen 25,1 % akcií australského low-cost dopravce. Největším oponentem dálkových linek Virgin Blue je Patrick Corp., která vlastní 45 % akcií.

Lety do USA jsou tak ziskové, že se Qantas Airways navzdory stupňující se konkurenci na tzv. klokaní stezce rozhodly svá první čtyři letadla Airbus A380 poslat právě na linky spojující Melbourne, Sydney s Los Angeles. Do Evropy tak budou ještě nějakou dobu létat letadla Boeing 747-400. Ke změně ovšem přeci jenom dojde, neboť sem budou přesunuta mladší letadla verze -400ER, která linky do USA obsluhují nyní. Prezident aerolinií k tomu uvedl: "Nasazení A380-800 na linky do USA je pro nás velká příležitost, ačkoliv to znamená, že na rozdíl od poloviny dopravců na klokaní stezce budeme ještě určitý čas létat s letadly B747-400. Myslím si ale, že se přes to přeneseme."

Qantas Airways - A380

Klokaní stezku, nebo-li letecké spojení Evropy a Austrálie, čeka ale také velké proměna, která je přímo spojená se změnami v letecké dopravě mezi Austrálií a Singapurem. Australská vláda je rozhodnuta alespoň částečně vykompenzovat ztráty, které by Qantas Airways vznikly po vstupu singapurských aerolinií na lety do USA. Samotný Qantas tyto ztráty vyčíslil na 44 miliónů australských dolarů ročně. Není tajemstvím, že konečné rozhodnutí australské vlády bude přímo závislé na výsledcích obdobných jednání s Evropskou unií, která by měla zajistit australským aeroliím větší přístup na evropská letiště.

Do Londýna smí Qantas létat pouze čtyřikrát denně, do Paříže či Říma může vypravit už jen tři lety týdně. Výrazné omezení frekvence letů je překážkou pro ziskový provoz těchto linek, což byl také oficiální důvod zrušení letů do Francie a Itálie. Qantas Airways rovněž musí čelit stále rostoucí konkurenci ze strany aerolinií z Dálného východu. Už nejen Singapore Airlines ale také Malaysia Airlines, Thai Airways nebo Cathay Pacific Airways jsou schopny vzhledem ke koordinaci letového řádu dopravovat cestující mezi Evropou a Austrálií s minimálním časovým zpožděním, a stávají se tak stále více atraktivní i pro lukrativní obchodní klientelu. Stále oblíbenějším se rovněž stává spojení s Emirates přes Dubaj.

Vesměs všechny zmíněné aerolinie se přitom chystají na linky do Austrálie nasadit letadla Airbus 380-800. Singapore Airlines, které se již v první polovině příštího roku stanou prvním provozovatelem tohoto letadla, plánují tímto typem posílat právě linky ze Singapuru do Londýna a Sydney. Jako druhé aerolinie převezmou Airbus 380-800 Emirates a i ty označily Sydney jako jednu z prvních destinací svého nového typu. V Austrálii se po svém dodání objeví letouny Airbus 380-800 také v barvách společností Malaysia Airlines, Thai Airways a Virgin Atlantic Airways.

Již skoro deset let zůstávají ceny letenek z Česka a většiny Evropy neměnné. V případě Prahy se pohybují okolo 30 tisíc korun, ale často lze využít speciálních nabídek zejména aerolinií z Dálného Východu a jihovýchodní Asie jako Cathay Pacific Airways, Thai Airways nebo Singapore Airlines. Ačkoliv absolutní cena letenek zůstává téměř stejná, přeci jenom relativně klesá vyhledem k růstu kupní síly obyvatel. V blízké budoucnosti ale příchod letadel s kapacitou nad 500 sedadel zapříčiní nárůst kapacity, jehož následkem bude tlak na ceny letenek. Virgin Atlantic Airways a Emirates již dokonce jednali s Airbus Industrie o vyvinutí větší verze letadla A380, jehož kapacita v celo-ekonomickém uspořádání by přesáhla obdivuhodných 1 000 sedadel. V kombinaci s novým kolem jednání o podmínkách letecké dopravy mezi Austrálií a Singapurem, které vytvořilo tlak na další jednání mezi Austrálií a evropskými zeměmi, je tak velmi pravděpodobné, že v blízké budoucnosti nebude Austrálie již tak vzdáleným kontinentem.

Témata