Aktuality


30.11.-0001 00:00
Thai International Airways podstoupí v únoru 2003 částečnou privatizaci. Ke koupi má být nabídnuto 23% akcií, čímž se státní podíl sníží na 70%. Tato privatizace byla od počátku roku 2001 již několikrát posunuta vzhledem k nevýhodným podmínkám na trhu nebo konfliktům uvnitř společnosti.


30.11.-0001 00:00
Japan Airlines objednaly dva B747-400 Freighter. Současně aerolinie přeměnily objednávku pěti B777-200 na tři B777-300 a dva B777-200.


30.11.-0001 00:00
Vláda Malajsie hodlá pro státní Malaysia Airline System objednat více letadel Airbus, přičemž zmíněn byl i model A380. Společnost nyní provozuje 81 letadel typu Boeing, kromě devíti A330-300.


30.11.-0001 00:00
United Airlines se snaží utužit vztahy s partnery ze Star Alliance. Mluví se i o koupi části United Airlines aeroliniemi ze Star, což by byl ale krok velmi problematický vzhledem k různým restrikcím a celkovému stavu leteckého průmyslu. Proti se vyslovil i mluvčí německé Lufthansy, jež řekl, že by to nebyl pozitivní krok vzhledem ke strategii aliance. Pravděpodobně narážel na dnes již neexistující Qualiflyer, který byl doslova slepen dohromady Swissairem.


30.11.-0001 00:00
Lauda Air Italia objednala tři letadla A330-200. První stroj bude dodán v prosinci 2003 a další pak v červenci respektive říjnu 2004.


30.11.-0001 00:00
Swiss se rozhodly zredukovat svou flotilu o jeden letoun MD11, jeden A320-200, tři Saab 2000 a osm MD83, kteří mají být nahrazeny čtyřmi A320-200. Tento krok je spojen s propouštěním zaměstnanců.


30.11.-0001 00:00
Druhé největší americké aerolinie United Airlines požádaly 9.12 krátce po poledni soud o ochranu před věřiteli podle kapitoly 11 zákona o bankrotech.


30.11.-0001 00:00
V letech 2003 a 2004 Boeing Company předpokládá dodání 275-285 letounů. V roce 2005 se očekává růst až na 380 letadel. Výrobce se také rozhodl odložit program SonicCruiser ve prospěch nového super levného letounu o středně dlouhém doletu, jež má na trh přijít v roce 2008, přičemž program se oficiálně má rozjet v roce 2004. SonicCruiser byl odložen vzhledem k malému zájmu o tento projekt, což je zapříčiněno hlavně krizí v průmyslu.


30.11.-0001 00:00
Podle organizace IATA dosáhnou ztráty leteckých společností v tomto roce 13 miliard dolarů. To je spolu se ztrátou z roku 2001 - 18 miliard - více, než všechny aerolinie vydělaly od roku 1945. Pro rok 2003 je předpokládán 6,4% růst v přepravě cestujících a poté průměrný 3,3% nárůst až do roku 2006. Naopak rok 2002 byl ,co do bezpečnosti, tím nejlepší v 58leté historii IATA.


30.11.-0001 00:00
Americký úřad DOT po půl roce rozhodl v případě aliance mezi aeroliniemi Delta Air Lines, Northwest Airlines a Continental Airlines. Spojení bylo povoleno s určitými omezeními. Společnosti souhlasily s tím, že nebudou sjednocovat ceny ani kombinovat non-stop lety, což by mělo zaručit, že i v budoucnu budou o cestující soutěžit, přičemž jim budou poskytovat větší výběr spojení.