Aerolinie netrpělivě očekávají Boeing 787 a Airbus 380

01.10.2007 - Nová letadla



Zatímco evropské velkokapacitní letadlo Airbus A380 je po mnohých těžkostech, které Airbus stály mnoho peněz, konečně před dodáním prvnímu uživateli, Boeing 787 je teprve na počátku testovací fáze. Bohužel i tento program je oproti původnímu plánu zpožděn a v tento moment není jasné, zda bude první letadlo dodáno včas a jestli Boeing Company nebude čelit obdobým problémům jako jeho evropský rival při vývoji superjumba. Při sedmistech objednaných kusech by to pro americkou firmu znamenalo enormní potíže. Společnost sice přiznala, že první let tohoto letounu nyní očekává až v listopadu nebo dokonce v prosinci, ale první letoun plánuje i tak dodat japonským All Nippon Airways včas, tedy v květnu příštího roku.

Airbus A380
Airbus A380 startuje 4. září 2006 z Toulouse na první zkušební dálkový let (foto: Airbus SAS)

Letoun by tak měl být certifikován v průběhu pouhých šesti nebo pěti měsíců, což je velmi ambiciózní cíl. Do testovacích letů by se proto mělo zapojit šest letounů, další dva stroje by měly být použity pro statické zkoušky. Zpoždění je mimo jiné také vinou složitého kódování softwaru pro kontrolu provozu letadla. I přesto, že se zatím v žádném případě nemluví o pozdním dodání prvního letadla, představitelé Boeing Company přiznávají, že šestiměsíční rámec testů poskytuje velmi málo prostoru pro odstranění potenciálních nedostatků letadla. Pokud by nakonec ke zpoždění dodávek došlo, nemusí to podle řediteli divize dopravních letadel Scotta Carsona nutně znamenat finanční ztráty. Pozdní dodání v rozmezí jednoho až tří měsíců jsou bez penále.

Projekty letadel Boeing 787 a Airbus 380 se tak ukázaly být pro oba podniky mnohem větší výzvou než bylo předtím patrné. Problémy okolo vývoje často tak trochu zakrývají pozitiva, které naopak vývoj těchto letadel přináší. Obzvláště projekt letadla A380 je s odstupem času pro evropské letectví opravdu přelomovým. Právě díky tomuto letadlu se Airbus transformoval ze systému různých evropských podniků do jedné společnosti. Stalo se tak proto, aby se již nemohla opakovat situace, kdy některé velmi důležité součásti konsorcia budou paraleně pracovat na konkurenčním projektu s Boeing Company. Finanční ztráty způsobené zpožděním projektu v jeho konečné fázi pak donutily společnost přijmout tvrdá úsporná opatření a alespoň částečné vyjasnění pozic vedoucích akcionářů.

Boeing 787 Dreamliner
Slavnostní roll-out Boeingu 787 proběhl 10. července 2007
(foto: Boeing Co.)

Zhruba před několika lety se v tisku objevovaly články o budoucnosti letecké dopravy. Často zde byly oběma výrobcům přisuzovány určité vize vývoje. Vývoj Airbus 380 znamenal, že Evropa sází na hub and spoke systém, kdežto americký Boeing se svým novým typem Boeing 787 měl profitovat z přesunu cestujících na tzv. point-to-point tratě. Pravdou je, že obě společnosti tyto články často sami živily, a celé „divadlo“ jim posloužilo jako skvělý marketingový nástroj pro reklamu na jejich nové vlajkové lodě. Ve skutečnosti je ale potřeba obou letadel, i když historie ukazuje postupnou fragmentaci leteckého provozu. Jak Boeing tak Airbus nikdy nepřestali monitorovat situaci a ani jeden z nich se do budoucna nehodlá vzdát určitého segmentu trhu ve prospěch toho druhého.

Ohromný úspěch amerického projektu velmi rychle donutil evropského výrobce vyvinout protiváhu v podobě letadla Airbus 350XWB a ukousnout si svůj díl z ohromného trhu. Na druhé straně Boeing i přes všechna silná slova na adresu UHC (ultra high capacity) letadel, nehodlá jen tak přenechat tento segment trhu svému evropskému konkurentovi. Společnost právě vyvíjí nové verze legendárního jumba s kapacitou 470 míst. Takže tato kategorie rozhodně není až tak nezajímavá pro amerického výrobce, jak se dříve zdálo.

Je ale pravdou, že oba výrobci mají problém s prodejem letadel této kategorie. Airbus 380 se prodává jen pomalu a většinou se navíc jedná o navyšování původních objednávek od stávajících zákazníků. I když i ty jsou samozřejmě potěšující a dokládají dobré výsledky nového letounu. Zatímco problém prodejnosti A380 je všeobecně znám, pomalý prodej nové verze Boeing 747 Intercontinental zůstává tak trochu ve stínu. Projekt od svého spuštění zlákal pouze evropskou Lufthansu, která objednala 20 letadel s 20 opcemi. Je ale klidně možné, že čas těchto letounů teprve přijde. Na světě stárne několik stovek letadel Boeing 747-400, které budou muset aerolinie v příští dekádě nahrazovat novými stroji. Pokud se tento fakt projeví jako pozitivní pro velkokapacitní letadla nad 400 cestujících, pak budou oba výrobci s těmito typy ještě slavit úspěchy.

Další otázkou je, zda může být nová verze jumba úspěšná v souboji se zcela novým evropským superjumbem a jestli si oba typy letadel navzájem vůbec konkurují. Airbus 380 nabízí aeroliniím mnoho prostoru pro zlepšení komfortu cestujících a stále je ještě schopen přepravovat více cestujících než nová verze stroje Boeing 747. Například oznámená kapacita těchto letadel u Singapore Airlines je pouze 471 cestujících ve třech třídách. To je ještě o 85 sedadel méně než typická konfigurace tří tříd udávaná výrobcem. V případě, že Boeing 747 Intercontinental bude vybaven stejným interiérem spadne jeho kapacita zpět pod 400 míst. Letadlo se vlastně nachází ve vlastní kategorii s kapacitou mezi letadly Airbus 380 a Boeing 777-300ER

Zatím všechny letecké společnosti, které objednaly tento letoun a zveřejnily podrobnosti o jeho interiéru, mají v plánu se s ním jednoznačně odlišit od své konkurence zvýšením komfortu cestujících. Žádná z nich zatím nehodlá tento stroj používat v high density úpravě s výjimkou Emirates na linkách do Indie. Většina z nich používá Airbus 380 a jeho mediální sílu k představení nové generace komfortu. Je tak jen otázkou času, kdy na to budou muset ostatní aerolinie zareagovat a zlepšit svůj standart poskytovaných služeb. Letadlo Boeing 747 Intercontinental jim k tomu však poskytne prostor pouze za cenu snížení kapacity.

Singapore Airlines - Airbus A380
Airbus A380 v barvách Singapore Airlines (foto: C. Brinkmann/Airbus SAS)

Již brzy bude moci veřejnost posoudit interiér letounů Airbus 380 u společnosti Singapore Airlines. Ta jeho podobu doposud tají a k jeho představení dojde až během dodání prvního letadla, jež by se mělo uskutečnit 15. října v Toulouse. Společnost slibuje především velké změny v první třídě, která je označována jako Singapore Airlines Suites. Aerolinie slibují, že luxus v oblacích bude nově definován a vzhledem k interiéru právě dodávaných letadel Boeing 777-300ER bude opravdu zajímavé sledovat, kam až Singapore Airlines zajdou. Obchodní a ekonomická třída bude podle posledních zpráv podobná interiéru letadel Boeing 777-300ER.

Vážnost s jakou berou aerolinie zařazení letadla Airbus 380 do provozu dokumentuje případ Qantas Airways. O jejich letadlech je toho známo zatím nejvíc. Operovat budou v úpravě pro 501 pasažérů ve čtyřech třídách – první, obchodní, economy premium a ekonomické. Na interiéru jejich letadel pracoval přes pět let známý australský designér Marc Newson se zhruba polovinou svého 15 – 20 členného týmu. Podobně jako singapurské aerolinie i první třída by měla cestujícím nabízet značné soukromí v podobě malých kabin. Do obchodní třídy bude instalována nová generace lie-flat sedadel. Obě třídy budou mít k dispozici hned několik salónků s barem. Bez inovací nezůstane ale ani ekonomická třída, ve které budou instalována nová sedadla. Především ale bude upgradován zábavní systém, který cestujcím nabídne zhruba 1 000 kanálů. V letadlech bude v reakci na konkurenci představena také nová economy premium třída. Cestující v tomto případě budou moci využít mimo jiného také přednostního odbavení a nástupu do letadla.

Emirates - Airbus A380
Airbus A380 v barvách Emirates (foto: H. Goussé/Airbus SAS)

Velké věci slibují také Emirates, které právě představily novou generaci produktu. Do všech letadel Boeing 777 bude instalována první třída po vzoru letounů Airbus 340-500 používaných na ultra dlouhým letech. Nový face-lift dostane i obchodní a ekonomická třída. Emirates nadále pokračují ve zlepšování zábavního systému. Ten bude nově nabízet až 2 000 kanálů. Podle prezidenta Tima Clarka je to však nic v porovnání s tím, co bude k dispozici v nových superjumbech. Jejich interiér bude představen v druhé polovině příštího roku. Společnost má tak prostor reagovat a ještě předčit interiér letadel Qantas a Singapore Airlines. Tim Clark dále uvedl, že Emirates budou nadále zvyšovat počet objednávek letadel Airbus 380 až k jedné stovce letadel. Aerolinie v expanzi flotily A380 podle jeho slov omezuje nedostačující infrastruktura na mezinárodním letišti v Dubaji více než finanční otázky.

To je základní přehled toho, co s letadly Airbus 380 plánují letecké společnosti, jejichž letadla jsou těsně před dodáním. Další aerolinie již daly najevo, že rozhodně nebudou v tomto ohledu otálet. Uvést svou novou první třídu u příležitosti zařazení superjumba do leteckého parku plánuje například německá Lufthansa. Pozadu nezůstanou určitě ani tradiční hvězdy v servisu jako Qatar Airways, Etihad Airways nebo Virgin Atlantic Airways.

Etihad Airways - Airbus A380
Počítačová vizualizace Airbusu A380 v barvách Etihad Airways
(foto: Airbus SAS)

Témata