Air Lease reportoval nárůst zisku za pronájmy letadel
04.08.2023 07:00 - USA & Kanada
Potíže s motory Pratt & Whitney, opožďování dodávek výrobců Airbus a Boeing za současného růstu poptávky po létání - to jsou faktory, které hrají aktuálně do karet leasingovým společnostem, jejichž podnikání je založeno na pronájmech letadel leteckým společnostem.
Boeing 737 MAX 7 při představení na letecké show ve Farnborough - také zdržení certifikace tohoto typu hraje do karet leasingovým společnostem, červenec 2018 (autor: Steve Lynes, Wikimedia Commons, CC-BY-2.0)
Pronajímatel letadel Air Lease Corporation ve čtvrtek v rozhovoru pro investory komentoval své hospodářské výsledky za druhé čtvrtletí letošního roku. Generální ředitel společnosti, John Plueger, v rozhovoru uvedl, že očekává větší poptávku po pronájmech letadel, což by mohlo dále zvýšit jeho sazby, které si Air Lease účtuje za pronájem letadel. Tento efekt se již projevoval ve druhém čtvrtletí a pomohl společnosti Air Lease vykázat za toto čtvrtletí lepší výsledky než očekávali akcionáři a finanční trhy. Tržby totiž vzrostly meziročně o 20,7 % na 672,9 milionu dolarů. Společnost dokázala vykázat zisk 1,10 dolarů na akcii. Hodnota jejích akcií tak roste a obchodují se na úrovních nad 40 dolarů za akcii. Flotila letadel, které společnost Air Lease pronajímá, čítala k 30. červnu 448 vlastních letadel a 80 spravovaných letadel. Dalších 359 nových letadel je objednáno u výrobců Boeing a Airbus. Mají být dodávány postupně do roku 2029. Zákazníky Air Lease je 118 leteckých společností ze 63 zemí světa, včetně tuzemské společnosti Smartwings nebo ze sousedních států třeba Condor nebo LOT. Hodnota majetku Air Lease je přes 29 miliard dolaru. Air Lease je americkou společností jejíž akcie se obchodují na burze v New Yorku.
Letecké společnosti, které chtějí vydělat na prudkém nárůstu globálního cestování, se totiž nyní potýkají na trhu s omezenou nabídkou letadel a objednávky nových kusů mají většinou první možný termín dodání až za několik let. Aby zvýšily počty letadel ve svých flotilách, musí se letecké společnosti stále častěji obracet na leasingové firmy.
Air Lease také očekává, že rekordní extrémy v počasí zvýší povědomí o problému globálního oteplování což zvýší politický tlak na ochranu životního prostředí. Výsledkem by pak mohlo být rychlejší nahrazení stárnoucích méně efektivních letadel za nové úspornější stroje. K tomu však budou letecké společnosti donuceny tak jako tak, především z důvodu konkurenčního boje o zákazníka a v honbě za co nejnižšími náklady na sedačku.