Aeroflot vyřazen z privatizace ČSA
20.04.2009 - Česká republika
Rozhodnutí o vyřazení obou společností z privatizace oznámil dnes po jednání vlády ministr financí v demisi Miroslav Kalousek. Proč byly obě společnosti vyřazeny však nebylo uvedeno. "Po velmi důkladné diskusi všech kvalifikačních kritérií, formálních, bezpečnostních i mezinárodních se vláda rozhodla," konstatoval Kalousek. Vláda jednala o privatizaci ČSA v režimu utajení. Samotné nezdůvodnění vyřazení ze strany vlády není z hlediska transparentnosti řízení příliš dobrým krokem, poněvadž se tak otevírá prostor k dohadům. O vyřazení Odienu pravděpodobně rozhodlo to, že se nejedná o leteckého dopravce, v případě Aeroflotu se jednalo pravděpodobně o bezpečnostní rizika. I když Aeroflot učinil v posledních letech obrovský skok od monopolní aerolinie k letecké společnosti fungující v tržním prostředí, o čemž svědčí i přijetí do aliance SkyTeam, kvůli ruskému propojování státních firem s politikou to však stále není letecká společnost fungující podle západního střihu. Z tohoto hlediska se jeví vyřazení Aeroflotu jako rozumný krok, na druhou stranu však bude mít toto rozhodnutí dopad na samotné výběrové řízení z hlediska dosažené ceny. Aeroflot se totiž netajil tím, že hodlá do koupi ČSA investovat vysokou částku. Je velmi pravděpodobné, že stát nyní v případě úspěšného dokončení privatizace dostane za ČSA výrazně méně než počítal. Dalším problémem se mohou stát případné podmínky zavazné nabídky, v případě neúspěšní privatizace italské Alitalie právě Air France-KLM doplnilo svou nabídku o řadu podmínek, které byly z hlediska odborů naprosto nepřijatelné.
Ve druhém kole má být hlavním kritériem nabídnutá kupní cena. Z obou společností postupujících do druhého kola privatizace se jeví jednoznačným favoritem Air France-KLM. Koncern je podle počtu přepravených cestujících největší leteckou společností v Evropě a třetí největší na světě. Již účast v privatizaci Austrian ukázala, že Air France-KLM bude využívat možných privatizačních příležitostí k posílení své pozice zejména vůči rychle expandující Lufthanse, která v poslední době skupuje jednu aerolinii za druhou a výrazně posiluje na důležitých evropských trzích. Pro Air France-KLM i přes nedávné varování pro investory o ztrátě za finanční rok 2008-09 by nemuselo být vzhledem k velikosti koncernu příliš velkým problémem nabídnout několik miliard korun za ČSA. Zajímavé je, že očekávaná provozní ztráta činí 200 mil. eur, což je přibližně stejná částka, kterou analytici očekávali jako výnos za prodej ČSA. V tomto směru je důležitá i motivace Air France-KLM ke koupi ČSA, která je na úrovni konsolidace letecké dopravy v Evropě. Záměry a cíle konsorcia Unimex Group - Travel Service jsou nejasné. Podle některých hlasů je společnost ve výběrovém řízení spíše účastníkem do počtu, podle jiných naopak horkým favoritem. Příznačným paradoxem každopadně je to, že ještě před několika lety ČSA plánovali převzetí Travel Service.
Jaké jsou další možné perspektivy ČSA v případě úspěšného dovršení této privatizace? Je velmi pravděpodobné, že v každém případě čeká ČSA skutečná restrukturalizace a zeštíhlení společnosti. Vývoj na evropském nebi v posledních měsících stále jasněji ukazuje, že samostatní "národní" dopravci menších evropských zemí jsou postupně vymírajícím druhem. V tomto směru i ČSA potřebují pro svoji budoucnost silného partnera na úrovni největších evropských hráčů. Z tohoto hlediska se jeví jasněji perspektivy ČSA v připadě vítězství Air France-KLM a koupě v tomto případě "dává smysl", zatímco v případě vítězství Unimex Group - Travel Service se spíše množí otazníky. Každopádně by v případě vítězství tohoto konsorcia došlo ke konsolidaci letecké dopravy na úrovni České republiky.
Oblíbeným tématem rozličných diskusí jsou "černé scénáře" dalšího vývoje v případě vítězství Air France-KLM. Ty nejčernější představy mluví o tom, že zanikne velká část linek a hlavní trasou ČSA se stane linka Praha - Paříž, která bude létána vícekrát denně než je prstů na obou rukách a vše se bude létat "přes Paříž". I když se zdá rozhodování koncernu Air France-KLM ve srovnání s Lufthansa Group méně pragmatické, nejsou tyto "scénáře" příliš pravděpodobné. Podobně jako při začlenění některých menších aerolinií do Lufthansa Group by pravděpodobně došlo k aplikaci modelů mateřské společnosti, optimalizaci a využití synergických efektů. Pro budoucnost ČSA bude důležité dokončení privatizace, vzhledem k posledním trendům v evropské letecké dopravě by tím nejhorším scénářem totiž bylo její případné zrušení.