Antonov An-225 Mrija opět v Praze
12.05.2016 - Česká republika
V pondělí 9. května přistálo na ruzyňském letišti po deseti letech opět největší dopravní letadlo na světě Antonov An-225 Mrija letecké společnosti Antonov Airlines. Přílet letounu se doslova stal událostí roku pro spottery a fanoušky dopravních letadel. Letoun přiletěl pro elektrický generátor plzeňské firmy Brush Sem. Téměř 120 tun těžký generátor si objednala australská těžební a zpracovatelská společnost Worsley Alumina. Přepravu generátoru logisticky zajišťuje spediční firma DB Schenker.
Antonov An-225 Mrija (foto: © Centaureax)
Vzhledem k tomu, že australský zákazník potřebuje generátor, co nejdříve, byla zvolena letecká doprava na rozdíl od obvyklé námořní přepravy. Poté co byl generátor přepraven v noci z úterý na středu po silnici z Plzně na letiště Václava Havla, proběhla v průběhu středy nakládka generátoru do letadla. Použita musela být speciální nakládací rampa a těžké jeřáby firmy Hanyš. Ve čtvrtek v 6:00 Mrija odstartuje z Prahy k letu do Turkmenbaši v Turkmenistánu. Odtud má letoun pokračovat přes Hyderabad v Indii a Kuala Lumpur v Malajsii do australského Perthu. Po vykládce nákladu zamíří An-225 přes dubajské letiště Al Maktoum International zpět do Evropy.
Přistání An-225 na ruzyňské letišti v Praze (zdroj: YouTube)
Antonov An-225 navštívil Prahu nečekaně v roce 1989, když na ruzyňském letišti nouzově přistál. Návštěva to tehdy byla výjimečná a neopakovatelná, protože letou přiletěl s ruským raketoplánem Buran připevněným na trupu, když se vracel z pařížského aerosalonu. Poté letoun navštívil Prahu ještě v letech 2003, 2004 a 2006.
Antonov An-225, který je poháněn šesti motory, je nejdelším a nejtěžším vyrobeným letadlem. Letoun je dlouhý 84 metrů a maximální vzletová hmotnost 640 tun, tj. více než maximální vzletová hmotnost Airbusu A380. V historii měl větší rozpětí křídel než An-225 prototyp Hughes H-4 Hercules, který ale uskutečnil jen jeden krátký let v roce 1947. Mrija je využívána zejména pro leteckou přepravu velkých a těžkých nákladů, které není možné přepravit jinými typy letadel.