Airbus ukončil výrobu letadel Airbus A340

16.11.2011 - Evropa



Výrobce dopravních letadel Airbus SAS se v uplynulých dnech rozhodl ukončit výrobu čtyřmotorového Airbusu A340. Vzhledem k tomu, že v minulosti výrobce počítal s výrobou až do roku 2016, jedná se o předčasné ukončení výroby. Co bylo příčinou tohoto kroku? Jednoznačně lze říct, že výrazný pokles poptávky v posledních letech. V loňském roce Airbus SAS, který nabízel již jen verze A340-500 a A340-600, získal jen čtyři objednávky, v letošním roce si tyto letouny neobjednala žádná společnost. Někteří experti se domnívají, že chyba, jež předurčila chabou budoucnost nového typu, se stala již na začátku vývoje, kdy Airbus rozmělnil svou pozornost mezi dva typy – A330 a A340.

Airbus představil plán na výrobu nového dálkového letounu v roce 1987 spolu s dvoumotorovým typem Airbus A330. Vývoj obou modelů probíhal souběžně, oba typy mají celou řadu stejných prvků, a hlavním rozdílem je tak počet motorů. Čtyřmotorového Airbusu A340 se netýkaly podmínky ETOPS a tak letoun mohl při přeletů oceánů a velkých neobydlených oblastí létat po kratších trasách. Výrobce letoun nabízel jako ideální náhradu zejména za starší Boeingy 747, DC-10 či Lockheedy L-1011. Naopak Airbus A330 měl být náhradou za Airbus A310 a konkurencí pro úspěšný Boeing 767, které se koncem 80. let začaly objevovat na linkách přes Atlantik. Vývoj ukázal, že omezení ETOPS umožňují dostatečný rozvoj dálkových letů, zvláště když dvoumotorové letouny byly postupně certifikovány na delší doby letu od nejbližšího letiště. Čtyři motory, které měly být jednou z předností A340, se stávaly stále větší přítěží.

Do skutečných problémů se Airbus A340 dostal poté, co se na trhu objevil v polovině 90. let Boeing 777. Tento letoun, který mířil typově ke stejným zákazníkům, se stal pro A340 vážnou konkurencí. Letecké společnosti začaly dávat 777 přednost a počty objednávek pro A340 klesaly. A tak zatímco Boeing před několika dny oznámil montáž 1000. letounu Boeing 777, počet vyrobených letadel Airbus A340 skončil na 379 kusech. O tom, že sázka na čtyři motory byla špatná volba, ukazuje i dlouhodobý úspěch Airbusu A330, který zaznamenává stále poměrně zajímavé počty objednávek.

Na úspěch Boeingu 777 zareagoval Airbus vývojem nových verzí A340-500 a A340-600. Zatímco Airbus A340-500 je určen pro ultra-dlouhé lety, tak Airbus A340-600 je variantou A340 s největší kapacitou a pojme až 379 cestujících při uspořádání do třech tříd. Zájem o tyto verze od začátku nebyl nijak velký a z dnešního pohledu je možné je hodnotit jako propadák. Zatímco verzí A340-200/300 bylo vyrobeno 246 kusů, novějších verzí A340-500/600 továrny Airbusu vyrobily jen 133 kusů. Vedle konkurence Boeingu 777 se na prodejním výsledku projevily zejména vysoké ceny paliva a také dopady ekonomické krize. Provoz ultradlouhých linek, pro které byl A340-500 primárně určen, se kvůli vysokým cenám paliva ukazoval i při vysoké obsazenosti jako neekonomický, a tak řada leteckých společností začala jejich provoz nedlouho po jejich otevření omezovat. U A340-600 se ukázalo, že i vysoká kapacita a větší dolet oproti B777-300 nejsou tím rozhodujícím důvodem pro objednávku tohoto typu.

Prodejními výsledky se Airbus A340 zařadil mezi neúspěšné typy výrobce Airbus zvláště ve verzích -500 a -600. Vývoj však jde dále, Airbus intenzivně připravuje montáž prvních kusů nového dálkového letounu Airbus A350 XWB, který bude odpovědí na Boeing 777 a zejména na Boeing 787 Dreamliner.

Témata