Airbus A380 - 3. díl
05.02.2003 - Nová letadla
Vývoj objednávek
Již na Farnborough Air Show v červenci 2000 uzavřely Emirates Airlines jako první smlouvu o smlouvě budoucí na nákup pěti A3XX-100, dvou A3XX-100F a na dalších pět si zajistily předkupní práva. Kontrakt v hodnotě 2,2 miliardy USD uzavřel za společnost Emirates šejk Ahmed Bin Saeed Al-Maktoum, za Airbus Industrie Noël Forgeard. Emirates si ještě musí zvolit pohonné jednotky: buď GP7200, nebo Rolls-Royce Trent 900. První A380 by měl být Emirates dodán v roce 2006, první nákladní pak v roce 2008. Kapacita letounů určených pro přepravu cestujících bude 495 sedadel ve třech třídách a 575 v celoekonomickém uspořádání. Emirates plánují nasadit nový typ na linky do Londýna, USA a na Dálný východ a od nového typu si slibují kromě jiného o 17 % nižší náklady na 1 sedadlo ve srovnání s Boeingem 747-400, což umožňuje až o 35 % větší sedačková kapacita a o 650 km delší dolet. Jako další zákazník byla ohlášena společnost Air France s předběžným zájmem o 10 letounů. Francouzský vlajkový přepravce byl klíčovým partnerem v několika pracovních skupinách, které se od roku 1996 podílely na vývoji A3XX, a tak toto oznámení rozhodně nebylo překvapivé. První letoun by Air France měla obdržet v roce 2007. Dalším zájemcem je International Lease Finance Corporation (ILFC), největší světová leasingová společnost, která se rozhodla pro pět letounů. Šest dalších společností projevilo o letoun zájem. Na konci září, po urputné bitvě mezi firmami Airbus a Boeing, ohlásily Singapore Airlines objednávku deseti letounů pro cestující plus 15 opcí s tím, že mohou volit mezi verzí pro cestující a celonákladní podle své potřeby. Singapore Airlines tak s pevnou objednávkou předstihly Emirates a stanou se prvními aeroliniemi, které uvedou nový obří letoun do běžného provozu a to v březnu 2006. Zástupci aerolinií uvádějí, že letoun bude používán na linkách do Hongkongu, Tokya, Londýna, New Yorku, Sydney, Los Angeles a San Francisca. Vyjádření náměstka předsedy a CEO Singapore Airlines Cheong Choong Konga však také svědčí o tom, jak zdrženlivě představitelé leteckých společností hledí na budoucí nasazení tohoto obra na pravidelné linky. Vyjádřil domněnku, že mohou nastat mírné potíže při provozu letounu s vysokým vytížením na uvedených linkách. Hodnota objednávky 25 letadel pro Singapore Airlines je 8,6 miliard USD, neboli 344 milionů USD za každý letoun včetně náhradních motorů, poprodejní podpory, inflační doložky a dalších opatření. Konsorcium Airbus údajně aeroliniím nabízelo A3XX za 150 - 160 milionů USD.
Emirates jako první společnost podepsala "Letter of Intent" na koupi letadel Airbus A380. (Počítačová grafika: Airbus SAS)
Singapore Airlines jsou díky svému renomé při inovaci služeb nepochybně klíčovým zákazníkem. Po zveřejnění jejich objednávky se očekávalo, že budou následovat Virgin Atlantic, které jsou ze 49 % vlastněny právě Singapore Airlines, a část odborníků již také odhadovala, že dalším potenciálním zákazníkem jsou Qantas Airways. Tyto předpoklady se později skutečně naplnily. Rozhodnutí společnosti Qantas objednat typ A380 bylo nicméně opravdovým překvapením, neboť její dosavadní orientace byla výhradně na značku Boeing. Ve svých úvahách o nákupu obřích velkokapacitních letadel dlouho rozhodovala mezi typy Airbus A3XX a Boeing 747X, ale nakonec závěrem listopadu 2000 objednala 12 obřích strojů Airbus A380 (s opcemi až 18) a spolu s nimi ještě sedm A330-200 a šest A330-300, což skutečně znamená naprostý obrat v její dosavadní linii. Ovšem kromě toho ohlásila také objednávku šesti Boeingů 747-400. Experti odhadují hodnotu všech těchto kontraktů na 4,6 mld. USD. Letouny Airbus A380 by měly být dodány v letech 2006 - 2011 a operovat budou na hlavních dálkových linkách do USA a Velké Británie. Předsedkyně představenstva společnosti Qantas Margaret Jackson uvedla, že výběr letounů Airbus A380 a A330 se řídil jednak snahou poskytovat cestujícím kvalitní služby, jednak také jejich velmi ekonomickým provozem, což umožní uspokojit také akcionáře aerolinií. Právě objednávka australského národního přepravce Qantas byla rozhodující pro definitivní potvrzení výroby letadel A380. Fakt, že se Qantas Airways rozhodly pro A380-800, hodnotili odborníci jako významný neúspěch firmy Boeing a jejího projektu prodlouženého Jumba 747X, neboť ta na svůj model dosud nezískala žádnou pevnou objednávku a později projekt zrušila.
Koncem roku 2000 objednaly letouny A380 i Virgin Atlantic.
(Počítačová grafika: Airbus SAS)
Britské Virgin Atlantic Airlines 15. prosince 2000 oznámily uzavření smlouvy za více než 3,8 miliard USD s konsorciem Airbus Industrie na zakoupení šesti letounů A3XX-100, nyní A380-800, (plus dalších šest opcí). Letouny budou dodávány postupně od roku 2006. Richard Branson, šéf Virgin Atlantic, řekl, že strategií aerolinií je udržet významný růst zaznamenaný v poslední době. Nové letouny přitom mají hrát významnou úlohu - pomohou rozšířit stávající služby a zahájit provoz do nových destinací, přinést aeroliniím nové příležitosti, neboť jejich renomé je založeno na inovativním přístupu a obří letouny A380 cestujícím umožní prožít zcela nové zkušenosti s létáním. V souvislosti s jejich zavedením vedení aerolinií zvažuje realizaci dalších zlepšení služeb, například odpočinkové místnosti pro cestující z ekonomických tříd, které by zahrnovaly bary, tělocvičny a prostory pro hry - to by mělo umožnit cestujícím strávit více času mimo jejich místa a eliminovat specifické zdravotní potíže (např. "jet-lag", kardiovaskulární poruchy ap.), více prostoru mezi sedadly, hrací koutky pro děti, soukromé kabiny pro cestující v obchodní třidě, zasedací místnosti a vybavení pro videokonference, obchody "duty free" a obchody specializované jen na jídlo, sprchy, salony krásy nabízející své služby během letu a další vymoženosti. Zpočátku budou letouny A380 Virgin Atlantic létat především do USA a na Dálný východ, ale s předpokládanou rostoucí poptávkou cestujících lze očekávat jejich nasazení i na další dálkové linky.
Qatar Airways objednaly začátkem roku 2002 dva letouny A380.
(Počítačová grafika: Airbus SAS)
Objednávka Virgin Atlantic byla dalším významným úspěchem konsorcia Airbus Industrie, které v této souvislosti vyjádřilo očekávání, že další objednávky obdrží v brzké době od společností Lufthansa, FedEx, dalším potenciálním zájemcem o celonákladní verzi je Atlas Air a lze předpokládat, že se připojí ještě Cargolux. Výrobní konsorcium do konce roku 2001 získalo pevné a předběžné objednávky (plus opce) od šesti leteckých dopravců: Singapore Airlines, Emirates Airways, Air France, International Lease Finance Corp., Qantas Airways a Virgin Atlantic Airways. Koncem února 2002 objednaly Qatar Airways dva letouny A380 a na další dva kusy si zajistily opci. Oba by měly být dodány v roce 2007 a nasazeny na hlavní dálkové tratě do Evropy, kde aerolinie předpokládají zdvojnásobení poptávky během příštích 10 let. A380 se mají podle plánů Qatar Airways stát jejich "vlajkovou lodí" a symbolem luxusních a vysoce kvalitních služeb. Lufthansa delší dobu zvažovala nákup až 18 letadel a jeden z jejích šéfů, Jürgen Weber, uvedl, že je pravděpodobně nebude mít již v letech 2005/2006, ale zato bude mít bezpochyby zájem také o letouny v celonákladní verzi, A380-800F, o kterou projevily zájem i FedEx - předběžně o 10 kusů. To je velmi zajímavá informace, neboť FedEx je prvním zájemcem ze Severní Ameriky. V červnu 2002 a posléze během letecké show ve Farnborough společnost FedEx své předběžné dohody na nákup těchto letounů potvrdila a konečně se projevilo také dosud zdrženlivé vedení společnosti Lufthansa, které potvrdilo zájem o 15 kusů. Výrobce samozřejmě dál hledal (a hledá) další potenciální kupce, intenzivní rozhovory vede např. se zástupci japonských aerolinií, ale také hongkongských Cathay Pacific Airways a v Japonsku, kde by v příštích 20 letech chtěl prodat 300 nových letounů - a zvýšit svůj podíl na trhu na 50 % ze současných 18. Poslední velmi zajímavá objednávka byla oznámena 10. ledna 2003: Malaysia Airlines projevily zájem o letouny Airbus A380 a byla podepsána předběžná smlouva na nákup, resp. leasing, šesti A380-800. Zahájení dodávek je plánováno na rok 2007, zatím nebylo upřesněno, které pohonné jednotky budou zvoleny. Znamená to tedy, že Airbus nyní registruje 103 objednávek svého obřího letounu od 10 zákazníků.
Lufthansa objednala 15 Airbusů A380.
(Počítačová grafika: Airbus SAS)
Závěrem
Obří Airbus A380 přinese do segmentu dálkových letounů nové generace zcela novou kvalitu - díky velmi dobré hospodárnosti provozu, i díky vysoké, dosud nevídané míře komfortu. A zdá se, že mnozí cestující vyloženě potřebují právě takováto "lákadla". Lze však předpokládat, že se časem projeví pokušení zvýšit počet sedadel, aby se ekonomičnost provozu ještě zlepšila, čímž se nyní proklamovaný komfort sníží. Otázka je, do jaké míry. Bude jistě zajímavé sledovat první provozovatele, zda dokáží od prvopočátku stanovit vysoké standardy palubních a dalších služeb cestujícím pro tato obrovitá letadla a obecně pro odpovídající odvětví trhu letecké přepravy. Stejně tak i první velká světová letiště, která se na nástup "Megalinerů" připravují. Výrobce již všem budoucím uživatelům a 81 provozovatelům vybraných světových letišť předal v předstihu první příručky pro pozemní a technické odbavení spolu s požadavky na vybavení letištní technikou. Doufá, že tak maximálně usnadní pozdější ne zrovna jednoduchý proces jeho zavedení do pravidelného provozu. A přestože potenciál A380 bude omezen na několik vytížených dálkových tratí, zákonitě bude stanovitelem trendů. Stále však zůstává mnoho nezodpovězených otázek, a tak se můžeme těšit na vývoj událostí kolem tohoto jedinečného letounu. Již nyní je však jisté, že navždy změní komerční leteckou dopravu a v roce 2006 bude nepochybně největším a nejdražším dopravním letadlem na světě.
TECHNICKÉ SPECIFIKACE AIRBUSU A380-800
Pohonné jednotky | 4× Alliance GP7270/7277 u "F", nebo Rolls-Royce Trent 970/977 u "F" každý se statickým tahem 302 kN (základní verze), 311 kN (optimalizovaná úprava) a 333 kN (A 380F) |
Rozpětí | 79,8 m |
Délka | 73,0 m |
Výška | 24,1 m |
Průměr trupu | 6,95 m |
Typická kapacita | 555 cestujících |
Maximální kapacita | 880 cestujících |
Kapacita podpalubních prostor | 36 LD3, nebo 12 palet + 2 LD3 |
Nákladní kapacita (A 380F) | 17 "corner cut pallets" (v podpalubí) 28 M1 palet (na hlavní palubě) 36 LD3, nebo 12 palet + 2 LD3 (na horní palubě) |
Prázdná operační hmotnost (A 380F) | 275 t 249 t |
MGTOW (základní) (optimalizovaná) (A 380F) |
548 t 560 t 583 t |
Max. přistávací hmotnost (A 380F) | 383 t 427 t |
Max. hmotnost "bez paliva" (A 380F) |
358 t 399 t |
Max. hmotnost nákladu (A 380F) |
83 t 150 t |
Max. množství paliva | 325 000 - 388 750 l |
Max. cestovní rychlost | Mach 0,85 - 0,88 |
Max. rychlost | Mach 0,89 |
Dolet (základní) (optimalizovaný) |
7 800 nm/14 450 km 8 150 nm/15 100 km |
Počáteční letová hladina (A 380F) |
FL350 (30 min/200nm) FL330 (30 min/200 nm) |
Max. dostup | FL430 |
Přibližovací rychlost (CAS) | 260 km/hod |
Potřebná délka VPD | 3 350 m |
NAVRHOVANÉ VERZE AIRBUSU A380 | |
---|---|
A380-50 | zmenšená verze pro 480 cestujících ve 3 třídách; dolet 7 650 nám. mil (14 170 km) |
A380-800 | základní verze pro 555 cestujících (F22 C102 Y431) nebo až 854 cestujících v ekonomické třídě; dolet 7 450 nám. mil (13 800 km), MGTOW 540 tun |
A380-800C | 421 - 473 sedadel / 7 - 11 palet; dolet 6 970 - 7 270 mil (12 900 - 13 460 km) |
A380-800F | 57 palet / 150 tun nákladu; dolet 5 725 mil (10 600 km) |
A380-800R | 555 sedadel; dolet 8 750 mil (16 200 km), MGTOW 583 tun |
A380-800S | verze s krátkým doletem |
A380-900 | prodloužená verze pro 656 cestujících (F28 C120 Y508) až 960 (jen ekonomická třída);dolet 7650 mil (14 170 km), MGTOW 583 tun |
A380-900C | combi verze -900 |
A380-900F | nákladní verze -900 |
A380-900S | verze -900 s krátkým doletem |
A380-1000 | o 3,5 m prodloužená verze vybavená až 1 000 sedadly |