Airbus ukázal první A330neo pro Malaysia Airlines

16.07.2024 18:35 - Asie & Austrálie



Airbus zveřejnil na sociálních sítích snímek prvního A330-900 určeného pro Malaysia Airlines poté, co s čerstvým lakem opustil lakovnu v Toulouse. Letadlu budou ještě namontovány motory Rolls-Royce Trent 7000 a následně jej čekají ještě testy a zkušební lety. Dodávka prvního A330neo má proběhnout do konce třetího čtvrtletí.

První Airbus A330neo pro Malaysia Airlines po opuštění lakovny (foto: Anand Stanley/Airbus - Linkedin)

Společnost Malaysia Airlines objednala u výrobce deset Airbusů A330-900 a dalších deset letadel si dlouhodobě pronajala od leasingové firmy Avolon. Nové A330neo budou postupně ve flotile aerolinie nahrazovat starší A330-200 a A330-300, kterých má nyní aerolinie celkem 21 kusů.

V letošním roce mají Malaysia Airlines převzít tři Airbusy A330-900. Letadla budou létat v konfiguraci pro 297 cestujících, s 28 sedadly v business class a 269 v ekonomické třídě. Byznys třída bude vybavena sedadly Elevation od Collins Aerospace, jež lze sklopit do vodorovné polohy. Bude se jednat o první instalaci těchto sedadel v letadlech A330neo. Jednotlivá sedadla budou oddělena stěnami, což poskytne cestujícím více soukromí během letu. Pro ekonomickou třídu pak společnost zvolila ergonomická sedadla Recaro CL3810.

Sedadla business class v novém Airbusu A330neo (foto: Malaysia Airlines)

V březnu letošního roku Malaysia Airlines potvrdily, že první destinací, do které začne Airbus A330neo létat, se stane v listopadu australské Melbourne. Nové A330neo mají být postupně nasazovány do dalších měst v rámci Asie, Austrálie a na Nový Zéland.

Malaysia Airlines prošly v posledním desetiletí složitým vývojem. Vše odstartovala ztráta dvou Boeingů 777 v roce 2014. Nejdříve v březnu 2014 zmizelo letadlo tohoto typu letící na lince MH370 z Kuala Lumpur do Pekingu. V srpnu téhož roku došlo k sestřelení Boeingu 777 nad Ukrajinou. Obě události těžce poškodily image společnosti, což se odrazilo v poklesu rezervací v řádu desítek procent. Začátkem 2015 aerolinie de facto zbankrotovala, veškerý provoz byl převeden do nově zřízené společnosti.

Další ránu znamenala pandemie koronaviru. Malaysia Airlines přistoupily k další restrukturalizaci v rámci níž byly z flotily vyřazeny všechny Airbusy A380 a síť linek byla značně zredukována. V současnosti v rámci Evropy společnost obsluhuje pravidelnou osobní linkou jen Londýn. Rozvoj má být cílen zejména na Asii, Blízký východ, Austrálii a Nový Zéland.

Průběh lakování nového Airbusu A330neo (foto: Malaysia Airlines)

Témata