All-business aerolinie MAXjet zkrachovala
01.01.2008 - USA & Kanada
Americká nízkonákladová aerolinie MAXjet specializující se na provoz linek pouze s business class zastavila během vánočních svátků všechny své lety a požádala o ochranu před věřiteli podle kapitoly 11 amerického zákona o bankrotech. Společnost létala z New Yorku, Las Vegas a Los Angeles na londýnské letiště Stansted. "Při současných cenách paliva a jejich dopadu na úvěrové klima pro letecké společnosti jsme byli nuceni přistoupit k těmto drastickým opatřením," uvedl v oznámení zveřejněném na webu společnosti její prezident William D. Stockbridge. "Jsme velice smutní, že musíme přerušit službu, ve kterou jsme tak hluboce věřili a děkujeme našim loajálním cestujícím, kteří nám od začátku pomohli budovat MAXjet," dodal Stockbridge. Za hlavní současnou prioritu označil Stockbridge pomoc cestujícím, kteří byli postiženi vyhlášením konkurzu. MAXjet nakoupil u konkurenční společnosti EOS, která se rovněž specializuje na all-business lety, několik stovek letenek pro cestující, kteří měli letět mezi New Yorkem a Londýnem. Postiženým cestujícím nabídl MAXjet rovněž zajištění ubytování v Londýně, New Yorku, Las Vegas a Los Angeles. Mezitím přispěchalo několik amerických aerolinií s prohlášeními, že přepraví cestující MAXjetu za mimořádně výhodných podmínek.
MAXjet - Boeing 767-200ER (foto: Wikipedia)
Společnost MAXjet vznikla v roce 2005 přejmenováním ze SkyLink Airways. V listopadu 2005 společnost zahájila s jedním Boeingem 767-300ER první all-business lety z New Yorku do Londýna/Stansted. V březnu 2006 pak zahájila lety z Washingtonu/Dulles do Londýna/Stansted a v listopadu 2006 pak do své sítě přidala linku z Las Vegas do Londýna. Naposledy společnost svou síť rozšířila vloni v létě o spojení Los Angeles a Londýna. V závěru loňského roku společnost operovala pět letadel Boeing 767.
Za hlavní důvody krachu MAXjet vidí experti růst cen leteckého paliva a konkurenci nejen ostatních all-business aerolinií, ale také klasických leteckých společností. V posledních měsících společnosti jako British Airways či Virgin Atlantic snížily své tarify v business třídách. MAXjet byl nucen konkurovat cenou za cenu rychlého poklesu výnosů. Odhaduje se, že za poslední čtvrtletí bude ztráta činit okolo 20 mil. dolarů. Krach MAXjet ovšem neznamená, že by zkrachoval celý koncept nízkonákladových all- business aeroliní, které nabízejí letenky v business třídě za ceny nižší než klasické aerolinie. Nicméně je signálem, že další letecké společnosti používající tento obchodní model se musí mít více na pozoru před možnými ekonomickými nástrahami.