Ansett Australia zastavily provoz
18.09.2001 - Asie & Austrálie
Druhé největší australské aerolinky Ansett Austrália zastavily v pátek 14. září v ranních hodinách veškeré své lety. Tento krok souvisí se špatnou hospodářskou situací společnosti, jež byla v poslední době všem zřejmá. Například začátkem září zrušil Ansett rozsáhlou reklamní kampaň na své letecké zájezdy na Nový Zéland. Krátce po zrušení kampaně byly zrušeny i samotné zájezdy.
Při pohledu na australský trh je zřejmý význam postavení Ansett Australia v místní letecké dopravě. Společnost již dávno neprovozovala vnitrostátní linky, ale expandovala i do zahraničí, zejména do jihovýchodní Asie. Aerolinie ovládala další významné regionální společnosti, které byly součástí skupiny. Samotný Ansett patřil jinému významnému přepravci - Air New Zealand.
Již delší dobu zaznamenával Ansett Australia ztrátu, na začátku září činila denní ztráta 1,3 mil. AUD (675 000 USD). Mateřský Air New Zealand odmítal nadále na tento hrozivý propad doplácet a nabídl leteckou společnost k prodeji. Zájem však byl minimální, takže Air New Zealand požadoval symbolickou cenu - 1 australský dolar za Ansett Australia. Ani za tuto cenu neměly dva největší zájemci Qantas a Singapore Airlines zájem.
A tak Ansett Australia bez podpory mateřské společnosti byl nucen z důvodu naprostého nedostatku finančních prostředků zastavit provoz. Současně zastavily svůj provoz i další regionální aerolinie - Hazelton Airlines, Kendell Airlines, Skywest a Aero Pelican. Ihned poté začali bít na poplach někteří australští politici. Premiér Queenslandu Peter Beattie se vyjádřil v tom smyslu, že Austrálie potřebuje tři velké letecké společnosti, aby byla zachována dostatečná soutěž na domácím trhu a dosavadní nízké ceny letenek. Beattie usiloval o to, aby federální vláda poskytla Ansett dotaci a nedošlo tak ke ztrátě více než 17 000 pracovních míst. Australská vláda však odmítla takovou finanční výpomoc dát s tím, že toto by se jen velmi těžko vysvětlovalo daňovým poplatníkům.
Zastavením letů bylo postiženo 45 000 cestujících, kteří si museli najít alternativní dopravu. Qantas jim pohotově nabídl speciální slevu a mimořádné lety do 30 destinací dosud obsluhovaných Ansett Australia. Podobnou nabídku připravuje i další konkurent Virgin Blue, který má zájem o převzetí některých regionálních linek. O ty má rovněž zájem již zmíněný Qantas, který přispěchal s prohlášením, že je připravený zaměstnat 7000 zaměstnanců Ansett a převzít část jeho flotily. Pokud by však Qantas získal část aerolinie, hrozilo by, že ovládne až 90 % australského trhu letecké dopravy.
Začátkem tohoto týdne se objevily náznaky, že k zániku Ansett Australia možná nakonec nedojde. Vedení společnosti vyzvalo 3000 zaměstnanců, aby se v úterý vrátily zpět do práce a zajišťovaly přípravy na omezené obnovení letů, ke kterému by údajně mělo dojít již tento čtvrtek. V každém případě Ansett bude těžko vybojovávat zpět ztracenou důvěru.