Airbus Industrie na přelomu 2002/2003
14.01.2003 - Nová letadla
Navzdory nepříznivé politické i ekonomické situaci ve světě má skutečně konsorcium Airbus Industrie více důvodů ke spokojenosti než konkurenční společnost Boeing. Tuto relativní úspěšnost lze zčásti přičíst flexibilitě nabídky, velmi aktivnímu a důmyslnému marketingu a "sázce na budoucnost", zčásti pak přeci jen poněkud jinému vývoji na severoamerickém trhu a přirozeně také řekněme větší "přijatelností" evropských letounů oproti americkým. Nicméně podstatná je šíře nabídky ucelených modelových řad, s níž jde "ruku v ruce" výhodné snížení provozních nákladů - osádky, technický personál, údržba, náhradní díly atp.
Prototyp Airbusu A340-500 při testovacím letu. (Foto: Airbus Industrie)
To je ostatně i případ letounu Airbus A340-500. Tento model s ultradlouhým doletem s úspěchem ukončil 3. prosince testovací program a - jak bylo oznámeno 9. prosince - získal od evropského úřadu Joint Aviation Authorities osvědčení k letovému provozu. Následně 20. prosince obdržel certifikaci také od amerického úřadu FAA. Téměř stoprocentně odpovídá modelu A340-600, který byl certifikován v květnu 2002, "pětistovka" však má zkrácený trup, nižší hmotnost a maximálně prodloužený dolet. Vývoj A340-500 byl zahájen v prosinci 1997, prototyp vzlétl k prvnímu letu 11. února 2002 a od té doby bez jediného zaváhání absolvoval veškeré pozemní i letové testy (při více než 150 zkušebních startech nalétal přes 400 hodin). Nový model je certifikován pro ultradlouhé trati vedené i přes náročné klimatické oblasti, jako jsou Himaláje, zemské póly nebo Tichý oceán, například non-stop linky New York - Dillí nebo Sydney - Johannesburk. První dodávka leteckému dopravci, společnosti Air Canada, se uskuteční hned začátkem roku 2003. Typické uspořádání kabiny pro cestující A340-500 je 313 sedadel pro cestující ve třech třídách a jeho dolet činí přes 16 000 km, zatímco A340-600 je typicky vybaven pro přepravu 380 cestujících také ve třech třídách a má dolet "jen" 13 900 km (do provozu u leteckých dopravců byl uveden v srpnu 2002). Obě nové verze A 340 jsou poháněny motory Rolls-Royce Trent 500. Hlavně však: nabídka rodiny letounů Airbus A340 nyní přesně podle plánů výrobního konsorcia pokrývá jak různé délky doletu, tak i sedačkové kapacity - od 250 do 400 míst. Prosinec byl také důležitým mezníkem projektu A380: ve čtvrtek 12. prosince byla v britském Broughtonu (v severním Walesu) zahájena výroba křídel, která byla v Británii navržena a vyvíjena. Veškerá produkce křídel pro A380 bude právě zde. První kompletní dvojice křídel mají být do Toulouse dodány v roce 2004.
V Broughtonu v severním Walesu byla zahájena výroba prvních částí křídla Airbusu A380. (Foto: Airbus Industrie)
Závěr roku 2002 byl obdobím pro realizaci několika zajímavých, ba i s napětím očekávaných dodávek nových letounů Airbus. Připomeňme si alespoň některé. Cathay Pacific Airways 28. listopadu převzaly svůj první dlouhotrupý A340-600 - mají jej pronajatý od ILFC a postupně převezmou další dva.
Více byl - a zcela pochopitelně - sledován slavnostní ceremoniál v Toulouse 6. prosince, na němž Qantas Airways převzaly svůj vůbec první Airbus, konkrétně model A330-200, a staly se dalším uživatelem letounů rodiny A330/340. Dodejme, že jej budou používat na domácích linkách, objednaly 13 A330-200/300 a všechny s pohonem motory General Electric CF6-80E1. Pro svou síť vnitrostátních linek zvolily kabinu pro 38 cestujících v obchodní třídě a 265 v ekonomické. Připomeňme, že pro své dálkové linky, zejména pak tzv. "Kangaroo route" mezi Austrálií a Londýnem, ale také pro linky vedoucí přes Pacifik, mají objednáno 12 letounů A380, které pojmou 550 cestujících, ovšem jejich dodávky budou zahájeny až v roce 2006.
11. prosince převzaly svůj první Airbus A330-200 Cyprus Airways. Druhý očekávají zjara 2003 a oba letouny, poháněné motory Rolls-Royce Trent 700, si zajistily prostřednictvím leasingu od ILFC. Hlavní linkou, na níž počítají s jejich nasazením, je Larnaca - Londýn a v úvahu přicházejí zejména spoje do dalších britských měst. Británie je tradičním blízkým (nejen) obchodním partnerem Kypru a tyto nové širokotrupé letouny nabízejí kromě velké sedačkové kapacity také poměrně velký prostor pro přepravu nákladů. Jejich použití umožní plánovanou expanzi na lukrativním kypersko-britském trhu leteckého carga. Aerolinie zvolily velmi prostorné uspořádání sedaček pro cestující: 30 v obchodní třídě a 265 v ekonomické s důrazem na maximální přepravní komfort.
Společnost AIRCALIN - Air Calédonie International zase 12. prosince převzala první ze dvou objednaných letounů A330-203. Letouny potřebuje pro posílení své přepravní kapacity a realizaci plánu dalšího rozvoje. Počítá s jejich nasazením na linkách z Nouméa, hlavního města Nové Kaledonie, do Osaky, Tokia, Brisbane, Sydney, Melbourne, Aucklandu a Papeete. Letouny mají kabiny zařízené s veškerým komfortem a uspořádané pro přepravu 271 cestujících - 26 v obchodní a 245 v ekonomické třídě a pohánějí je motory General Electric CF6-80E1A4.
Dne 16. prosince převzaly první A330-200 charterové Star Airlines, určený pro spoj Paříž - Marrakéš a obecně pro realizaci jejich plánované expanze a posílení kapacity například na tratích do Karibiku (Bahamy, Cancun, Kuba, Punta Cana...). Jejich flotilu dosud tvořilo šest letounů A320, s nimiž operují v oblasti Středozemního moře, do Senegalu a Egypta. To byl jeden z důvodů, proč zvolily A330 - příbuzný typ, který zjednodušuje a zlevňuje výcvik osádek, techniků i potřebného zázemí. Star Airlines zvolily konfiguraci s 21 místy v obchodní třídě a 343 v ekonomické. V této souvislosti je vhodné uvést, že u evropských charterových společností v současné době již operuje 220 letounů rodiny A320 a 45 A330.
V roce 2002 převzaly Virgin Atlantic Airways tři letouny Airbus A340. (Foto: Airbus Industrie)
V polovině prosince uveřejnilo konsorcium Airbus Industrie stav objednávek a dodávek nových letounů ke 30. listopadu 2002. Během listopadu zaznamenalo objednávky na 8 strojů (jednalo se o A330/340), čímž stoupl celkový počet objednávek za rok 2002 k danému datu na 177. Společnost KLM podepsala kontrakt na nákup šesti A330-200 a na dalších 18 stejného typu s možností případné změny si zajistila předkupní práva. Dodávky mají být zahájeny v dubnu 2005 a KLM zvolila uspořádání kabiny cestujících s 250 sedadly ve dvoutřídním, ovšem velmi komfortním uspořádání. Dosud však nebylo zveřejněno, jaké upřednostnila pohonné jednotky. Každopádně s novými letouny počítá pro mezinárodní lety z Amsterdamu. A druhým listopadovým kontraktem je smlouva s Air Tahiti Nui na nákup dvou A340-300, které by ovšem měly být dodány ještě do konce roku, aby posílily frekvence na linkách z Papeete do Paříže, Los Angeles a Aucklandu. Během listopadu konsorcium dodalo 27 letounů, z nichž sedm je širokotrupých (přibyli tři noví zákazníci). Jak jsme již zmínili výše, Cathay Pacific Airways převzaly první ze tří objednaných A340-600. Aerolinie jsou první dopravce v Asii, který tento typ zařadil do své flotily, a počítají s nimi pro své dálkové trati, zejména do destinací na východním pobřeží USA. Z dodávek menších typů stojí jistě za zmínku dodávka dvou A319 a jednoho A320 brazilské společnosti TAM, která tak zaokrouhlila počet těchto letounů ve své flotile na 50. Velmi zajímaví jsou ovšem také noví zákazníci Airbus Industrie: Corse Méditerranée převzaly dva A319 a Ryan International Airlines (americké charterové aerolinie se sídlem v kansaské Wichitě) jeden A320. O letouny Airbus, konkrétně 12 A330 plus šest opcí, projevily zájem také China Airlines, které plánují další reorganizaci své flotily. V této souvislosti připomeňme, že aerolinie již od roku 2001 operují s letouny A340-300. Nové A330-300 by je měly doplnit postupně v období od poloviny roku 2004 do roku 2007.
Poslední velmi zajímavá objednávka byla oznámena 10. ledna 2003: Malaysia Airlines projevily zájem o letouny Airbus A 380 prostřednictvím společnosti Penerbangan Malaysia Berhad, která podepsala s výrobním konsorciem "Memorandum of Understanding" na nákup šesti A 380-800, které pro malajského vlajkového dopravce získá leasingem. Zahájení dodávek je plánováno na rok 2007, zatím nebylo upřesněno, které pohonné jednotky budou zvoleny. Znamená to tedy, že Airbus nyní registruje 103 objednávek svého obřího letounu od 10 zákazníků.
Je tedy zřejmé, že důvody ke spokojenosti konsorcium Airbus Industrie má - jistě však ne k uspokojení, neboť situace ve světě rozhodně není růžová a hned tak ani nebude. Na úplný závěr připojujeme celková čísla sestavená do přehledných tabulek:
PŘEHLED DODANÝCH LETADEL V ROCE 2002:
AIRBUS A300-600R (9) | |
---|---|
Japan Air System (3) | United Parcel Services (6) |
AIRBUS A310-300 (0) | |
žádný dodaný letoun | |
AIRBUS A319 (77) | |
Air Canada (7) Air France (3) Air Macau (2) Alitalia (5) America West Airlines (1) Cyprus Airways (2) Finnair (2) French Air Force (2) Frontier Airlines (9) |
China Eastern Airlines (2) Mexicana (2) Northwest Airlines (22) Silkair (1) Skyservice (1) TAM (5) United Airlines (8) Zhejiang Airlines (3) |
AIRBUS A320 (104) | |
Air Canada (3) Air France (1) Air Jamaica (2) Air Luxor (1) Air Malta (1) Air 2000 (2) America West Airlines (3) bmi - british midland (2) Boullioun Aviation Services (1) British Airways (10) Dragonair (1) Eurofly (1) Finnair (3) GB Airways (4) Iberia (6) Iberworld (2) jetBlue Airways (13) |
LanChile (3) LTE (2) LTU (4) MyTravel Airways (1) Northwest Airlines (2) Nouvelair (1) Qatar Airways (1) Spanair (3) Star Airlines (1) TACA (2) TAM (8) TAP Air Portugal (2) Transair Sweden (1) Tunis Air (1) United Airlines (12) USA 3000 (3) Volare (1) |
AIRBUS A321 (32) | |
Air Canada (5) Air France (2) Air 2000 (1) Asiana Airlines (3) British Airways (2) China Northern Airlines (2) |
Dragonair (1) Iberia (3) Monarch Airlines (2) SAS (5) TAP Air Portugal (1) US Airways (5) |
AIRBUS A330 (34) | |
Air France (6) Air Transat (1) Dragonair (1) Emirates (5) Iberworld (1) JMC Airlines (1) Korean Air (2) |
LTU (5) Qatar Airways (3) SAS (2) Star Airlines (1) TAM (4) Volare (2) |
AIRBUS A340 (9) | |
Cathay Pacific (1) Iberia (2) |
SAS (3) Virgin Atlantic Airways (3) |
PŘEHLED OBJEDNÁVEK V ROCE 2002:
AIRBUS A300-600R (0) | |
---|---|
žádná objednávka | |
AIRBUS A310-300 (0) | |
žádná objednávka | |
AIRBUS A318 (0) | |
žádná objednávka | |
AIRBUS A319 (27) | |
Austrian Airlines (1) Frontier Airlines (2) ILFC (5) Northwest Airlines (4) |
Silkair (2) South African Airways (11) nezveřejněné společnosti (2) |
AIRBUS A320 (75) | |
Air New Zealand (5) CIT (4) China Eastern Airlines (20) GB Airways (1) Iberia (1) ILFC (4) jetBlue Airways (12) |
Kuwait Airways (1) Northwest Airlines (2) Qatar Airways (3) S.A.L.E. (1) Silkair (4) South African Airways (15) Thomas Cook (2) |
AIRBUS A321 (9) | |
ILFC (3) | Middle East Airlines (6) |
AIRBUS A330 (24) | |
Cathay Pacific Airways (3) Emirates (2) ILFC (1) |
KLM Royal Dutch Airlines (6) Lufthansa (10) Qatar Airways (2) |
AIRBUS A340 (31) | |
Air Tahiti Nui (2) Iberia (3) South African Airways (12) |
Swiss International Air Lines (13) nezveřejněná společnost (1) |
AIRBUS A380 (10) | |
Federal Express (10) |