Airbus A380 - 1. Díl
20.01.2003 - Nová letadla
Projekt Airbus A3XX, jak byl původně označen, mnohým připadal příliš megalomanský a od počátku vzbuzoval silné a rozdílné odezvy - od nadšeného obdivu až po kritiku a zpochybňování. Některé hlasy dokonce varovaly před vytvořením jakéhosi "létajícího Titanicu" a německý tisk jej v odlehčenějším duchu označoval "Megaliner" a "Megajet", ale také "Testosteron Jet" - protože prý tento největší dopravní letoun na světě poskytuje mnohá vzrušení již od zveřejnění prvních grafických návrhů - což tedy až se uskuteční slavnostní roll-out! V současné době je projekt ovšem již v takovém stadiu rozpracovanosti, že do popředí vystupují zcela jiné aspekty - jednak příprava leteckých dopravců a letišť na jeho nasazení do pravidelného provozu a pak samozřejmě technické, které řeší vývojové a výrobní závody. A zdá se, že vše postupuje víceméně podle plánu. To je třeba konstatovat s uznáním o to větším, zvážíme-li, že konkurenční Boeing zrušil jak projekt prodlouženého Boeingu 747-400X/Stretch, tak v prosinci 2002 i vývoj letounu futuristického vzhledu Sonic Cruiser. Navíc situace na trhu letecké přepravy rozhodně není růžová.
Pohled do historie
Na úvod je ale jistě vhodné, abychom se ohlédli poněkud hlouběji do historie a připomněli si, že projekt takovéhoto obřího letounu není naprostou novinkou. Je kupříkladu velmi podobný modelu Douglas D-950-30, k jehož realizaci firma nepřistoupila, neboť dala přednost vývoji a výrobě menšího třímotorového modelu DC-10. Bylo to přibližně v době, kdy společnost Boeing představila své projekty 707-820 a 747-3, -4 a -5 se dvěma palubami a firma Lockheed civilní verzi svého transportního obra C-5A Galaxy a ještě staršího C-141A Star Lifter, označenou CL-300. Ve druhé polovině 80. let se společnost Aerospatiale zabývala předběžným projektem UHCA (Ultra High Capacity Aircraft) s označením ASX 500/600 (nebo také A350) a Deutsche Aerospace obdobným s názvem A 2000. Společnost Boeing zahájila studii o 7 metrů prodlouženého a modernizovaného modelu Boeing 747-400 a dokonce zvažovala možnost prodloužení horní paluby až ke svislé ocasní ploše. Pracovně byl tehdy projekt označen Boeing 747-500. Uvažovala také o vývoji zcela nového letounu označovaného Boeing 787 nebo NLA (New Large Airplane). Firma McDonnell Douglas již v době dokončení projektu MD-11 pracovala na studii čtyřmotorového dvoupatrového obra s pracovním označením MD-12X. Začátkem 90. let byly zveřejněny další projekty, mezi nimiž asi nejvíce zaujalo tzv. "Super Jumbo", jehož studii zahrnující technické parametry, možnosti soudobých letišť, vliv na životní prostředí a další otázky, připravovaly společně firmy Boeing a Airbus Industrie. Vývoj událostí po roce 1995 nakonec ale nevedl k prohloubení této spolupráce: konsorcium Airbus Industrie dalo přednost vlastnímu projektu A3XX, který byl představen na tiskové konferenci v Toulouse 7. června 1994 a společnost Boeing upřednostnila svůj projekt prodlouženého modelu B747-400. A ještě jeden aspekt: Airbus A380 je sice prezentován jako "vlajková loď 21. století", ale skutečnou revoluci v dopravním letectví nezpůsobí - "jen" v současném dopravním systému nabídne větší přepravní kapacitu a komfort. Ostatně i samotné konsorcium Airbus Industrie má v záloze mnohem odvážnější návrhy. K jejich realizaci však s největší pravděpodobností nikdy nedojde. Nicméně Airbus A380 se stane největším civilním dopravním letounem pro přepravu osob na světě - překoná tedy "konečně" Boeing 747, který si své výsadní postavení drží už od roku 1969, a stane se také jeho prvním opravdovým konkurentem.
Zatím jen počítačové ztvárnění letícího Airbusu A380.
(Foto: Airbus Industrie)
Konsorcium Airbus Industrie projekt postupně doladilo, překonalo řadu potíží a s vládními podporami jej dokázalo nabídnout několika důležitým zákazníkům. Když tedy dozorčí rada 23. června 2000 rozhodla o pokračování vývojových prací a zveřejnila některé podrobnosti, pohled na projekt se začal měnit. Schválení další fáze vývoje dozorčí radou umožnilo konsorciu uzavírat dohody o budoucích objednávkách a následně také předběžné objednávky. Do konce roku 2000 byly podepsány smlouvy s prvními šesti zákazníky na budoucí zakoupení 50 letounů plus na další byla zajištěna předkupní práva. Tím byla splněna podmínka pro definitivní spuštění výrobního projektu A3XX. Jeho realizace dostala pevné obrysy v období vánoc 2000, kdy obě partnerské firmy, EADS a BAE Systems, rozhodly o spuštění výrobní fáze vývoje a přejmenovaly projekt na A380, resp. A3XX-100 na A380-800. Proč zrovna A 380? Vždyť dosud byly letouny značeny pěkně popořadě - 300, 310... až 340 - a zde najednou skok!? Označení 360 nebylo použito mj. kvůli anglické výslovnosti a nevhodné asociaci s 360stupňovým úhlem, 370 bylo zamítnuto z důvodu maximálního odlišení od značení používaného největší konkurencí, neboť "sedmička" je dnes již neodmyslitelně spjata s dopravními letouny společnosti Boeing. A tak je použití čísla "8" asi nejpříhodnější: dvojsmyslně symbolizuje, že projekt je již za "7", zohledňuje také fakt, že nový superletoun je oproti typu A340 dvouposchoďový, a v Asii je "osmička" šťastné číslo (kupříkladu představitelé Singapore Airlines, prvních aerolinií, které učinily pevnou objednávku, si přáli označení A388...). Šéfové výrobního konsorcia také zvažovali, zda základní model nebude lépe místo A380-100 označit A380-800 a u toho již zůstalo. Až v březnu 2002 konsorcium Airbus Industrie oznámilo, jaká byla přijata upřesňující označení: osobní verze s motory Rolls-Royce Trent 970 je nyní značena A380-841, osobní verze s motory Engine Alliance GP 7270 nese označení A380-861, nákladní verze s motory Rolls-Royce Trent 977 je A380-843F a nákladní verze s motory Engine Alliance GP 7277 zase A380-863F. Pylony pro pohonné jednotky bude dodávat Goodrich Corporation, která se bude současně podílet i na výrobě dílů podvozku a na záchranném systému letounu. Připomeňme, že zjara 2002 bylo také potvrzeno, že první let prvního prototypu A380-800 je plánován na rok 2004, rok 2005 by měl být rokem zkušebního programu a získání letových osvědčení a v roce 2006 mají být zahájeny dodávky prvním zákazníkům. Kabina má být v uspořádání pro přepravu 550 - 600 cestujících ve třech třídách (typicky 555), dolet až 14 450 km. Nákladní verze má vycházet z této základní a připravuje se také model A380-900 s prodlouženým trupem. V současné době se již tedy rozhodně nevedou polemiky, zda vůbec bude projekt realizován, ale odhaduje se, jak si povede na trhu velkokapacitních dálkových obrů nové generace a dokonce mu nejsou upírány určité šance na obchodní úspěch.
Široké hlavní schodiště v přední části letounu bude spojovat střední část s horní palubou. (Foto: Airbus Industrie)
Základní charakteristiky letounu
Nejviditelnějším rysem A380 je, pochopitelně, dvouposchoďový trup - oproti typu Boeing 747-300/400 ne jen v přední části, ale v celé délce. Vyobrazení letounu se širokým hlavním schodištěm a prostornými kabinami byla široce publikována - výrobce vždy zdůrazňoval jeho jedinečnost v tomto ohledu stejně jako řadu možností pro nabídku skutečně luxusních služeb včetně odpočíváren, barů (z nichž jeden má být kuřácký), obchodů, fitness center, konferenčních sálů a lůžkových prostor. Letoun bude vybaven jako hotel recepcí. Projekt je skutečně až monstrózní a vše, včetně vybavení a palubních služeb, je projektováno podle hesla "Na co si cestující vzpomenou, splníme". O nadstandardní šíři palubních služeb svědčí úvaha, že v nabídce bude až 54 různých pokrmů. První třída na horní palubě bude velmi moderní, prostorná, skutečně luxusní a vybavená veškerými vymoženostmi. Ovšem i obchodní a ekonomická třída, umístěné na střední palubě, budou vybaveny takřka dokonale. Vzhledem k tomu, že letouny budou operovat na až 16hodinových non-stop letech, budou fitness centrum, bary a další zařízení v podpalubí pro cestující skutečně velmi příjemným rozptýlením a zdravotní středisko vybavené speciálními masážními lůžky snad dokonce nutností. V této souvislosti je však třeba podotknout, že některá ze jmenovaných příjemných zařízení jsou umístěna do prostoru pod hlavní palubou už u typů A340-500/600, ale většinou bez využití. A tak se opět názory rozrůznily: někteří komentátoři vyjádřili domněnky, že A380 vrátí vysoký komfort do letecké dopravy a dokonce snad odstraní zdravotní problémy spojené s dálkovými lety, které jsou způsobeny natěsnanými sedadly a přeplněnými kabinami. Oponenti však vzápětí kontrovali: živě si pamatují na podobné nenaplněné sliby v začátcích projektu Boeing 747. Jiní začali hovořit o přeplněných letištích, které bude muset A380 používat...