Air France a KLM se dohodly na fuzi

05.10.2003 - Evropa



Šéfové společností Air France a KLM, Jean-Cyril Spinetta a Leo van Wijk.
30. září oznámily Air FranceKLM své plány na vytvoření holdingu, a ukončily tak týdny spekulací na téma, zda se evropská dvojka a evropská čtyřka sloučí či ne, nebo jestli budou určitým způsobem spolupracovat. Během těchto týdnů cena akcií KLM v přímé závislosti na rozhovorech neustále rostla, ale cena akcií Air France jako kupujícího zůstávala stejná nebo mírně ztrácela. Oba subjekty i jejich akcionáři jsou ale přesvědčeni o správnosti svého rozhodnutí, které přivede KLM po deseti letech hledání a váhání do globální aliance SkyTeam.

Celá transakce by měla proběhnout výměnou akcií. Air France nabídnou za každých deset běžných akcií KLM deset svých běžných akcií a deset předkupních práv. Za každá tři předkupní práva budou mít akcionáři KLM možnost v období od 18. - 42. měsíce po dokončení transakce koupit 2 akcie nově vzniklého holdingu Air France - KLM s centrem v Paříži za cenu 20 eur za jednu akcii. Touto nabídkou ohodnotily Air France holandského dopravce na 784 miliónů eur nebo 16,74 eur za akcii. V porovnání s burzovní hodnotou KLM je to o 40 % více. Za předpokladu, že všichni akcionáři holandských aerolinií přijmou tuto nabídku, budou na konci vlastnit 19% nového holdingu a podíl francouzského státu v Air France (později Air France - KLM: pozn.autora) se sníží z 54,4 % na přibližně 44 %. Ostatní francouzští akcionáři budou vlastnit zbylých 37% holdingu.

Datum podepsání smlouvy bylo předběžně stanoveno na 15. října a ještě v tomto měsíci aerolinie oficiálně požádají o vyjádření evropské úřady. Pokud půjde vše podle stanoveného plánu měla by výměna akcií začít v první polovině března. V druhé polovině měsíce by se pak měly uskutečnit mimořádné valné hromady akcionářů a v první polovině dubna by měly být obě aerolinie již finančně propojeny. Funkci prezidenta a předsedy představenstva holdingu Air France - KLM bude vykonávat nynější předseda představenstva a prezident Air France Jean-Cyril Spinetta. Post jeho zástupce bude zastávat Leo van Wijk, který vykonává příslušné funkce jako jeho francouzský kolega u KLM.

V konečném stádiu se tak bude představenstvo Air France - KLM skládat z 16 členů: tři výkonní ředitelé, čtyři nezávislí francouzští ředitelé, dva navrhovaní dozorčí radou KLM, tři navrhovaní francouzskou vládou, jeden navrhovaný nizozemskou vládou, jeden navrhovaný aeroliniemi Alitalia a dva, které budou vybírat akcionáři z řad zaměstnanců. Po přechodné období tří let bude holding Air France - KLM držet v KLM pouze 49 % hlasovacích práv. Zbylých 51 % bude ponecháno nizozemskému státu a dvěma dalším nizozemským subjektům, aby se předešlo porušování bilaterálních leteckých nehod, které stále vytvářejí právní základ pro mezinárodní leteckou dopravu.

Air France a KLM

Výkonnou moc bude mít strategická výkonná komise Air France - KLM, která bude vydávat závazná doporučení, jež budou managementy obou dceřinných společnosti povinni plnit. Tyto managementy budou ale stále samostatné v oblastech jako zaměstnanost, letové a pozemní operace, bezpečnost nebo distribuce produktů. Zmíněná komise se bude skládat ze čtyř francouzských a čtyř holandských členů, přičemž jejím předsedou bude Jean-Cyril Spinetta. Ten bude mít hlasovací právo ve všech oblastech kromě rozhodnutí týkajících se záruk daných KLM nebo u některých dohod v rámci skupiny, u kterých bude muset být dosaženo shody.

Již jednou byly zmíněny záruky, které poskytly Air France jak KLM tak nizozemskému státu. Obě aerolinky disponují velmi moderními huby, které mají prostor pro budoucí expanzi. Z toho důvodu bude ve smlouvě zakotveno, že letiště Amsterdam - Schiphol i Paříž - Charles de Gaulle budou v dlouhodobém výhledu spravedlivě rozvíjena, co se dálkových a středně dlouhých linek týče. Stejně tak byla stanovena záruka na ochranu identity KLM a Air France. Třetí zárukou pro KLM je ochrana a autonomie oblasti zaměstnanosti. Stejně jako u dálkových linek budou férově obě letiště vyvíjena v oblasti údržby letadel. Nizozemský stát si ještě kromě vývoje letiště Schiphol pojistil status KLM jako nizozemského dopravce. Záruky pro KLM budou platné po dobu pěti let a garance pro Nizozemí byly odsouhlaseny na dobu osmi let.

Tržby holdingu Air France - KLM, pod kterým budou obě aerolinie operovat jako dvě nezávislé jednotky, jsou vypočítány na 19,2 miliardy eur a podílí se na ní především tři služby. Ze 77 % je to přeprava pasažérů, ze 14 % přeprava nákladu a zbylá 4 % představuje údržba letadel.Dohromady nyní aerolinie létají s 540 letadly do 226 destinací a zaměstnávají 106 000 lidí. Z toho 93 destinací bude v síti KLM nových a naopak v letovém řádu Air France přibude 48 nových destinací. Dálková síť linek obou dopravců se skládá ze 101 měst, nichž je 31 společných.

Jak již bylo řečeno, fúzí vznikne v Evropě zdaleka největší letecký dopravce. Obě společnosti dohromady za finanční rok 2002-2003 přepravily celkem 62,3 miliónu cestujících. Druhým a důležitějším údajem velikosti aerolinií je ale součet násobků počtu cestujících a letové vzdálenosti všech jednotlivých letů, kde Air France a KLM dohromady se svými regionálními pobočkami zaznamenaly 153 377 miliónů osobokilometrů. Právě tento faktor je staví do pozice třetích největších světových aerolinií po American Airlines a United Airlines. Delta Air Lines, tedy budoucí alianční partner Air France - KLM a doposud třetí největší světový dopravce v rámci osobokilometrů, bude fúzí odsunut na čtvrté místo a na své kombinované evropské partnery bude ztrácet přibližně 3 milióny osobokilometrů. V Evropě za sebou na pomyslném žebříčku nový holding nechá British Airways s 92 583 milióny a Lufthansu s 81 949 milióny. Rozdíl mezi Air France - KLM a BA ale bude o něco menší, protože údaje u British Airways neobsahují jejich regionální pobočky.

Celkově by s fúze měly aerolinie už v pátém roce vytěžit až 400 - 500 miliónů eur, hlavně díky optimalizaci jejich letových řádů a celkovému sloučení jejich aktivit. Fúze se ale nedotkne restrukturalizačního plánu KLM, který ustanovil management těchto aerolinií v reakci na nyní stále ještě doznívající krizi leteckého průmyslu a díky kterému by z rozpočtu společnosti mělo zmizet k 1. dubnu 2005 až 650 miliónů eur nákladů.

Fúze Air France a KLM také oživila privatizaci italské společnosti Alitalia. Její předseda představenstva pro italský magazín Economy prohlásil, že by preferoval třícestné propojení s oběma aeroliniemi než jimi navrhované dvoufázové sloučení. Giuseppe Bonomi se obává budoucích velmi komplikovaných jednání, ve kterých by měla Alitalia nevýhodu slabšího hráče, a byla by tak nucena činit ústupky, které by plynuly z jejího postavení. V Itálii byl mezitím urychleně připraven plán privatizace a vláda oznámila, že je připravena poskytnout svůj podíl pro případnou výměnu akcií nebo sloučení. Air France a KLM, ale ve společném prohlášení uvedly, že se svým italským partnerem počítají až ve střednědobém výhledu. Připojení Alitalia by podle statistik roku 2002 znamenalo posun k hodnotě 178 627 osobokilometrů a atakování pozice největšího světového dopravce.

Tímto by došlo k opětovnému spojení společností KLM a Alitalia, které v roce 1998 iniciovaly velmi podobný proces, který nyní probíhá mezi Air France a KLM. Na jaře 2000 ovšem KLM neočekávaně od všech podepsaných smluv odstoupily, protože podle jejich slov Alitalia nesplnila všechny stanovené podmínky spolupráce. Ovšem evropské soudy tento rok rozhodly, že KLM od projektu odešly protiprávně a to především kvůli doložce, kterou do smluv oba partneři začlenily, a tak KLM musela zaplatit ve smlouvě stanovené penále.

Jak již bylo zmíněno transakce by měla být uzavřena v první polovině dubna příštího roku a do té doby musí obě aerolinie ještě mnohé dořešit. Možné zpoždění se dá očekávat v případě, že evropské antimonopolní úřady budou váhat se svým povolením k této fúzi. Nedá se ale předpokládat, že by sloučení Air France a KLM nebylo povoleno, protože konsolidace na evropském nebi je nevyhnutelná a celý případ, ač ho obě aerolinie označují za bezprecedentní, svůj precedent přeci jenom má a byla jím právě nedokončená fúze mezi KLM a Alitalia, která neměla u evropských úřadů problémy.

Témata