Americký start-up uskutečnil první let Dash 8 na vodíkový pohon

05.03.2023 - Nová letadla



Společnost Universal Hydrogen uskutečnila ve čtvrtek 2. března první zkušební let letadla De Havilland Canada Dash 8-300 částečně poháněného vodíkovým pohonem.

Dopravní letoun vzlétl v 8:41 místního času z letiště Grant County International v Moses Lake na západě Spojených státu. Samotný testovací let trval patnáct minut a letadlo dosáhlo výšky 3500 stop. Testovacímu letu přihlíželi rovněž zástupci leteckých společností Connect Airlines a Amelia, které o tento typ pohonu projevili letadel zájem.

Letadlo De Havilland Canada Dash 8-300 s jedním motorem poháněným vodíkovými palivovými články startuje ke svému prvnímu testovacímu letu (foto: Universal Hydrogen)

Universal Hydrogen nahradila jeden z motorů systémem poháněným vodíkovými palivovými články ProGen od společnosti Plug Power. Palivové články pohánějí elektromotor přímo takže systém nepoužívá baterie, což výrazně snižuje hmotnost a náklady. Podle tiskové zprávy amerického start-upu pilot v jednu chvíli utlumil běžný turbovrtulový motor PW123, takže letadlo poháněla téměř výhradně vodíková pohonná jednotka.

Podle Universal Hydrogen je Dash 8-300 zatím největším letadlem, které letělo s motorem poháněným vodíkovými palivovými články. Společnost již několik let vyvíjí tyto články pro letouny De Havilland Canada Dash 8 a ATR 72. Rovněž se zabývá rozvojem sítě distribuce vodíkového paliva, kdy budou na jednotlivá letiště distribuovány palivové články.

Universal Hydrogen založil Paul Eremenko, který v minulosti působil ve společnostech Airbus a United Technologies. Firma má od FAA povolení provádět testy svého demonstračního letadla poháněného na vodíkové palivové články. Universal Hydrogen očekává, že své technologie začne nabízet dopravcům v polovině tohoto desetiletí. Společnost má objednávky na přestavbu celkem 247 letadel na vodíkový pohon od 16 společností z celého světa. Mezi největší zákazníky patří Connect Airlines, které objednaly přestavbu 75 letadel ATR 72-60.

Prvním letadlem poháněným vodíkem byl se stal v roce 1988 experimentální Tupolev Tu-155, který měl jeden z motorů upravený na spalování tekutého vodíku z nádrží umístěných na palubě.

Témata