American Airlines končí spolupráci s Mesa Airlines

20.12.2022 - USA & Kanada



Letecká společnost American Airlines se dohodla s poskytovatelem regionálních spojů, společností Mesa Airlines, na ukončení stávajícího partnerství k začátku dubna 2023. Mesa Airlines dosud provozuje řadu regionálních spojů v USA pod obchodní značkou American Eagle. Pod touto obchodní značkou létají pro American Airlines létají i další regionální dopravci. Poslední let společnosti Mesa pro American Airlines je naplánován na 3. dubna 2023. Většina letadel však bude z letů společnosti American Eagle vyřazena již v průběhu března 2023.

"Společnost Mesa Airlines se v letošním roce potýkala s různými finančními a provozními problémy. V důsledku toho máme obavy o schopnost společnosti Mesa být v budoucnu spolehlivým partnerem společnosti American Airlines. American a Mesa se shodly, že nejlepším způsobem, jak tyto obavy vyřešit, je ukončit naši dohodu," uvedl v interním sdělení finanční ředitel American Airlines Derek Kerr.

Chybějící kapacity po Mesa Airlines plánuje American Airlines nahradit kombinací služeb svých dceřiných společností American Airlines Envoy Air, Piedmont Airlines a PSA Airlines. Dále budou i nadále pro American Airlines létat i soukromí dopravci třetích stran jako je Republic Airways, SkyWest Airlines a nově i Air Wisconsin.

Bombardier CRJ-900 společnosti Mesa Airlines v barvách značky American Eagle na letišti Dallas/Fort Worth, květen 2017 (autor: Sla2931, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Pro American Airlines však nebude jednoduché společnost Mesa Airlines úplně nahradit. Mesa Airlines totiž v současnosti provozuje pro American Airlines přes šedesát letadel CRJ900 a to především z letišť Dallas-Fort Worth a Phoenix. Společnost Mesa Airlines nedávno odložila zveřejnění své výroční zprávy, která měla být původně zveřejněna 12. prosince 2022. Za devět měsíců do konce června 2022 dosáhla ztráty 67 milionů USD. Stejně jako většina dopravců v USA, zejména regionálních leteckých společností, se Mesa Airlines potýká především s nedostatkem pilotů. Aby zamezila odchodům pilotů a tím rušení nasmlouvaných letů, byla nucena podle agentury Reuters navýšila mzdy pilotům o více než 70 %. Nedávno také Mesa Airines oznámila řadu nových výcvikových iniciativ, včetně nákupu cvičných letadel Pipistrel Aircraft.

Současně hledá společnost způsoby jak navýšit svůj kapitál a finanční prostředky na další investice.Jediným významným zákazníkem společnosti Mesa jsou tak United Airlines, pro které provozuje Mesa Airlines osmdesát letounů E175 pod hlavičkou United Express. Generální ředitel společnosti Mesa Airlines Jonathan Ornstein uvedl: "Aby zamezil odchodům pilotů, American výrazně zvýšil mzdy pilotů zejména ve svých regionálních dceřiných společnostech. Současně ovšem po nás vyžadoval létat za stejné sazby jako v době před pandemií a přitom nás za neodpracované lety tvrdě penalizoval. Měsíčně nás tak tato forma 'spolupráce' stála v průměru 5 miliónů dolarů." . Ornstein také sdělil zaměstnancům, že letecká společnost je blízko dokončení nové dohody se společností United o přesunu svých letounů CRJ900 pod United Express. Tím by byly zachovány stávající základny dopravce a zároveň by přibyly nové základny na letištích u měst Denver a Houston.

Embraer E175 společnosti Mesa Airlines létající pod značkou United Express, duben 2019 (autor: Colin Brown, Wikimedia Commons, CC-BY-2.0)

Témata